• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 24 اسفند 1399
کد مطلب : 126641
+
-

گردش ویروس انگلیسی در ۲۸ استان کشور

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته آماری از آخرین میزان واردات واکسن کرونا به کشور ارائه داد. علیرضا رئیسی گفت: «در مجموع حدود یک میلیون و ۲۶۰‌هزار دوز واکسن به دستمان رسیده ‌و در این هفته برنامه گسترده‌ای برای واکسیناسیون کادر درمان و گروه آسیب‌پذیر داریم تا براساس قولمان پیش از سال نو گروهی را که اعلام کرده بودیم، واکسینه کنیم.»
او با تأکید بر اینکه ویروس جهش‌یافته را باید جدی گرفت، گفت: این ویروس جهش‌یافته در ۲۸ استان کشور شناسایی شده و در حال گردش است‌. به گزارش ایسنا، علیرضا رئیسی با اشاره به جلسه ستاد ملی کرونا به ریاست رئیس‌جمهور و حضور دیگر اعضا، با بیان اینکه در جلسه دیروز مروری بر وضعیت بیماری در سطح کشور طی بیش از یک‌سال گذشته صورت گرفت، گفت: در جلسه دیروز همه اعضا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عزیز مدافع سلامت، از زحمات کادر بهداشت و درمان در سراسر کشور، از خانه بهداشت در اقصی‌نقاط کشور در روستاها تا بیمارستان‌ها و اورژانس و... تقدیر و تشکر داشتند. 
مهم‌تر از همه، همکاری مردم طی این بیش از یک سال گذشته بود. سال گذشته مردم فوق‌العاده همکاری کردند؛ اصناف، کسبه، شرکت‌های دانش‌بنیان، صنعت، نیروی انتظامی و دادستان‌های سراسر کشور جهت همکاری برای نظارت بر رعایت پروتکل‌ها و... مشارکت فعالانه‌ای داشتند و مردم با رعایت پروتکل‌ها و کمک‌های مومنانه بسیار همراهی کردند. همچنین علما، اندیشمندان، متخصصان و در رأس همه، مقام معظم رهبری به‌عنوان الگوی عملی بسیار کمک کردند که جای تقدیر و تشکر دارد. وی درباره وضعیت ویروس کرونا در دنیا گفت: هنوز ویروس کرونا در دنیا تاخت‌و‌تاز می‌کند. در کشوری مثل برزیل با ویروس جهش‌یافته میزان ابتلا و مرگ‌ومیر دارد افزایش می‌یابد؛ همانطوری که این تجربه در انگلستان بود و ویروس جهش‌یافته انگلیسی باعث شد تعداد بیماران زیادشده و در بیمارستان‌ها و بخش‌های ویژه بستری شوند و تعداد زیادی هم فوت کردند. رئیسی با اشاره به گردش ویروس انگلیسی در ۲۸‌استان کشورمان، ادامه داد: در سطح کشور وضعیت فعلی اغلب استان‌ها نسبتا پایدار است، اما این شرایط شکننده است و باید به دقت این وضعیت را حفظ کنیم. 
رئیسی همچنین درباره آخرین مصوبه درباره سفرهای نوروزی گفت: مقرر شد تا در شهرهای قرمز و نارنجی سفر صورت نگیرد. در شهر قرمز حتی برای خروج مسافران با هواپیما، قطار و اتوبوس نیازمند تست منفی کروناست تا اجازه سفر داشته باشند. در مورد خودروهای شخصی نیز ورود پلاک‌های غیربومی در شهرهای قرمز و همچنین پلاک بومی شهر قرمز به سایر شهرها ممنوع است.

ویروس جهش‌یافته را جدی بگیریم
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران‌ با عنوان این مطلب که مردم از محدودیت‌های کرونایی در یک سال گذشته خسته شده‌اند، نسبت به خطرات مرگبار ویروس جهش‌یافته هشدار داد. علیرضا زالی‌  ویروس جهش‌یافته را مهم‌ترین چالش پیش‌رو در مقابله با این بیماری دانست و به مهر گفت: ویروس جهش‌یافته از قدرت سرایت‌پذیری و مرگ‌ومیر بالاتری برخوردار است و افراد جوان را بیشتر گرفتار می‌کند. 
او با اشاره به بروز علائم بالینی ویروس جهش‌یافته در مدت زمان خیلی کوتاه‌تر نسبت به ویروس ووهان، افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در اجتماعات و محیط‌های پرازدحام و مکان‌های مسقف و بدون تهویه مناسب، خودداری از سفر و…، می‌تواند میزان ابتلا‌ را کاهش دهد. زالی با تأکید بر اینکه استفاده از ماسک به‌تنهایی برای مقابله با بیماری کافی نیست، گفت: شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید با دقت بیشتری اعمال شود.
 فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران‌ با عنوان این مطلب که مردم از بیماری کرونا و محدودیت‌های آن خسته شده‌اند، افزود: روند فرسایشی این بیماری توان اجتماعی و تاب‌آوری مردم را تقلیل داده است اما مجبوریم این شرایط سخت را تحمل کنیم. 
زالی با تأکید بر اینکه کوچک‌ترین اشتباه در مقابله با کرونا می‌‌تواند منجر به افزایش مرگ‌ومیر و مشکلات دیگری شود، ادامه داد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید به‌عنوان راهبرد اصلی پیشگیری از بیماری بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم با دغدغه کمتری وارد سال جدید شویم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید