• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 17 فروردین 1400
کد مطلب : 127370
+
-

گزارش وزارت اقتصاد پرده دیگری از دلایل نزول بورس را رونمایی کرد

فروش 13هزارو 600میلیارد تومان سهام عدالت

وزارت اقتصاد گزارش داده است از زمان اجرای طرح آزاد‌سازی‌ سهام عدالت ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر معادل ۸ میلیارد برگه از این نوع سهام را به ارزش ۱۳.۶ هزار میلیارد تومان، به‌دلیل مشکلات معیشتی فروخته‌اند. به باور کارشناسان این موضوع در طول سال گذشته فشار قابل توجهی به بازار سرمایه وارد کرد.
به گزارش همشهری، گزارش وزارت اقتصاد، پرده دیگری از دلایل نزول بورس را رونمایی کرده است. در این گزارش آمده است، یکی از دلایل نزول فراگیر بورس در 7‌ماه گذشته که به افت یک میلیون واحدی شاخص بورس منجر شده، اجرای طرح آزاد‌سازی‌ است.
پیش از این کارشناسان نسبت به اثرات منفی اجرای طرح آزاد‌سازی‌ سهام عدالت هشدار داده بودند. حتی بسیاری از تحلیلگران ریشه برخی از التهاب‌های بازار سهام را ناشی از افزایش حجم عرضه سهام عدالت دانسته بودند. اما مقامات دولتی این موضوع را تأیید نمی‌کردند تا اینکه دیروز با انتشار گزارش عملکرد طرح آزاد‌سازی‌ سهام عدالت مشخص شد انتقاد کارشناسان در این‌باره درست بوده است.
در گزارش رسمی وزارت اقتصاد اعلام شده، طی فرایند آزادسازی سهام عدالت، دارایی سهام عدالت ۴۶.۵ میلیون نفر از افرادی که در قید حیات بوده‌اند، در قالب دو گروه سهامداران مستقیم شامل ۱۸.۹ میلیون نفر و سهامداران غیرمستقیم ۲۷.۶ میلیون نفر ساماندهی شد. همچنین با آزادسازی فروش بخشی از سهام عدالت در ماه‌های گذشته، ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از سهامداران عدالت، ۸ میلیارد برگه سهام متعلق به‌خود را در شرکت‌های زیرمجموعه سهام عدالت به ارزش تقریبی ۱۳.۶ هزار میلیارد تومان به فروش رسانده‌اند. طبق اعلام وزارت اقتصاد، این رقم با توجه به فشار معیشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا در سال‌جاری برای تأمین هزینه‌های زندگی خانوارهای ذیربط، بسیار ارزشمند بوده؛ هرچند به‌دلیل این آزادسازی فشار قابل توجهی به بازار سرمایه وارد شده است.
در این گزارش آمده است، در پایان سال ۹۹ معادل 4300میلیارد تومان در قالب بخشی از سود سهام عدالت در سال ۹۸ به‌حساب ۴۳میلیون نفر از سهامداران مذکور اعم از مستقیم و غیرمستقیم پرداخت شده است. وزارت اقتصاد وعده داده که در آینده‌ای نزدیک، گزارش جامعی از روند آزادسازی سهام عدالت را ارائه کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید