• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 26 فروردین 1400
کد مطلب : 128250
+
-

در روزهای تعطیل تهران، با پیاده‌روی در مسیرهای کم‌خطر، بهار را از دست ندهید

همقدم با شکوفه‌ها و باران


پرنیان سلطانی

دوباره به روزهای تعطیلی شهرها رسیده‌ایم؛ روزهایی که جز مشاغل ضروری، همه جا تعطیل است و ما هم جز موارد ضروری نباید از خانه خارج شویم. اما در این میان نباید از سلامت جسم و روحمان غافل شویم. کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌های جسمی و حبس‌شدن در چهاردیواری خانه عامل بسیاری از بیماری‌های روحی است. ببی‌شک پیاده‌روی، بهترین گزینه ممکن برای این روزهاست؛ ورزشی کم‌خطر که جسم را از کرختی و اضافه وزن و روح را از افسردگی و دردسرهایش دور می‌کند. اگر قصد دارید در این روزهای زیبای بهاری که متأسفانه با قرنطینه همراه شده، لذت پیاده‌روی در هوای خوب و فضای باز را تجربه کنید، ماسک، دستکش و مواد ضد‌عفونی‌کننده‌تان را بردارید و در ساعت‌های خلوت‌تر شهر سری به مسیرهای کم‌خطر پیاده‌روی بزنید.

پیاده‌راه حاشیه رودخانه مقصودبیک

یکی از مسیرهای پیاده‌روی کمتر شناخته‌شده پایتخت، پیاده‌راه حاشیه رودخانه مقصودبیک است. این پیاده‌راه که با سنگفرش‌های زیبا فضاسازی و مناسب‌سازی شده، حدود 3کیلومتر طول دارد و با عرض 5متر از پل شهید آیت‌الله صدر تا حد فاصل میدان تجریش امتداد پیدا می‌کند. نکته جالب توجه درباره این مسیر پیاده‌روی جذاب این است که در تمام مدت پیاده‌روی از کنار رودخانه مقصودبیک عبور کرده و قدم‌زدن در فضایی پر از درخت با صدای آرامبخش آب و حتی گاهی پرندگان را تجربه می‌کنید. در سراسر این مسیر هم تا دلتان بخواهد پایه چراغ نصب شده که اگر تصمیم گرفتید بعد از افطار به پیاده‌روی بروید، روشنایی‌تان تامین باشد. اما اگر به‌دنبال یک پیاده‌روی کاملا حرفه‌ای هستید و دلتان می‌خواهد مدت زمان بیشتری در حاشیه رودخانه قدم بزنید، پیاده‌روی‌تان را به جای بزرگراه صدر، از بزرگراه رسالت، تقاطع خیابان رودخانه شروع کنید. درست است که این محدوده تبدیل به پیاده‌راه نشده و فضاسازی ندارد اما با این حال می‌توانید کنار رودخانه را بگیرید و بالا بروید تا به تجریش برسید. خوبی این مسیر هم این است که در فضای خیابانی قرار دارد و به همین دلیل در مقایسه با بوستان‌ها و میدان‌های شهر، کمتر کسی آن را برای پیاده‌روی انتخاب می‌کند. درنتیجه خلوت‌تر است و به حفظ پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی نزدیک‌تر است.

پیاده‌روی در 2پارک با کمک پل طبیعت

بیشتر ما پل طبیعت را به شکل یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران می‌بینیم که گاهی می‌توانیم با مراجعه به آن، از عرض بزرگراه مدرس گذر کرده و خودمان را میهمان معماری منحصر به فرد و نورپردازی زیبای این پل کنیم. اما همین پل طبیعت می‌تواند کمک‌مان کند در این روزهای کرونایی، پیاده‌روی در 2فضای باز مناسب و کم‌خطر را به‌طور همزمان تجربه کنیم. بی‌شک یکی از مسیرهای پیاده‌روی در تهران که اتفاقا در این روزهای بهاری گزینه بسیار خوبی هم به‌شمار می‌آید، پیاده‌روی در مسیر پارک آب و آتش و پارک طالقانی است؛ پارک‌هایی که به وسیله پل 3طبقه طبیعت به هم متصل می‌شوند و علاوه بر فضایی برای قدم زدن، در این روزها پیشنهاد بسیار خوبی برای لذت‌بردن از بهار، دیدن شکوفه‌ها و لذت‌بردن از هوای دلچسب بهاری به‌حساب می‌آید. پس اگر می‌خواهید هوای خوب و بهاری این روزها را از دست ندهید و نگاه‌تان را میهمان شکوفه‌های رنگارنگ و پرطراوت درختان کنید، حتما سری به پارک آب و آتش بزنید. پیشنهاد ما این است که پیاده‌روی را از بوستان آب و آتش آغاز کرده، با گذر از پل طبیعت به پارک طالقانی بروید، بعد از قدم‌زدن در پارک جنگلی و بکر طالقانی، دوباره از طریق پل طبیعت به بوستان آب و آتش برگردید.

پیاده‌راه میدان مشق

برای قدم‌زدن در پیاده‌راه‌های تهران، مرکز پایتخت جای بسیار خوبی به‌حساب می‌آید؛ چرا که در محدوده بازار تهران تا دلتان بخواهد مسیرهایی وجود دارد که فارغ از هیاهوی خودروها و موتورسیکلت‌ها، فقط مختص عابران پیاده است. پیاده‌راه‌های 15خرداد، ناصرخسرو، باب همایون، میدان ارگ و...، در مجموع یک فضای پیاده‌روی عالی پیش رویمان قرار می‌دهند، به‌خصوص اینکه این روزها به‌دلیل تعطیلی بازار، بسیار خلوت‌تر از همیشه هستند و گزینه امنی به‌حساب می‌آیند. اما در همین حوالی مرکز شهر، میدان مشق با پیاده‌راه چشم‌نواز و دل‌انگیزش هم وجود دارد؛ فضایی که از روزگار حکومت فتحعلی شاه قاجار در دل پایتخت باقی مانده و در آن می‌توان علاوه بر پیاده‌روی، بناهای قدیمی و زیبای این محدوده را هم از نزدیک تماشا کرد. پیاده‌راه «ملل متحد» که پیاده‌راه میانی میدان تاریخی مشق است، عنوان عظیم‌ترین و پهناورترین پیاده‌راه شهری ایران را به‌خود اختصاص داده و چشم‌اندازی از فضای سبز گلکاری‌شده، درختان چنار سر به فلک کشیده و فواره‌های کوچک و بزرگ دارد. اگر برای پیاده‌روی این گزینه را انتخاب کردید، حتما سر راه از نمای بیرونی کاخ شهربانی، سر در باغ ملی، ساختمان قزاقخانه و... که شما را یکباره به تهران دوران قاجار پرتاب می‌کند، دیدن کنید. در ادامه هم می‌توانید خودتان را به پیاده‌راه «سی تیر» برسانید و در یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های پایتخت قدم بزنید.

دریاچه شهدای خلیج‌فارس

اگر ساکن غرب تهران هستید که بدون شک بهترین گزینه برای پیاده‌روی‌تان، دریاچه شهدای خلیج‌فارس یا همان دریاچه چیتگر است. اما از آنجا که این مسیر، مسیر شناخته‌شده و پرطرفداری برای علاقه‌مندان به پیاده‌روی به‌حساب می‌آید، بهتر است ساعت قدم زدن‌تان را طوری تنظیم کنید که به شلوغی مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری پیرامون دریاچه مصنوعی چیتگر نخورید. مثلا صبح‌های خیلی زود یا ساعت‌های پایانی شب زمان بسیار مناسبی برای نفس عمیق‌کشیدن در هوای پاک و بهاری اطراف دریاچه‌ای است که سال 1392در محدوده منطقه 22پایتخت ساخته شده است. خود این دریاچه حدود 130هکتار مساحت دارد و به‌دلیل فضای باز گسترده‌اش، یکی از گزینه‌های کم‌خطر خارج از چهارچوب امن خانه به‌حساب می‌آید. ضمن اینکه هر بار قدم‌زدن در مسیر پیرامونی دریاچه، شامل 7کیلومتر پیاده‌روی می‌شود و به این ترتیب می‌توانید میزان نیاز روزانه‌تان به پیاده‌روی را محاسبه کرده و بر مبنای آن، هرقدر که می‌خواهید مسیر پیاده‌روی حاشیه دریاچه را قدم بزنید. ازجمله زیبایی‌های این مسیر منحصر به فرد برای قدم‌زدن هم این است که در بخش شمالی دریاچه، امکان قدم‌زدن روی ساحل سنگی و حتی رسیدن به آب هم وجود دارد.

قدم‌زدن در بام تهران

بام تهران هم که از قدیم پاتوق علاقه‌مندان به پیاده‌روی و کوهنوردی است، گزینه بسیار خوب دیگری برای قدم‌زدن در این روزهای کرونایی به‌حساب می‌آید. فاصله این مسیر پیاده‌روی از محدوده شهری باعث می‌شود تا بین همه مسیرهای پیاده‌روی، این گزینه، گزینه امن‌تری باشد. ضمن اینکه بام تهران یا توچال این امکان را هم در اختیار ما قرار می‌دهد که علاوه بر پیاده‌روی، بتوانیم کوهنوردی در مسیری هموار و مناسب را هم به برنامه‌مان اضافه کنیم و بیشتر از یک قدم‌زدن ساده، حال جسم و روحمان را خوب کنیم. مجموعه بام تهران دارای مسیر 2کیلومتری برای پیاده‌روی است که این مسیر از پارکینگ اصلی شروع شده و به ایستگاه اول ختم می‌شود؛ یعنی فقط در همین ابتدای مسیر، پیش از آنکه به شیب کوه برسیم، می‌توانیم 2هزار متر پیاده‌روی کنیم. این در حالی است که مسیر کوهپیمایی هم از ایستگاه اول شروع شده و تا خود قله توچال ادامه پیدا می‌کند. البته داستان کوهنوردی و پیاده‌روی کاملا متفاوت است اما همین مسیر کوهنوردی هم تا ایستگاه دوم و سومش کاملا مناسب‌سازی شده و با یک راه سربالایی آسفالت شده، می‌توان آن را هم به مسیر پیاده‌روی اضافه کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید