• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 18 فروردین 1400
کد مطلب : 127563
+
-

مکث/ وقتی آقا مرتضی دوباره کامران صدا می‌شود…

انسیه شهرستانکی

 مرتضی آوینی از آن دسته آدم‌هایی است که جدای از روایت فتح‌هایش که شب‌های جمعه پخش می‌شد بعد از نبودنش، بیشتر شناخته و نقل زبان‌ها شد. هر چند سال یک‌بار هم یک مستندی، فیلمی، قطعه‌ای چیزی از او پخش می‌شود تا دوباره نام او سر زبان‌ها بیفتد و در بعضی موارد صدای خانواده این شهید دربیاید.
چند شبی است شبکه ۳ سیما برنامه‌ای با عنوان «آقا مرتضی» را روی آنتن می‌برد که در تیزرهای تبلیغاتی این مجموعه روی عبارت «بدون سانسور» برای این مجموعه ۷ قسمتی تأکید شده است؛ روایتی بدون سانسور از شهید آوینی. نگاه هم که بکنی بدون سانسوربودن آن را متوجه می‌شوی. تلویزیون این بار به داستان عشقی آقا مرتضی البته از دیدگاه رسمی هم اشاره کرده و بیشتر از مرتضی او را کامران (نام قبلی‌اش) خوانده است. اما بعد از پخش دو قسمت از این مجموعه دوباره صدای خانواده این شهید درآمده است که این مرتضایی که شما معرفی کردید مرتضای اصل! نیست. علاوه بر این حسین معززی‌نیا همسر کوثر آوینی، فرزند شهید آوینی نیز در نامه‌ای که به علی عسگری، ریاست سازمان صدا وسیما نوشته به موضوع استفاده بدون اجازه از راش‌های یک مجموعه تلویزیونی قدیمی که او درباره آوینی ساخته بوده اشاره و اعتراض کرده است. به‌گفته معززی‌نیا علاوه بر استفاده از راش‌های این مجموعه از راش‌های کنار گذاشته شده‌ فیلم مستند «مرتضی و ما» به کارگردانی کیومرث پوراحمد هم در این مجموعه استفاده شده است. داماد خانواده آوینی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام همچنین گفته علاوه بر اینها از اقلام تصویری شخصی و خصوصی، عکس‌ها و فیلم‌هایی از سیدمرتضی آوینی که تاکنون منتشر نشده و تحت مالکیت خانواده‌ شهید آوینی است در این برنامه استفاده شده است و حالا آنها تصمیم دارند از طریق قضایی برای حل این اختلاف پیش آمده اقدام کنند.
اما موضوعی که در این بین مطرح می‌شود این است که در واقعیت مالکیت این راش‌ها با کیست؟ با تهیه‌کننده، کارگردان، تدوینگر، سازمان صدا و سیما یا مؤسسه اوج؟ که هر چند اگر مالکیت مادی را متعلق به هر کس بدانیم نمی‌توانیم از مالکیت معنوی، فکر و ایده آن چشم‌پوشی کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید