• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 19 فروردین 1400
کد مطلب : 127650
+
-

ورزش عرصه نفرت نیست

یادداشت
ورزش عرصه نفرت نیست

رضا صالحی‌ امیری‌- رئیس کمیته ملی المپیک ایران

یکی از کارکردهای ورزش به‌عنوان بخشی از دیپلماسی عمومی، گسترش صلح و دوستی میان ملت‌هاست. برخلاف دیپلماسی سیاسی که بر‌پایه قدرت، رقابت و منافع دولت‌ها شکل می‌گیرد، در دیپلماسی عمومی و فرهنگی، ملت‌ها هستند که اهمیت پیدا می‌کنند. بازیگران این دیپلماسی، نه سیاستمداران و دولتمردان که نخبه‌ها، ورزشکاران و هنرمندان هستند.
سفر به عربستان و بازی در شهر ریاض، انتخاب تیم فولاد خوزستان نبود و در ماجرای میزبانی لیگ قهرمانان آسیا، حق این تیم و دیگر باشگاه‌های ایرانی نادیده گرفته شد. با وجود این، اتفاقات بعدی، ازجمله استقبالی که مسئولان فوتبال عربستان از کاروان فولاد کردند را‌ باید به فال نیک
 گرفت.
اینکه مدیران فوتبال عربستان، در فرودگاه ریاض، از اعضای یک تیم ایرانی استقبالی شایسته کرده‌اند، امیدواری ایجاد می‌کند که پس از نزدیک به 5سال، تنش میان 2ملت فروکش کند و جایش را به دوستی و صلح بدهد.
دولت‌ها در گذر زمان تغییر می‌کنند، سیاستمداران جابه‌جا می‌شوند و این جابه‌جایی‌ها بر سیاست‌ها اثر می‌گذارد اما دیپلماسی فرهنگی پایدار است.
2ملت ایران و عربستان نمی‌توانند تا ابد در فضای تنش و منازعه زیست کنند. ما امروز با عربستان افتراق سیاسی داریم. در سال‌های اخیر تنش‌ها گاهی به بالاترین سطح رسیده است اما نمی‌توانیم این واقعیت را نایده بگیریم که 2ملت اشتراکات فرهنگی زیادی دارند. در عین حال نباید از یاد ببریم که در زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و امیر عبدالله، 2کشور روابط دوستانه و سازنده‌ای داشتند. تکرار آن تجربه، می‌تواند به برقراری صلح و آرامش در منطقه کمک کند.
شاید سؤال شود که آیا از‌سرگیری روابط ورزشی میان ایران و عربستان می‌تواند بر روابط سیاسی هم تأثیرگذار باشد؟ جواب من به این سؤال قطعا بله است. به عکس‌هایی که از دیروز توسط کاربران ایرانی و عربستانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، دقت کنید. تصاویر به ما می‌گویند خصومت و عصبیت جایش را به دسته‌گل و لبخند داده است. فراموش نکنیم که در 5سال گذشته که روابطمان با عربستان تیره شده، هیچ‌گاه به‌دنبال دخالت دادن سیاست در ورزش نبوده‌ایم. هیچ‌گاه دنبال برگزاری بازی‌های رودررو با ورزشکاران عربستانی در زمین بی‌طرف نبوده‌ایم. بارها تأکید کرده‌ایم که در امنیت کامل، به دور از هیجانات سیاسی و در فضایی جوانمردانه، از رقبایمان میزبانی خواهیم کرد.
ایران همواره به پایمال‌شدن حقوق ورزشکارانش در میادین بین‌المللی اعتراض کرده‌. همین چند هفته پیش رفتار نسنجیده کنفدراسیون فوتبال آسیا در ماجرای گرفتن میزبانی از تیم ملی فوتبال ایران و هدیه‌دادن آن به بحرین را تقبیح کردیم، اما در عین حال تأکید کردیم که برخلاف جوسازی‌ها، آماده‌ایم تا در فضایی امن و آرام، از همه رقبا ازجمله بحرین، میزبانی کنیم. موضع ما احترام و دوستی بر پایه رعایت حقوق متقابل است.به هر تقدیر، با سفر تیم فولاد به عربستان، ورزش ایران، گام اول را برای ترمیم روابط دوستانه میان 2ملت برداشت. انتظار ما این است که تیم‌های عربستانی‌ هم در رفتاری مشابه، بدون توجه به مناسبات سیاسی، به ایران سفر کنند.ملت‌های منطقه ما، اشتراکات عمیق دینی، فرهنگی و تمدنی دارند. می‌توانیم با عقلانیت و تکیه بر این اشتراکات، بار دیگر تصویر تمدن بزرگ اسلامی را به جهانیان معرفی کنیم.آغوش ملت ایران همیشه به روی ملت‌های همسایه باز است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید