• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 24 فروردین 1400
کد مطلب : 128022
+
-

تزریق 24‌هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس

هلدینگ‌ها با سازمان بورس توافق کردند تا برای نجات شاخص، منابع لازم برای تزریق نقدینگی به بازار سهام را از طریق انتشار اوراق بدهی تامین کنند

یک روز بعد از دستور وزیر اقتصاد برای حصر نرخ سود، با هدف حمایت از بازار سرمایه دیروز درجریان یک نشست مشترک، شرکت‌های سرمایه‌گذاری با سازمان بورس به توافق رسیدند که 24هزار میلیارد تومان نقدینگی برای نجات شاخص‌ها به بورس تزریق کنند. قرار است منابع لازم برای تامین این نقدینگی از طریق انتشار اوراق بدهی تامین شود. سازمان بورس هم متعهد شده ظرف 48ساعت آینده مجوز‌های لازم برای این کار را صادرکند.
به گزارش همشهری، ظرف 2 روز گذشته چندین مقام دولتی ازجمله رئیس‌جمهوری درباره حمایت از بورس سخن گفته‌اند. این حمایت‌ها در حالی مطرح می‌شود که در چند روز گذشته اعتراض‌ها نسبت به روند نزولی شاخص بورس افزایش یافته است. اعداد و ارقام نشان می‌دهد شاخص بورس از اول امسال تاکنون بیشتر از 80هزار واحد نزول کرده و 8درصد به زیان سهامداران اضافه شده است. با این حال مقامات بازار سرمایه تا‌کنون هر راهکاری را که به‌کار گرفته‌اند بی‌فایده بوده و روند نزولی متوقف نشده است. بر همین اساس روز یکشنبه فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در نخستین اقدام اجرایی سال جدید، برای حمایت از بورس بار دیگر به بانک‌های دولتی دستور داد که نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار را در محدوده 16درصد رعایت کنند. سود مصوب برای سپرده‌های یکساله 16درصد و دو ساله 18درصد است. بنابر این چنانچه بانک‌ها با راهکارهایی که وزارت اقتصاد درنظر گرفته از نرخ‌های مصوب تخطی نکنند این احتمال وجود دارد که تمایل نقدینگی به سمت حرکت به بازار سرمایه بیشتر شود. این نخستین اقدام عملی برای حمایت از بورس در سال‌جاری است.

دومین حمایت
دیروز همچنین به فاصله یک روز پس از اقدامات وزارت اقتصاد، شرکت‌های سرمایه‌گذاری در نشستی که با رئیس سازمان بورس برگزار کردند به توافق رسیدند که برای حمایت از بازار سهام 24هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار تزریق کنند. قرار است منابع مالی لازم از طریق فروش اوراق بدهی تامین شود و آنطور که گفته شده احتمالا در اقدامی کم‌سابقه ظرف 48ساعت سازمان بورس زمینه انتشار این اوراق را برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری فراهم و مجوز‌های لازم را صادر خواهد کرد. هنوز جزئیات کامل‌تری از سازوکار و نحوه تزریق این منابع در دست نیست اما گویا قرار است پس از انتشار اوراق و جمع‌آوری منابع که مشخص نیست چقدر طول خواهد کشید، این منابع به‌صورت تدریجی به بازار سهام تزریق شود و سازمان بورس هم بر حسن اجرای کار و اینکه این منابع انحصارا صرف خرید سهام شود نظارت کند. به‌نظر می‌رسد تامین منابع لازم برای اجرای این کار دست‌کم به چند هفته زمان نیاز داشته باشد. دیروز رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها دعوت کرد تا وارد فرایند انتشار اوراق بدهی شوند. او تأکید کرد: سازمان بورس درنظر دارد فرایندها را تسهیل و زمان صدور مجوزهای لازم را کوتاه کند.
او با بیان اینکه بازار سرمایه به‌عنوان کانال اصلی برای تامین سرمایه‌گذاری و تولید در کشور مطرح است، گفت: هم‌اکنون ۵۷میلیون نفر در بازار سرمایه حضور دارند و از همین رو حرکت این بازار برای آنها مهم است و بازار سرمایه به امری ملی تبدیل شده است. محمدعلی دهقان‌دهنوی تأکید کرد: در کنار آن باید توجه داشت که این حرف به معنی نادیده گرفتن روند فعلی بازار نیست. امید می‌رود با برنامه‌ریزی‌ها و اهمیت یافتن بازار، روند در افق بلندمدت بازده خوبی داشته باشد. او با تأکید بر اینکه بازار از درون خود توان ارتقا و توسعه دارد، ادامه داد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته ۲۰۴هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب کرده‌اند. از همین رو می‌توان گفت بانک و بازار سرمایه در کنار هم کار می‌کنند و نقشی متقابل در رشد اقتصاد دارند. دهقان‌دهنوی با تأکید بر نقش مهم شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها بر روند بازار سرمایه، تأکید کرد: توسعه فعالیت‌های این شرکت‌ها، عامل اصلی رشد اقتصادی کشور است.او ادامه داد: موانع توسعه برای این شرکت‌ها تامین مالی بانکی است درحالی‌که در بازار سرمایه امکانات خوبی وجود دارد. بازار بدهی در سال‌۹۰، حدود ۷۰۰‌میلیارد تومان بوده، اما در سال گذشته ۲۰۰هزارمیلیارد تومان اوراق منتشر شده که نشان از رشد ۳۰۰درصدی این بازار دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید