• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 29 فروردین 1400
کد مطلب : 128463
+
-

میز خبر/ وزارت بهداشت 4‌ماه مجوز واردات واکسن به هلال‌احمر نداد

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: نزدیک به 4‌ماه است این ارگان برای تهیه و تامین واکسن کرونا تلاش می‌کند اما وزارت بهداشت مجوز واردات نمی‌داد. به‌گفته محمد‌حسن قوسیان، مجوز تهیه واکسن به‌تازگی و از 14فروردین‌ماه به هلال‌احمر داده شد و به محض آن، پیگیری‌ها و رایزنی‌ها برای تامین واکسن آغاز شده است. او به ایسنا می‌گوید، در آن 4ماه، هلال‌احمر رایزنی‌های زیادی با کشورهای چین، روسیه و هند برای تامین واکسن داشت، اما با توجه به اینکه مجوز تامین واکسن از سوی وزارت بهداشت صادر نشده بوده، امکان تهیه آن از سوی هلال‌احمر وجود نداشت. سخنگو و دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با تأکید براینکه شرایط تامین واکسن هم‌اکنون با شرایط 3ماه پیش متفاوت است، می‌گوید: «در هر صورت جمعیت هلال‌احمر به‌دنبال ایجاد جنجال رسانه‌ای و مواردی از این دست نیست. معتقدیم در شرایط فعلی حتی یک دوز واکسن کرونا هم مهم است و باید از شرکت‌های معتبر و مورد تأیید وزارت بهداشت آن را تهیه کنیم. همین کار را هم آغاز کرده‌ایم و درحال پیگیری برای تهیه آن هستیم و هدفمان نیز صرفا خدمت به مردم است.» به‌گفته او، رئیس جمعیت هلال‌احمر، هفته گذشته در اجلاس روسای فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر در آسیا و آفریقا دیداری با رئیس صلیب‌سرخ چین داشت و در جریان رایزنی‌ها توانستیم مقادیر قابل‌توجهی واکسن کرونا را از صلیب‌سرخ چین دریافت کنیم که این محموله اواخر هفته گذشته وارد کشور شد‌ و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

65درصد سالمندان بهزیستی واکسن کرونا زدند
 مدیرکل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور از واکسیناسیون 65درصد سالمندان بهزیستی علیه کرونا خبر داد و گفت: «واکسیناسیون این افراد از اسفند سال گذشته شروع شده و قرار است برای گروه‌های دیگر از معلولان هم این اقدام انجام شود.» براساس اعلام مصطفی سراج، در مراکز توانبخشی و مراقبتی بهزیستی نزدیک به ۵۱‌هزار نفر در مراکز شبانه‌روزی ازجمله سالمندان، افراد دارای معلولیت یا افراد دارای اختلالات روانی مزمن مقیم هستند. به‌گفته او، اقدامات 14‌ماه گذشته باعث شد تا فوتی‌‌های این مراکز نسبت به سال قبل، تفاوت زیادی پیدا نکند و حتی در برخی ‌ماه‌ها به‌دلیل مراقبت‌های بهداشتی کاهش هم پیدا کند.

درخواست برای انتشار اسامی دریافت‌کنندگان واکسن کرونا در مدیریت شهری
عضو شورای شهر تهران از وزیر بهداشت، درخواست کرد تا فهرست دریافت‌کنندگان واکسن کرونا در مجموعه مدیریت شهری کشور را منتشر کند. مجید فراهانی در این نامه نوشت:«متأسفانه شاهد بروز برخی بی‌اخلاقی‌ها در دریافت واکسن کرونا توسط افراد غیرواجد اولویت در یکی از مجموعه‌های مدیریت شهری کشور بودیم، این رخداد زمینه‌ساز بروز بی‌اعتمادی و اطمینان نکردن شهروندان نسبت به عملکرد مجموعه مدیریت شهری کشور و وزارت بهداشت، که در صف اول مقابله با کرونا همچنان ایستاده‌اند شده است. با توجه به اهمیت موضوع و لزوم صیانت از سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی هموطنان، پیشنهاد می‌شود دستور دهید فهرست دریافت‌کنندگان واکسن کرونا (مشتمل برنام و نام‌خانوادگی، شغل، محل خدمت، شهرستان و استان) با اولویت دریافت‌کنندگان شاغل در مجموعه مدیریت شهری کشور از طریق سامانه شفافیت یا درگاه اطلاع‌رسانی آن وزارتخانه منتشر و در دسترس عموم شهروندان قرار گیرد.»
 

مهاجرت بیش از هزار پرستار در سال گذشته 
دبیر شورای‌عالی نظام پرستاری کشور گفت: «میزان مهاجرت پرستاران در سال گذشته ماهانه حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر بوده است، یعنی در سال گذشته بیش از هزار پرستار از کشور مهاجرت کرده‌اند.» حمیدرضا عزیزی‌ با اشاره به اظهاراتی مبنی بر اینکه ماهی ۵۰۰ پرستار از کشور مهاجرت می‌کنند، به ایلنا گفت: «این اعداد که گفته می‌شود، درست نیست، طبق آمارهایی که از واحد بین‌الملل داریم، آمار ماهی ۵۰۰نفر مهاجرت رد می‌شود.» به‌گفته او، مهاجرت پرستاران به خارج از کشور به‌دلیل شرایط کرونا و مسائل معیشتی و مشکلات اقتصادی کشور است که در یک تا یک‌سال‌ونیم گذشته رخ داده است: «در کشور ما نظام پرداخت بسیار معیوب است و این باعث می‌شود تا وقتی تبعیض‌ها، بی‌عدالتی‌ها و رفتارهای ناشایست در حوزه نظام سلامت اتفاق می‌افتد، افراد انگیزه خود برای خدمت‌رسانی و ماندن کامل را از دست بدهند.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید