• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 24 فروردین 1400
کد مطلب : 128042
+
-

گلایه ایران از کره

نخست‌وزیر کره‌جنوبی در سفرش به تهران با جهانگیری، ‌لاریجانی و قالیباف دیدار و رایزنی کرد

دیپلماسی
گلایه ایران از کره

چانگ سیه کیون، نخست‌وزیر کره‌جنوبی یکشنبه‌شب گذشته وارد تهران شد و مورد استقبال رسمی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در کاخ سعدآباد قرار گرفت. او دیروز هم روز شلوغی داشت و در دیدارهایی جداگانه با علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف به گفت‌وگو و رایزنی بر سر موضوعات دوطرف پرداخت.
این نخستین‌بار در طول ۴۴سال گذشته است که نخست‌وزیر کره‌جنوبی به تهران سفر می‌کند. ایران و کره‌جنوبی حدود ۶۰سال روابط دوستانه‌ای را تجربه کرده‌اند اما در چندسال اخیر به‌خصوص بعد از خروج آمریکا از برجام با پیروی شرکت‌ها و بانک‌های کره‌ای از تحریم‌های آمریکا، این روابط دچار چالش جدی شده است. قریب به 7میلیارد دلار پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی از عمده‌ترین این چالش‌ها بود که البته ‌آزاد‌سازی‌ آن می‌تواند تأثیر نسبتا عمده‌ای در وضعیت اقتصادی ایران داشته باشد. به هر روی بحث بر سر رفع محدودیت‌های غیرقانونی ایجادشده برای دسترسی به منابع بانک مرکزی در این کشور محور اصلی مذاکرات نخست‌وزیر کره‌جنوبی و هیأت همراهش به تهران است. چنانچه جهانگیری در گفت‌وگویش با او بر آن تأکید کرد. او با بیان اینکه اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدودکردن منابع ارزی ایران به وجهه و جایگاه کره نزد مردم ایران آسیب زده است، تصریح کرد: از دولت کره می‌خواهیم در اسرع وقت منابع ارزی ایران را آزاد و مشکلات سال‌های اخیر را با اقدامات عملی جبران کند.

دیدار با لاریجانی و قالیباف
چانگ سیه کیون، نخست‌وزیر کره‌جنوبی در ادامه دیدارهایش با مقامات ایرانی مهمان علی لاریجانی، مشاور مقام معظم رهبری شد و با او گفت‌وگو کرد. لاریجانی در این دیدار بر توسعه روابط 2 کشور در زمینه‌های گوناگون تأکید کرد. لاریجانی همچنین درخصوص پول‌های بلوکه‌شده در کره‌جنوبی خطاب به نخست‌وزیر این کشور گفت: منابع ما نزد بانک‌های کشور شما امانت بوده و دولت شما باید سعی کند نسبت به این موضوع امانتدار باشد.
همچنین در دیداری دیگر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس میزبان نخست‌وزیر کره‌جنوبی شد، قالیباف با اشاره به اینکه باید روابط دوجانبه ایران و کره‌جنوبی به قبل از سال۲۰۱۸ بازگردد، گفت: ملت‌ها دوستان خود را در روزهای سخت می‌شناسند. لذا انتظار مردم ایران از کره‌جنوبی برآورده نشده است. به گزارش خانه ملت، وی افزود: معتقدم کشورهای آسیایی باید به این موضوع توجه کنند و با اولویت قراردادن همکاری‌های همه‌جانبه ازجمله صنعتی، فناوری و فرهنگی پیشتازان صلح و پیشرفت دنیا باشند. به نظر می‌رسد توسعه همکاری‌های ایران و چین زمینه‌ای را فراهم آورده است که کشورهای دیگر ترغیب به همکاری و فراهم‌آوردن زمینه همکاری با تهران شده‌اند بر همین اساس به زعم برخی تحلیلگران سیاست خارجی، کشوری مانند کره که به‌دنبال بازار خود در منطقه است تلاش می‌کند تا بتواند بازار خود را حفظ کند و سرمایه‌گذاری‌های مطمئنی را انجام دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید