• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 29 فروردین 1400
کد مطلب : 128503
+
-

کرایه‌های مصوب تاکسی هنوز ابلاغ نشده است

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران: با 100 راننده متخلف که اقدام به افزایش زودهنگام کرایه تاکسی کرده‌اند برخورد شده است

گزارش2
کرایه‌های مصوب تاکسی هنوز ابلاغ نشده است


زینب  زینال‌زاده ـ خبر‌نگار

پس از تصویب افزایش 35درصدی نرخ تاکسی‌ها توسط اعضای پارلمان شهری، مقرر شد این مصوبه از اول اردیبهشت‌ماه اجرایی شود اما گویا برخی از رانندگان تاکسی منتظر ابلاغ کرایه‌های جدید نشده‌اند و خودشان در اقدامی غیرقانونی با حساب سرانگشتی اقدام به افزایش کرایه‌ها کرده‌اند. اقدامی که با مخالفت مسافران مواجه شده است اما به‌گفته امیر رضایی مسافر خط قائم‌مقام- میدان آرژانتین، نتیجه‌ای ندارد و حرف حرف راننده‌های تاکسی است. او می‌گوید: «هر روز صبح در این مسیر باید با راننده‌ها درخصوص اینکه حق افزایش کرایه را ندارند، بحث کنیم. اگر نظارت بر خطوط وجود داشته باشد راننده‌ها این حق را برای خودشان قائل نمی‌شوند تا خارج از چارچوب قوانین عمل کنند.» این ماجرا مختص یک خط و مسیر و ایستگاه تاکسی نیست. مسافران و تاکسیرانان در مسیرهای میدان راه‌آهن- نازی آباد، میدان قزوین- میدان وحدت اسلامی، میدان انقلاب- میدان آزادی و... رخ داده است. مریم امیدوار مسافری که مدام از تاکسی‌های میدان ولیعصر- ونک استفاده می‌کند، می‌گوید: «به‌گفته مدیران تاکسیرانی، افزایش خودسرانه کرایه تاکسی‌ها تخلف است و مسافران برای گزارش این تخلفات می‌توانند با سامانه 137یا 1888تماس بگیرند. شخصاً با این سامانه‌ها تماس گرفته‌ام و منتظر نتیجه هستم» .

دریافت کرایه قانونی از مسافران
به دنبال چالش ایجادشده به‌دلیل افزایش زودهنگام کرایه‌ها و دریافت آنها از مسافران تاکسی، تاکسیرانان هم حرف‌هایی دارند. (م. ر)بیش از 10سال است که در مسیر میدان امام حسین – میدان خراسان فعالیت می‌کند. او می‌گوید: «این روزها نرخ همه‌‌چیز ازجمله مرغ افزایش یافته و قیمت لوازم یدکی خودرو چند برابر شده است. ما هم خانواده داریم و با افزایش قیمت‌ها مواجه هستیم. مخارج زندگی‌مان از همین تاکسی‌ها تأمین می‌شود و به هر حال باید دخل و خرجمان برابر باشد. وقتی شورای شهر افزایش کرایه‌ها را مصوب کرده است، چه فرقی می‌کند این کار چند روز زودتر انجام شود.» راننده‌های تاکسی از موضع خود کوتاه نمی‌آیند و کارشان را قانونی می‌دانند و به‌گفته اکبر.م راننده مسیر میدان ولیعصر- انقلاب کرایه‌ها براساس مصوب شورای شهر افزایش یافته و ما هم همان کرایه تعیین شده را دریافت می‌کنیم. بنابراین کار خلافی مرتکب نشده‌ایم و کسی حق ندارد ما را بازخواست کند.

پروانه راننده‌های متخلف لغو شده است
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، موضوع تخلف برخی از رانندگان تاکسی را تأیید می‌کند و می‌گوید: «کرایه‌های مصوب هنوز ابلاغ نشده و برچسب‌ نرخ‌های جدید باید روی تابلوی خطوط و ایستگاه‌ها نصب شود. متأسفانه پس از تصویب افزایش 35درصدی کرایه تاکسی‌ها در تمام خطوط و اجرای آن از ابتدای اردیبهشت ماه، برخی از تاکسیرانان اقدام به افزایش زودهنگام کرایه‌ها کرده‌اند که این کار تخلف است و قطعاً با متخلفان برخورد می‌شود.» به‌گفته محمد روشنی در چند روز گذشته پیام‌هایی درخصوص تخلف برخی از راننده‌ها در افزایش زودهنگام کرایه‌ها در سامانه‌های 137و 1888ثبت شده که به آنها رسیدگی شده است.
 او می‌گوید: «شهروندان مطمئن باشند به شکایات آنها در حوزه تاکسیرانی رسیدگی می‌شود و در این مدت بیشتر از 100 راننده متخلف شناسایی و پرونده فعالیت برخی از آنها لغو شده است.» 


مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران به نصب برچسب کرایه‌ها روی تابلوی ایستگاه‌ها و خطوط تاکسیرانی اشاره می‌کند و می‌گوید: «در تهران حدود 620خط تاکسیرانی وجود دارد که برچسب نرخ جدید کرایه هر یک از آنها روی تابلوی ایستگاه خطوط نصب می‌شود. همچنین امسال برچسب‌هایی هم برای تاکسی‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم که روی شیشه جلو و عقب خودروها نصب می‌شود و رانندگان اجازه ندارند به بهانه‌های مختلف ازجمله نداشتن پول خرد و... از مسافران کرایه بیشتری دریافت کنند.» این مقام مسئول به موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تاکسی‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «مانند سال گذشته تاکسیرانان مکلف به رعایت نکات بهداشتی ازجمله ضدعفونی کردن خودرو و استفاده از ماسک هستند. همچنین برای رعایت فاصله اجتماعی باید 3مسافر سوار کنند و کرایه مسافر چهارم هم بین 3مسافر دیگر تقسیم ‌‌شود.» 

افزایش قیمت توجیه ندارد

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های کشور هم به افزایش زودهنگام کرایه‌های تاکسی واکنش نشان داده و این کار را تخلف دانسته و می‌گوید: «هیچ توجیهی از سوی هیچ‌کسی برای بروز چنین تخلفی پذیرفتنی نیست.» مرتضی ضامنی با بیان اینکه شوراهای شهر نرخ جدید کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی ازجمله تاکسی را تصویب کرده‌اند عنوان می‌کند: «زمان مشخصی برای افزایش کرایه‌ها پیش‌بینی شده است و برابر قانون اقدام خودسرانه تاکسیرانان در شهرها ازجمله پایتخت تخلف است و مدیران مربوطه باید با رانندگان متخلف برخورد جدی کنند. در چنین شرایط سختی که مردم با انواع گرانی‌ها مواجه هستند، این اقدام تاکسیرانان که امین مردم هستند، قابل دفاع نیست.»
 علاوه بر تاکسیرانان، افزایش کرایه‌ها از سوی مسافربرهای شخصی هم اعمال می‌شود که این مقام مسئول با بیان اینکه نظارتی روی عملکرد این ناوگان وجود ندارد، می‌گوید: «مسافربرهای شخصی طبق قوانین و مقررات نباید ارائه خدمات کنند و جابه‌جایی مسافر توسط این ناوگان غیرقانونی است و متأسفانه هیچ نهاد و ارگانی هم نظارتی روی عملکرد آنها ندارد. با توجه به اینکه مسافربرهای شخصی تحت پوشش سازمان تاکسیرانی نیستند، قطعا ما هم به لحاظ قانونی نمی‌توانیم نظارتی بر آنها داشته باشیم.» به‌گفته ضامنی، رئیس راهور براساس آیین‌نامه رانندگی می‌تواند با مسافربرهای شخصی برخورد کند.

مکث
با رانندگان متخلف برخورد شود


شهربانو امانی- عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران : افزایش 35 درصدی کرایه تاکسی ها مصوبه شورای شهر است که با توجه به تورم اقتصادی تعیین شده است. آن چه این روزها سبب گلایه شهروندان شده، عملکرد برخی رانندگان تاکسی است که خودسرانه زودتر از زمان موعد اقدام به دریافت کرایه بیشتر از مسافران کرده اند.  به هر حال گلایه مسافران بحق است و مسئولان سازمان تاکسیرانی با نظارت به موقع نباید اجازه دهند چنین تخلفی رخ دهد و امروز باید به عنوان مقام مسئول به شهروندان پاسخ دهند و بهترین عملکرد در چنین مواقعی برخورد با متخلفان است. امیدواریم با تقویت دستگاه های نظارتی، شاهد بروز چنین تخلفاتی که زیانش متوجه شهروندان می شود، نباشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید