• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 31 فروردین 1400
کد مطلب : 128690
+
-

خبر‌ها/ بیشتر بنویسید و بتازید!

پاسخ کنایه‌آمیز مدیر سازمان اوج به روایت فتح

خبر‌ها
خبر‌ها/ بیشتر بنویسید و بتازید!

دعوا بر سر مستند آقامرتضی ادامه دارد. پس از اینکه بنیاد روایت فتح یکشنبه اعلام کرد که استفاده از آرشیو محرمانه روایت فتح غیرقانونی بوده و از مؤسسه اوج شکایت خواهد کرد، احسان محمدحسنی، مدیرعامل اوج در بیانیه‌ای به روایت فتح پاسخ داد.
احسان محمدحسنی در ابتدای بیانیه مسئولان بنیاد روایت فتح را متهم به تلاش برای دیده شدن و ذوق‌زدگی و هیجان کرده است و بعد به ذکر خدمات خود در دوره مدیریت همزمان خود بر مؤسسه اوج و روایت فتح پرداخته است. در بخش‌هایی از بیانیه محمدحسنی آمده است: «اگر انتشار این جنس بیانیه‌های عجولانه و سراسر افترا و ادعا باعث دیده شدن و مطرح شدن دوستانم در رسانه‌ها می‌شود و عطش بر سر زبان افتادنشان را سیراب کرده و برای پوشاندن بی‌عملی‌ها و انفعال و بی‌برنامگی برادرانم در برگزاری هرچه باشکوه‌تر سالگرد سیدشهیدان اهل قلم و سالار هنرمندان انقلاب و ناتوانی در نشر عقاید و روایت سرگذشت زندگی سراسر امید آن بزرگمرد، لباسی دوخته می‌شود، پس الخیر فی ما وقع، بسم‌الله. بیشتر بنویسید و بتازید. مجموعه‌ای که از آن به‌عنوان «آرشیو روایت فتح» یاد می‌شود، در سنوات ماضی و در برخی دوره‌ها مورد دستبردهای شخصی و سوءاستفاده‌های منفعت‌طلبانه و پنهانی قرار گرفته است و یا للعجب که صدا از دیوار در آمد امّا از همسنگران و مدعیان جدید، خبری نبود. هرگونه پیگیری‌های حقوقی! قضایی! نیز پیشکش!! عقل سلیم حکم می‌کرد این آثار که در حال نابودی، فرسایش و بهره‌برداری‌های شخصی قرار گرفته بود و بیم آن می‌رفت در اثر آتش‌سوزی، حوادث غیرمترقبه در مرکز شهر و یا هر بحران دیگری مورد تهدید واقع شود، در چند نقطه نگهداری و بازسازی شود.... سروران عزیزم این برادرشان را تهدید به پیگیری حقوقی و قضایی در دستگاه‌های ذیربط نظامی نموده‌اند! بسیار خوب، اگر چنین قصدی هم داشتند نیاز به بیانیه سرگشاده و دعوا در ملأعام نبود، باید ظرف این 2سال گذشته که از ریاستشان گذشته، به جای سکوت و تملّق، اقدام می‌فرمودند. حالا هم دیر نشده. ما را از چه می‌ترسانند؟! گردنمان از مو باریک‌تر و ارائه اسناد و پاسخگویی حقوقی در دستگاه قضایی را به‌مراتب آسان‌تر و گواراتر از پاسخگویی در محضر حضرت کرا‌ الکاتبین می‌دانیم.... و آخر اینکه؛ در این باب گفتنی‌ها بسیار است، امّا فعلا به همین مقدار بسنده کردم… بماند بقیه‌اش!»
به‌نظر می‌رسد مسئله اصلی مستند آقامرتضی نه استفاده از فیلم‌هایی است که در بنیاد روایت فتح بایگانی شده بودند، بلکه نحوه استفاده از آنها و ساخت مستندی است که سبب اعتراض دوستان و خانواده شهید آوینی شده است. اگرچه به‌نظر نمی‌رسد پیگیری قضایی ماجرا به جایی برسد و حتی اگر مؤسسه اوج و سازندگان مستند آقامرتضی محکوم شوند باز هم گرهی از مشکلات باز نخواهد شد. مسئله تکدری است که ایجاد شده و نارضایتی خانواده شهید سیدمرتضی آوینی است. چیزی که به‌نظر می‌رسد هنوز سازندگان مستند و مدیران خانه مستند و سازمان اوج درنیافته‌اند.

مستندی درباره یک منتقد سینما در شبکه مستند
آقای منتقد در قاب تلویزیون

اگر به فیلم دیدن علاقه دارید و اهل خواندن نقد فیلم هم هستید، مستند «خود زندگی» که به زندگی راجر ایبرت، منتقد شهیر آمریکایی، می‌پردازد برایتان جذاب خواهد بود. این مستند در برنامه «به اضافه مستند» شبکه مستند پخش می‌شود و مارتین اسکورسیزی کارگردان مشهور سینما نیز در آن حضور دارد.
به گزارش همشهری به نقل از روابط عمومی سازمان صداوسیما، بیست‌وسومین قسمت از فصل چهارم برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند» با پخش و بررسی مستند «خود زندگی» به کارگردانی استیو جیمز روی آنتن شبکه مستند می‌رود. مستند «خود زندگی» لحظات تلخ و شیرین زندگی منتقد و نویسنده مشهور، راجر ایبرت را بازگو می‌کند. در این مستند تصاویری از ماه‌‌های آخر زندگی ایبرت همراه با تصاویر آرشیوی از کل دوران فعالیت او ترکیب شده و این نویسنده فقید را معرفی می‌کند. در بخش دیگری از این فیلم، دوستان، اعضای خانواده و شخصیت‌های برجسته‌ای مانند مارتین اسکورسیزی داستان‌ها و خاطرات خود را از ایبرت تعریف می‌کنند.
 راجر جوزف ایبرت خبرنگار، منتقد فیلم و فیلمنامه‌نویس مشهور آمریکایی است که بیش از ۱۵کتاب درباره سینما نوشت و در سال۱۹۷۵، به‌عنوان اولین منتقد فیلم، جایزه پولیتزر را از آن خود کرد. این منتقد سینمایی در سال۲۰۰۲ به سرطان تیروئید مبتلا شد و در پی عمل جراحی، فک پایین و توانایی سخن گفتنش را از دست داد و در سال۲۰۱۳ درگذشت. به اعتقاد برخی، ایبرت شناخته‌شده‌ترین منتقد سینما در جهان بود. در این قسمت از برنامه «به اضافه مستند»، پس از پخش مستند، میز کارشناسی برگزار می‌شود و موضوع نقد در سینمای داستانی و مستند از دریچه نگاه این منتقدان مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.
این قسمت از برنامه امروز ۳۱فروردین ساعت۲۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد و بازپخش آن روزهای چهارشنبه اول اردیبهشت ساعت۹ و جمعه ۳اردیبهشت ساعت۱۴ است. «به اضافه مستند»، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که به پخش مستندهای دیده نشده داخلی و خارجی در تلویزیون و بحث کارشناسی پیرامون موضوع مستند می‌پردازد. این برنامه با اجرای امین قدمی، کارگردانی محسن کریمیان و تهیه‌کنندگی یاسر فریادرس با آیتم‌های مختلف سه‌شنبه‌ هر هفته ساعت۲۰ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید