• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12723
+
-

لحظه‌شماری برای داربی آسیایی

5شگفتانه جذابی که تقابل احتمالی سرخابی‌ها در لیگ قهرمانان خواهد داشت.
پرسپولیس و استقلال با کسب برتری برابر رقبای عربی خودشان، صدرنشین گروه‌های سوم و چهارم لیگ قهرمانان آسیا شدند و به این ترتیب انتظار می‌رود در مرحله یک‌هشتم نهایی بازی‌های آسان‌تری پیش‌رو داشته باشند. هر دو تیم این فصل نشان داده‌اند توانایی صعود به مراحل بالای لیگ قهرمانان را دارند. پرسپولیس که پارسال به نیمه‌نهایی رسید، امسال یک هفته پیش از پایان مرحله گروهی صعودش را قطعی کرد و روز آخر صدرنشینی را به‌دست آورد. استقلال هم با ارایه نمایش‌های دیدنی در گروه موسوم به مرگ بر صدر جدول تکیه زد. آن‌طور که از شواهد استنباط می‌شود پرسپولیس و استقلال شانس بالایی برای عبور از مرحله یک‌هشتم نهایی دارند. مسابقات این مرحله در نیمه‌دوم اردیبهشت برگزار می‌شود و اگر دو تیم با پیروزی آن را پشت‌سر بگذارند، به جمع 8تیم برتر قاره خواهند رسید و شهریور باید در مرحله یک‌جهارم نهایی به‌میدان بروند. مرحله یک‌چهارم نهایی قرعه‌کشی خواهد داشت و احتمال قابل توجهی وجود دارد که پرسپولیس و استقلال در این مرحله و یا حتی نیمه‌نهایی به هم بخورند؛ اتفاقی که اگر رخ بدهد یک حادثه استثنایی برای فوتبال ایران خواهد بود و البته از جهات مختلف می‌تواند جذاب و بی‌سابقه باشد. البته تکرار می‌کنیم همه این پیش‌فرض‌ها در صورتی است که سرخابی‌ها ابتدا مرحله یک‌هشتم نهایی را با موفقیت پشت‌سر بگذارند.
   دو داربی در 20روز
اگر پرسپولیس و استقلال در آسیا به هم بخورند، ظرف 3هفته شاهد برگزاری دو داربی خواهیم بود. در هر دو مرحله یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان، فاصله دو بازی رفت و برگشت 3هفته است و بنابراین در اتفاقی بسیار نادر، سرخابی‌ها می‌توانند ظرف 20روز دو بار به‌مصاف هم بروند. آخرین‌باری که این اتفاق در یک تورنمنت برای پرسپولیس و استقلال افتاد، مربوط به لیگ آزادگان سال73 می‌شد. در آن دوره بازی‌ها در دو گروه برگزار می‌‎شد و تیم‌های اول و دوم هر گروه در دور بعد باید به صورت ضربدری با هم دو بازی رفت و برگشت برگزار می‌کردند. آن سال پرسپولیس و استقلال به هم خوردند؛ بازی رفت در روز 30دی به جنجال کشیده شد و بازی برگشت به بندرعباس انتقال یافت!
   شاید با دو داربی اضافه
در صورت هماوردی سرخابی‌ها در آسیا، به احتمال قریب به یقین در فاصله کوتاهی 4داربی خواهیم داشت. دو تا که مربوط به لیگ قهرمانان آسیا می‌شود، یکی هم متعلق به دور رفت لیگ هجدهم خواهد بود و البته داربی چهارم هم می‌تواند در سوپرجام باشد. پرسپولیس قهرمان لیگ شده و اگر استقلال هم در فینال جام‌حذفی موفق به شکست خونه‌به‌خونه شود، سرخابی‌ها در تابستان باید سوپرجام را مقابل هم برگزار کنند.
   بازگشت به داور خارجی
در صورت تقابل پرسپولیس و استقلال در لیگ قهرمانان آسیا، بعد از سال‌ها مسابقه این دو‌تیم را داوران خارجی سوت خواهند زد. از اواسط دهه هفتاد برای یک بازه زمانی 14ساله داوران داربی تهران خارجی بودند، اما از سال87 دوباره داوران ایرانی قضاوت داربی را بر عهده گرفتند. در این سال‌ها قضاوت داوران داخلی در شهرآورد با اشتباهات زیادی همراه بوده، اما حالا اگر دو تیم در آسیا به هم بخورند، این فرصت را خواهند داشت که با حضور قاضیان بین‌المللی پنجه در پنجه هم بیندازند.
   اولین داربی با ویدیوچک
خبر رسیده در لیگ قهرمانان آسیا از همین مرحله یک‌هشتم نهایی که 20روز دیگر برگزار خواهد شد، تکنولوژی کمک داور ویدیویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این صورت، اگر پرسپولیس و استقلال در آسیا به هم بخورند برای اولین‌بار یک داربی با سیستم ویدیوچک خواهیم داشت که در نوع خودش می‌تواند بسیار جالب باشد.
   اهمیت میزبانی
تا به حال هرگز در هیچ‌کدام از داربی‌های تهران مساله «میزبانی» مهم نبوده و این موضوع صرفا جنبه تشریفاتی داشته است. قوانین لیگ ما مبتنی بر تفاضل گل است و ربطی به بازی مستقیم ندارد، جام‌حذفی هم که به‌صورت تک‌بازی برگزار می‌شود و بنابراین هیچ‌وقت مهم نبوده در شهرآوردها پرسپولیس میزبان است یا استقلال؟ با این وجود درصورت تقابل سرخابی‌ها در لیگ قهرمانان، مساله میزبانی اهمیتی حیاتی پیدا خواهد کرد، چرا که برای تعیین تیم صعودکننده ارزش گل زده در خانه حریف دقیقا باید محاسبه شود. همچنین انتظار می‌رود در این صورت قانون حضور هواداران در ورزشگاه به نسبت 90به10 هم اجرا شود که این هم یک شگفتانه دیگر خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید