• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 18 فروردین 1400
کد مطلب : 127500
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/gJPw3
+
-

بازگشت به معاملات آتی سکه با ابداعی مبتکرانه

چهره روز
بازگشت به معاملات آتی سکه با ابداعی مبتکرانه

3 سال بعد از توقف معاملات آتی سکه در بورس‌کالا، به اتهام اثر‌گذاری بر بازار نقد که بعدها مشخص شد اتهام بی‌اساسی بوده است حالا حامد‌سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس‌کالا که در این مدت پیگیر آغاز به‌کار دوباره این معاملات بود می‌گوید: در سال۱۴۰۰ با ضمانت واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، دوباره بازار مبادلات اوراق آتی سکه طلا ایجاد خواهد شد و بازار به حرکت خود ادامه خواهد داد.
از اواسط سال1396 بحث‌های زیادی بر سر ادامه کار بازار معاملات آتی سکه در بورس‌کالا آغاز شد؛ مقامات بانک مرکزی بر این باور بودند که علت رشد قیمت سکه در بازار آزاد، بازار معاملات آتی بورس‌کالاست.
این بحث‌ها درنهایت موجب شد بازار معاملات آتی سکه، که پویایی زیادی به مبادلات بازار سرمایه داده بود، در ۲۰فروردین۱۳۹۷ برای همیشه تعطیل شود. در آن زمان قیمت هر سکه به 3میلیون و 700هزار تومان رسیده بود اما تعطیلی این معاملات هرگز به توقف رشد قیمت طلا و سکه منجر نشد. چند‌ماه بعد از آن قیمت هر سکه به 5میلیون تومان و اکنون به محدوده 11میلیون‌ تومان رسیده است. رشد قیمت سکه در طول این سال‌ها اثبات کرد این فرضیه که معاملات آتی سکه در بورس‌کالا دلیل رشد قیمت سکه بوده از اساس باطل بوده است. همان زمان هم اغلب مطالعات نشان می‌داد قیمت‌ها در بازار معاملات آتی بورس‌کالا، از بازار نقد تأثیر می‌گیرد و عکس این شرایط حاکم نیست، با این حال معاملات آتی سکه با دلیل اعتراض‌های غیرعملی متوقف شد.
حالا با گذشت 3سال با استفاده از یک ایده مبتکرانه از سوی مدیرعامل بورس‌کالا قرار است دوباره در سال۱۴۰۰ با استفاده از ضمانت واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، معاملات اوراق آتی طلا راه‌اندازی شود.
این ابتکار علمی و عملی مدیرعامل بورس‌کالاست که بر اساس آن واحدهای (یونیت) صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا به‌عنوان دارایی پایه در معاملات آتی سکه مورد استفاده قرار می‌گیرد و با ضمانت آنها زمینه اجرایی آغاز به‌کار دوباره معاملات آتی سکه فراهم می‌شود.
این روش جدید که ابداعی نوآورانه تلقی می‌شود می‌تواند حساسیت‌های قبلی را که در مورد معاملات آتی سکه وجود داشت، از بین ببرد و در عین حال به نیاز برخی فعالان بازار در زمینه پوشش ریسک قیمت طلا کمک کند؛ زیرا بسیاری از فعالان بازار‌های مالی نیازمند آن هستند که از طریق معاملات آتی سکه ریسک‌های خود را در بازار‌های مالی پوشش دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید