• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 26 فروردین 1400
کد مطلب : 128290
+
-

100 روز آخر

روحانی: اگر دستمان را باز بگذارند در 100روز آخر تحریم‌ها را می‌شکنیم

دولت
100 روز آخر


نطق دیروز حسن روحانی در نشست هیأت‌دولت پاسخی تمام‌عیار بود به جمعی که در مسیر مذاکرات برای لغو تحریم‌ها علیه ایران تلاش می‌کنند؛ جمعی که در دایره رقبای انتخاباتی دولت و حامیان سیاسی آنها قرار می‌گیرند و حالا که در آستانه سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری بستر برای برداشتن تحریم‌ها فراهم شده تلاش می‌کنند گشایش‌های اقتصادی را به بعد از کارزار انتخابات حواله دهند.
دیروز اما رئیس‌جمهوری در سخنانی پرکنایه خطاب به مخالفان مذاکره از توانمندی دولت و مذاکره‌کنندگانش برای لغو تحریم‌ها سخن گفت و حتی وعده داد که می‌تواند تحریم‌ها را در 100روز آخر عمر دولتش بشکند.
حسن روحانی با بیان اینکه مسیر ما مسیری است که مردم می‌خواهند، گفت: ما منتخب مردم هستیم و حرفمان حرف مردم است. 24میلیون رأی و 73درصد مردمی که در انتخابات شرکت کردند دارند با رئیس‌جمهور و دولت حرف می‌زنند، پس ما تا لحظه آخر مانند روزهای اول خواست مردم را اجرا می‌کنیم. بعضی‌ها می‌گویند فقط 100و چند روز تا پایان دولت باقی مانده برای ما فرقی نمی‌کند چقدر باقی مانده؛ چون مثل روز اول کار می‌کنیم و همانطور که تحریم‌ها را در 100روز اول شکاندیم اگر دست ما را باز بگذارید در 100روز آخر هم می‌شکنیم و ما مشکلی نداریم و این کار را انجام می‌دهیم.
روحانی ادامه داد: بعضی‌ها چون بلد نیستند می‌گویند طول می‌کشد. خب، ما بلدیم. نمی‌خواهد شما غصه بخورید. وزرای ما طراحی کرده‌اند و می‌دانند این کار چقدر زمان می‌برد. هروقت وزیر نفت بگوید من می‌توانم نفتم را بفروشم و کشتی‌های ما می‌توانند در محل موردنظر پهلو بگیرند و مشکلات بیمه حل شود و بانک مرکزی بگوید پول من آزاد شده است، این کار صورت گرفته و اینها چیزی نیست و زمان نمی‌برد. ما وقتی ببینیم آنها درست عمل می‌کنند، ما هم بلافاصله عمل می‌کنیم. ما به تمام تعهدات برمی‌گردیم؛ به شرطی که شما هم برگردید. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید همه تلاش کنیم به تحریم و جنگ اقتصادی پایان دهیم، گفت: حتی نباید بگذاریم یک روز این موضوع به تأخیر بیفتد. بعضی‌ها می‌گویند دست ظالم باید قطع شود و وقتی می‌گوییم کی؟ می‌گویند در اردیبهشت‌ماه و خرداد‌ماه کراهت دارد بگذارید تیرماه رد شود، آن موقع. بابا دست ظالم را باید قطع کرد تیر و مرداد ندارد.
به گزارش ایرنا، روحانی ادامه داد: ظالمان معیشت مردم را گروگان گرفته‌اند و حتی در تهیه واکسن ما را اذیت می‌کنند و بیش از 3سال است که این فشار را ادامه می‌دهند. در این شرایط ما باید تلاش کنیم دست‌شان را قطع کنیم چرا از مذاکرات می‌ترسیم؟ کسی این حرف‌ها را در سر ما فروکرده است چرا از حرف زدن می‌ترسیم. قرآن حتی از مذاکره با کفار سخن می‌گوید که باید با جدال احسن انجام شود. پس چرا ما می‌ترسیم و از این موضوع فرار می‌کنیم.
وی اضافه کرد: ما قدرتمندیم و نباید خودمان را ضعیف ببینیم. می‌گویند آخر روبه‌رویتان آمریکاست خب باشد مگر آمریکا کیست؟ ما همانطور که در برجام مذاکره کردیم و آمریکا را پشت میز آوردیم، باز هم این توانمندی را داریم، اینقدر روی توان ما شک نکنید. بعضی‌ها می‌گویند ما فقط توان بیل زدن یا ساخت کارخانه دستمال کاغذی را داریم، ولی در مذاکره توان نداریم.

با صدام با آن همه کشتار مذاکره کردیم 
روحانی با بیان اینکه ما منطق قوی داریم و می‌توانیم دشمن را مجاب کرده و سرجایش بنشانیم، یادآور شد: امام خمینی(ره) در جنگ با صدام اجازه مذاکره داد. ما در شهریور‌ماه ۶۷ مذاکره را در ژنو شروع کردیم و 2سال ادامه داشت و آخرش هم صدام آن نامه‌ها را برای آیت‌الله هاشمی نوشت و ایشان جواب داد. ما با آن آدم قدار نشستیم و مذاکره کردیم؛ آن آدمی که در ایران آن همه کشتار کرد. مذاکره با هر کسی که می‌خواهد باشد، ما مشکلی نداریم و با منطق خودمان مذاکره می‌کنیم.
رئیس‌جمهور در ادامه تأکید کرد: بنابراین از مذاکره وین نترسید، بعضی‌ها می‌ترسند؛ حالا آنقدر که بعضی‌ها نگران هستند که مذاکره فوری انجام شود و تحریم‌ها زود برداشته شود و در انتخابات مشکل پیدا کنند، حالا اینگونه هم نیست و مذاکره پیچیدگی‌های خودش را دارد. نباید اینقدر نگران باشیم. انتخابات برای ما روز بسیار مهمی است و حضور مردم در انتخابات بسیار مهم است، ولی هیچ جناح و هیچ فردی حق ندارد زندگی و معیشت مردم را برای انتخابات به گروگان بگیرد. بگذارید مردم راحت باشند. بگذاریم مردم زندگی کنند و تحریم برداشته شود؛ چون این به نفع انتخابات و به نفع حضور مردم در انتخابات و به نفع همه جناح‌هاست.

چارچوب را رهبری روشن کرده‌اند
روحانی یادآور شد: چارچوب مذاکرات ما را رهبری به‌خوبی و روشنی مشخص کرده و ما در همان چارچوب فعالیت خودمان را انجام می‌دهیم. طرف بدهکار ما عمدتا آمریکاست و اگر آمریکایی‌ها بیایند و به تعهدات خودشان عمل کنند و دست از تحریم بردارند خواهند دید که ما هم بعد از راستی‌آزمایی به تمامی تعهدات‌مان باز خواهیم گشت.

   نمی‌ایستیم و معطل نمی‌مانیم

در کنار سخنان دیروز رئیس‌جمهور درباره عزم دولت برای رفع تحریم‌ها، اعلام موضع او در قبال حادثه نطنز و آغاز غنی‌سازی‌ 60درصدی ایران نیز از دیگر محورهای مهم نطق حسن روحانی بود، او با اشاره به حادثه نطنز گفت: راه‌اندازی آی‌‌آر_6 و غنی‌سازی ۶۰درصدی پاسخی به شرارت‌ها بود. اگر صهیونیست‌ها علیه ملت ما توطئه کردند، پاسخ خواهیم داد؛ نخستین گام همین بود. وی ادامه داد: می‌خواهید ‌در مذاکرات دست ما خالی شود، ولی دست ما پر است. برابر توطئه شما پاسخ می‌دهیم، ولی فعالیت ما صلح‌آمیز و تحت نظر آژانس است. روحانی ادامه داد: اینکه می‌بینید عنوان کرده‌ایم‌ آی‌آرـ 6در نطنز فعال خواهیم کرد یا غنی‌سازی‌ را به 60درصد خواهیم رساند این پاسخ خباثت‌های شماست. شما نمی‌توانید علیه ملت ایران توطئه  و در نطنز جنایت کنید. شما وقتی جنایت کنید ما دست‌تان را می‌بریم. ما 2دست‌تان را زدیم؛ یکی با‌ آی‌آرـ 6 و یکی با 60درصد. معلوم هست که ما نمی‌ایستیم و معطل نمی‌مانیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :