• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 24 اسفند 1399
کد مطلب : 126695
+
-

هدفمندی سهمیه سوخت وانت‌بار‌ها

نقد خبر
هدفمندی سهمیه سوخت وانت‌بار‌ها


خبر: مسعود رضایی، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران گفت: سهمیه سوخت وانت‌بارها براساس عملکرد و پیمایش این خودروها تخصیص می‌یابد و با تکمیل ثبت‌نام‌ها و متناسب با عملکرد وانت‌ها تا دو برابر سهمیه اولیه بنزین تخصیص داده می‌شود.
او نماد وانت‌بار پرمصرف را نیسان آبی‌رنگ و نماد وانت‌بار کم‌مصرف را پیکان وانت یا پراید وانت اعلام و تأکید کرد: سهمیه بنزین برای گروه‌های کم‌مصرف ۱۲۰لیتر حداقل و ۴۰۰لیتر حداکثر و برای ناوگان پرمصرف هم ۲۰۰لیتر حداقل و حداکثر ۶۰۰لیتر است. به‌گفته رضایی، در مجموع ۲میلیون‌و۴۰۰هزار وانت‌بار فعال داریم که نیمی از آنها دوگانه‌سوز هستند و هیچ تغییری در سهمیه سوخت آنها ایجاد نشده و سی‌ان‌جی هم در سهمیه سوخت آنها قرار دارد. یک‌میلیون‌و۲۰۰هزار خودرو تک‌سوز هم شناسایی شده‌اند.
نقد: هدفمند کردن سهمیه سوخت خودروهای عمومی به‌ویژه وانت‌بارها براساس میزان عملکرد و پایش مسافت آنها یک گام در مسیر جلوگیری از سهمیه‌فروشی بنزین مازاد آنها به‌حساب می‌آید اما ضرورت دارد تا سیاست‌های تنظیم‌گیری میزان تخصیص سهمیه بنزین به‌گونه‌ای تغییر کند که خودروهای کم‌مصرف تشویق و خودروهای پرمصرف هم ترغیب به جایگزینی با خودروهای کم‌مصرف شوند. البته بدیهی است که به‌دلیل سهم و نقشی که نیسان‌های آبی به‌عنوان یکه‌تاز جاده‌های ایران دارند، نمی‌توان یکباره آنها را با محدودیت سهمیه سوخت تنبیه کرد زیرا هزینه حمل‌ونقل کالاها را بالا می‌برد. سؤال جدی اما این است که چرا در ایران همچنان خودروهای پرمصرف و آلاینده محیط‌زیست و فرسوده مورد حمایت در سیاست‌ها هستند و یارانه سوخت آنها هدفمند نمی‌شود. اقدام شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی را می‌توان یک گام به جلو دانست و مسئولیت اصلی اما متوجه ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت است که به کمک متولی عرضه سوخت بیاید و راه را برای کاهش مصرف سوخت خودروها هموار سازد و دست‌کم سیاستی را اتخاذ کند که نتیجه آن جایگزین گاز سی‌ان‌جی به جای بنزین باشد. کار سختی است اما کاملا شدنی است و تنها اراده می‌خواهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید