• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 30 فروردین 1400
کد مطلب : 128572
+
-

روز قرمز رمزارزها با توییت جعلی

کارشناسان عقیده دارند که یک حساب کاربری مشکوک در توییتر با انتشار یک شایعه کذب، باعث افت شدید ارزهای دیجیتال شده است

رمزارز
روز قرمز رمزارزها با توییت جعلی

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

پس از یک صعود خیره‌کننده، بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر تحت فشار شدید فروش قرار دارد، زیرا این بازار ظرف چند ساعت بیش از 200میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داد. با این حال اگر یک بررسی کلی انجام دهیم درمی‌یابیم که اتفاق خیلی مهمی رخ نداده است که بازار ارزهای دیجیتال بخواهد در برابر آن چنین واکنش منفی را از خود نشان دهد، اما در حقیقت اگر بپذیریم که یک شایعه در چنین بازاری که اساس آن بر پایه فضای مجازی است، خود می‌تواند یک عامل محسوب شود، آنگاه درمی‌یابیم که اکنون چه اتفاقی رخ داده است. به گزارش وب‌سایت نایرامتریکس، بیت‌کوین، پرچمدار ارزهای دیجیتال دیروز با کاهشی بیش از 5هزار به زیر 60هزار دلار بازگشت. در زمان نگارش این مطلب، ارزش بازار جهانی رمزارز، 03/2تریلیون دلار بود که 42/10درصد افت را برای دیروز نشان می‌داد.

فشار فروش
بازار ارزهای دیجیتال بسیاری از سودهای عالی خود را که پیش‌تر به‌ثبت رسانده بود، کاهش داده، زیرا فشار فروش قابل‌توجه سرمایه‌گذاران باعث کاهش ارزش رمزارزها در بازارهای جهانی شده است. در عین حال ارزهای دیجیتال دیگر مانند ترون، استلار، بیت‌کوین‌کش و... نیز در یک چشم بر هم زدن با کاهش 20درصدی ارزش‌شان روبه‌رو شدند.

رشد و ثبات در راه است
به گزارش همشهری، کارشناسان بازار این استدلال را دارند که یک عامل احتمالی برای چنین افت شدید، سرمایه‌گذاری نسبتا بالا برای داشتن موقعیت‌های طولانی در بیت‌کوین در کنار یک ابر تاریک قوی بوده که سطح قیمت حدود 64تا 65هزار دلار را ساخته است. کانترینگ کلارک، استراتژیست محبوب ارزهای دیجیتال که به چنین تعصبی اعتبار می‌بخشد می‌گوید، داده‌های اخیر به سرد شدن خودسرانه بازار اشاره دارد. او می‌گوید:«من هنوز هم بر همان عقیده هستم که پایان‌ماه آوریل و اوایل‌ماه مه، بیت‌کوین تغییر را آغاز می‌کند که باعث می‌شود، این رمزارز کمی طولانی‌تر محبوب باقی بماند؛ بدون شکست، فقط کمی نوسان محدود.» برخی کارشناسان ارزهای دیجیتال گفته‌اند که اصلاح بازار پس از حرکت ناگهانی صعودی بسیار دیر شده بود. روند نزولی حاکم در بازار بیت‌کوین عمدتا به میزان قابل‌توجهی سودآوری در بازی نسبت داده می‌شود. با این حساب، سودهای محقق شده بیت‌کوین در بالاترین سطح قرار دارد.

داستان توییت‌های جعلی
از سوی دیگر برخی عوامل نیز تأثیرهای عجیبی روی نوسان بازار ارزهای دیجیتال داشته و دارد. در همین رابطه وب‌سایت «یو تودی» نوشته است که یک تیتر تأیید نشده در مورد اینکه خزانه‌داری ایالات‌متحده به چندین و چند مؤسسه مالی اتهام پولشویی با ارز دیجیتال وارد کرده، خرابی در بازار این ارزها را به‌وجود آورده است. این تیتر که در ظاهر یکی از عوامل اصلی سقوط بازار بوده، توسط یک حساب مشکوک توییتری به نام FXHedge ارسال شده است. به‌نظر می‌رسد که این توییت موفق شده، 288میلیارد دلار از بازار ارزهای دیجیتال را در مدت تنها 54دقیقه پس از ایجاد و چرخش در شبکه‌های اجتماعی نابود کند. این توییت اما با استقبال بسیار زیاد مخاطبان نیز روبه‌رو شده و بارها و بارها بازنشر شده و هزاران نفر آن را با زدن لایک پسندیده‌اند. جیک چروینسکی، مشاور عمومی در شرکت مالی کامپاند در این خصوص نوشت که او این توییت را به هیچ عنوان معتبر نمی‌داند، زیرا پرونده‌های پولشویی تحت صلاحیت وزارت دادگستری ایالات متحده است. او همچنین اضافه می‌کند که اتهام همزمان به چندین مؤسسه مالی «غیرمعمول» است. او می‌نویسد: «من این را معتبر نمی‌دانم این توییت به تنهایی مشکوک است. خزانه‌داری برای پولشویی اتهام نمی‌زند. (دادگستری این کار را انجام می‌دهد) و پرونده‌ای که همزمان علیه چندین شرکت و موسسه مالی تشکیل می‌شود هم چیز غیرعادی است. همچنین، چنین تحقیقاتی کاملا محرمانه نگه‌داشته و به‌ندرت فاش می‌شود. من با انتشار این اخبار توسط منابع ناشناخته قانع نشده‌ام.»

واقعیتی انکارناپذیر
این واقعیت که یک توییت مشکوک می‌تواند صدها میلیارد دلار را پاک کند، شکنندگی بازار ارزهای دیجیتال را آشکار کرده است؛ بازارهایی که نسبت به چنین شایعاتی بسیار حساس بوده و می‌توانند واکنش‌های منفی و مثبتی در قبال موارد مختلفی که در فضای مجازی شایع می‌شود، داشته باشند. کاربران توییتر می‌توانند دنبال‌کنندگان (فالوورها) بسیاری را برای خود به‌دست آورند و سپس با اطلاعات غلط، بازار را به آن سمتی که دوست دارند، به حرکت درآورند. در اوایل‌ماه مارس، یک حساب جعلی به نام ZeroHedge پس از ارسال یک توییت جعلی درباره ورود اپل به بیت‌کوین فضای مجازی را پر از شایعات گوناگون کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید