• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 23 فروردین 1400
کد مطلب : 127891
+
-

در نهمین تکه از پایتخت انجام شد

آغاز واکسیناسیون پاکبانان‌ها

آغاز واکسیناسیون پاکبانان‌ها

سحر جعفریان

واکسیناسیون «پاکبان» های شهر به‌عنوان «مدافعان پاکیزگی» که از همان ابتدای شیوع «کرونا ویروس» در معرض خطر جدی ابتلا به کرونا بوده‌اند، از خبرهای خوب روزهای نخستین سال ۱۴۰۰ بود. رویدادی که از هفته گذشته در منطقه ۹ تهران به مرحله اجرا درآمد و پاکبان‌های ناحیه ۲، هم­زمان با برخی مناطق شهر با توجه به ماهیت شغلی و مواجهه مداوم با پسماندهایی که احتمال آلودگی فراوان در آنها وجود دارد، درمقابل بیماری کرونا واکسینه شدند. بازار این خبر اما با شایعه‌های عجیب و غریبی داغ شد که واکنش‌های مختلفی را از سوی مدیران شهری و حوزه بهداشت دربرداشت. شایعه تست واکسن تأیید نشده «کوبایی» بر روی پاکبان‌ها یا مرگ یک پاکبان بر اثر تزریق‌دوز اول واکسن‌های «چینی» که البته همگی در حد شایعه‌های یک خطی باقی ماندند. در این گزارش به سراغ پاکبان‌های منطقه ۹ که اکنون در برابر کرونای نانومتری واکسینه شده‌اند، می‌رویم و ساعتی را به گفت‌وگو می‌نشینیم.  

از همان روزهای ابتدای هجوم کرونا، ماسک و دستکش‌های آلوده و رها شده در گوشه و کنار معابر و باغچه‌ها مشاهده می‌شد. لوازم و تجهیزات آلوده‌ای که پاکبان‌ها بیش­ترین تماس را با آنها داشتند و این مسئله همواره خانواده‌هایشان را با ترس و نگرانی بسیاری همراه کرده بود. فرهنگ­سازی در زمینه رعایت حال این زحمتکشان بسیار کندتر از شیوع کرونا پیش می‌رفت تا جایی که مسئولان را بر آن داشت تا از سبد واکسن کرونا، سهمیه‌ای را برای آنها در نظر بگیرند.

مرکز بهداشت والفجر شلوغ است
این روزها رفت‌وآمد در مرکز سلامت «والفجر» در خیابان «شهید دستغیب» زیاد است. پاکبان‌هایی که با هماهنگی معاونت «خدمات شهری و محیط‌زیست» منطقه راهی سالن بزرگ پایگاه می‌شوند تا به نوبت واکسن چینی تزریق کنند. شلوغ است اما فاصله‌گذاری‌ها تا حد امکان رعایت می‌شوند. شادی چهره پاکبان‌ها ازترزیق واکسن، در پس ماسک‌های گوناگون پنهان شده است. نگاهشان اما از شادی و هیجان برق می‌زند. تعداد قابل توجهی از پاکبان‌ها در حیاط کوچک مرکز منتظر ایستاده‌اند. صدایی شنیده می‌شود. می‌گوید: «کاش خانواده‌هایمان هم می‌توانستند به این زودی واکسن تزریق کنند.» دیگری می‌پرسد: «توی این برگه‌ها باید چه بنویسیم؟.» برگه‌های مشخصات فردی که وضعیت جسمی و بیماری‌های هر پاکبان در آن ثبت می‌شود. نیم ساعتی می‌گذرد و یکی از پزشکان بخش کرونای مرکز، وارد حیاط می‌شود. لیستی به دست دارد که از روی آن نام پاکبان‌ها را به‌ترتیب حروف الفبا برای تزریق واکسن صدا می‌زند. «سوسن تقی‌زاده»، مسئول سلامت مرکز بهداشت غرب تهران می‌گوید: «طرح «واکسیناسیون مرحله‌ای» در مرکز والفجر و ۲ ایستگاه واکسیناسیون منطقه ۹ در خیابان «آزادی» و مجموعه «شهربانو» در حال انجام است. در این طرح و در مرحله نخست، گروه‌های پر خطر از جمله صاحبان مشاغل پرخطر مانند پاکبانان، سالمندان و جانبازان جای دارند که با توجه به اولویت و ابلاغ، پیش می‌رود.»
«اسکندر محمدی»، پاکبان ۵۷ ساله‌ای که چیزی تا بازنشستگی‌اش نمانده است، اکنون تجربه تزریق واکسن کرونا را دارد. او می‌گوید: «روزی که می‌خواستند واکسن به ما بزنند، قبلش برایمان توضیح دادند که این چه واکسنی است و کشور سازنده‌اش کجاست. گفتند همان واکسنی است که تأییدیه بهداشت جهانی را دارد و پیش از پاکبان‌ها، پرستاران و پزشکان از آن استفاده کرده‌اند. من هم نگران و بی‌اعتماد نبودم. اولش بابت تب و بدن درد احتمالی کمی استرس داشتم که خدا را شکر آن علائم در من بسیار کم بود.»

امیدوارم روزی همه واکسن بزنند
«داود صادقی» هم پاکبان ناحیه یک منطقه است که واکسن تزریق کرده. صادقی می‌گوید: «امیدوارم روزی برسد که همه واکسن بزنند و از شر این ویروس خلاص شوند. از اینکه به فکر ما بودند خیلی خوشحال هستم. چراکه ما هم سختی‌های زیادی بابت کار و زباله‌های آلوده داشتیم. البته تأکید کرده‌اند، هم­چنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. « «قربانعلی عدلی» نیز پاکبان است و به قول خودش این روزها با تزریق واکسن، ضد کرونا شده است: «ما زمانی هم که واکسن نزده بودیم از کارمان هیچ کم نمی‌گذاشتیم. همه جای شهر و محله‌ها را به خوبی تمیز می‌کردیم. حتی شاید جانمان را سر زباله‌های آلوده به کرونا به خطر می‌انداختیم. چراکه نمی‌خواستیم آلودگی‌ها زیاد و منتشر شود. می‌خواستیم اهالی با خیال آسوده در خیابان‌ها تردد کنند و به کار و زندگی‌شان برسند.» «رحمت مددی» از حال خوش پس از تزریق واکسن کرونا می‌گوید: «دستشان درد نکند که به من و همکارانم سهمیه واکسن دادند. آدم به کارش امیدوار می‌شود. حالا درست است که هنوز هم خیلی‌ها به اهمیت شغل ما در شهری مانند تهران پی نبردند، اما واقعیت این است که تهران بدون حضور و فعالیت من و همکارانم، جای خوبی برای زندگی نیست.»

۹۸ پاکبان در منطقه ۹ فعال هستند.

۶۰ پاکبان واکسن کرونای مرحله نخست را دریافت کرده‌اند.

مصطفی موسوی، شهردار منطقه ۹

واکسیناسیون پاکبان‌ها ادامه دارد

«مصطفی موسوی»، شهردار منطقه ۹، از پیگیری‌های مستمر و مداوم برای حفظ جان و سلامتی پاکبانان در اجرای برنامه واکسیناسیون در منطقه می‌گوید: «واکسیناسیون پاکبانان با همکاری مستقیم معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه در حال انجام است. این واکسیناسیون با واکسن «سینوفارم» ساخت کشور چین و به فاصله ۳ هفته و در ۲ نوبت انجام خواهد شد. در مرحله نخست نسبت به واکسینه کردن ۶۰ نفر از پاکبانان ناحیه یک اقدام شده است.» موسوی هم­چنین ادامه می‌دهد: «تزریق واکسن در ناحیه ۲ نیز بر روی ۷۰ پاکبان به‌زودی آغاز خواهد شد تا از ایمن بودن پاکبانان خدوم منطقه در برابر کرونا ویروس اطمینان حاصل کنیم.» این واکسیناسیون در ساختمان والفجر مرکز بهداشت غرب تهران، در خیابان شهید دستغیب انجام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید