• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 17 فروردین 1400
کد مطلب : 127375
+
-

پیشرفت 51درصدی راه‌آهن چابهار-سرخس

پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان -سرخس یکی از طرح‌های مهم ملی در حال اجرا در سیستان‌وبلوچستان است که با پیشرفت 50درصدی روز گذشته (دوشنبه 16فروردین) میزبان رئیس سازمان برنامه و بودجه بود.
به گزارش گروه ایرانشهر، محمدباقر نوبخت در سفر یک‌روزه خود به سیستان‌وبلوچستان علاوه‌بر افتتاح هزار واحد مسکن مددجویان کمیته امداد امام‌خمینی (ره)، 4700واحد مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ۲روستای زابل، ساختمان فرمانداری شهرستان نیمروز و فنوج، مجتمع آموزشی، فرهنگی و ورزشی بانوان شهرستان نیمروز و هامون و پل افضل‌آباد از راه‌آهن زاهدان-خاش و راه‌آهن خاش- ایرانشهر که در قالب پروژه بزرگ چابهار- زاهدان-سرخس در حال اجراست، بازدید کرد و قول داد راه‌آهن زاهدان -خاش به‌عنوان یک بخش مهم از این پروژه به‌زودی افتتاح ‌شود.
معاون امور عمرانی استاندار سیستان‌وبلوچستان در این‌باره به همشهری می‌گوید: «پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان -سرخس بهترین و مهم‌ترین پروژه کشور در خطوط ریلی است که مهم‌ترین بندر اقیانوسی کشور، یعنی بندر چابهار را به مرکز و از آنجا به کشورهای دیگر متصل می‌کند». منصور بیجار با تأکید بر تأثیر مثبت راه‌آهن چابهار- زاهدان -سرخس بر اقتصاد کشور و منطقه توضیح می‌دهد: «این پروژه به‌صورت فاز به فاز در حال اجراست و هم‌اکنون 51درصد پیشرفت دارد».  به‌گفته او، راه‌آهن چابهار-سرخس در شرایطی هم‌اکنون برای بیش‌از 1700نفر اشتغال‌زایی کرده است که بهره‌برداری از آن هم می‌تواند بخشی از بیکاری و مشکلات اقتصادی منطقه را رفع کند. معاون اقتصادی استاندار سیستان‌وبلوچستان هم با بیان اینکه این خط راه‌آهن در محور شرق قرار دارد به همشهری می‌گوید: «محور شرق از بندرچابهار در سیستان‌وبلوچستان آغاز می‌شود و بعد از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر، خاش، زاهدان، نهبندان، بیرجند، گناباد، تربت‌حیدریه و مشهد از یک طرف به سرخس و از طرف دیگر به نقاط مرزی لطف‌آباد و باجگیران در خراسان رضوی‌ منتهی می‌شود».
ماندانا زنگنه وجود چند کشور محصور در خشکی در آسیای میانه، به‌ویژه افغانستان در مجاورت استان‌های واقع در طرح محور شرق، تقاضای روزافزون مراودات بین‌المللی درکشورهای آسیای میانه، وجود بندرچابهار به‌عنوان دروازه مبادلات، نزدیکی بازار مصرف بندرچابهار به بازارهای مصرف سوخت جهان ازجمله چین و ژاپن، تولید انرژی‌های نو به‌ویژه در زمینه باد و انرژی خورشیدی، امکانات مناسب برای ارتباطات ریلی، هوایی و جاده‌ای، قابلیت تبدیل بندر چابهار به مگاپورت، وجود محور ترانزیتی چابهار- میلک در محور شرق، ایجاد مرزهای رسمی زمینی جدید با کشور پاکستان ازجمله مرز پیشین و ریمدان را از فرصت‌های محور شرق برمی‌شمرد.
با وجود این او به برخی چالش‌های این محور هم اشاره می‌کند که می‌تواند در مسیر ریلی هم به‌عنوان مانع مطرح شود. زنگنه یکی از این چالش‌ها را نبود زیرساخت‌های لازم، به‌ویژه در پس‌کرانه بندر چابهار، عدم‌اتصال چابهار به شبکه سراسری گاز کشور، نبود فرودگاه اختصاصی و توسعه‌نیافتن اسکله‌ها می‌داند. همچنین یکپارچه نبودن استان‌های واقع در محدوده محور شرق، به‌ویژه در انجام بموقع پروژه‌هایی نظیر خط‌آهن و جاده ترانزیتی هم از مواردی است که معاون اقتصادی استاندار سیستان‌وبلوچستان به آن اشاره می‌کند.
حدود ۴۶طرح و پروژه به ارزش ۵۷۰میلیارد تومان در استان سیستان‌وبلوچستان در دست اجراست که نوبخت در سفر روز گذشته خود علاوه بر بررسی آنها یک پروژه جدید یعنی باند دوم محور خاش- زاهدان با طول بیش از 40کیلومتر را هم کلید زد.

این خبر را به اشتراک بگذارید