• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 23 اسفند 1399
کد مطلب : 126582
+
-

احیای ولیعصر با چنارهای کهنسال

با حضور شهردار تهران و سخنگوی دولت و جمعی از مدیران شهری در آیین کاشت «درخت زندگی» فاز‌چهارم ساماندهی و احیای چنارهای خیابان ولیعصر شروع شد؛ اقدامی که تا پایان سال به اتمام می‌رسد

درختکاری
احیای ولیعصر با چنارهای کهنسال

زینب زینال زاده_خبرنگار

روز گذشته آیین کاشت درخت زندگی در خیابان ولیعصر برگزار شد. شهردار تهران در راستای اجرای فاز چهارم احیا و ساماندهی این خیابان، چناری کهنسال را در مکانی حد فاصل پله ششم و هفتم کاشت و ضرورت این کار را با اشاره به ابیاتی از شعر سعدی بیان کرد:
«غرض نقشی است کز ما باز ماند که هستی را نمی‌بینم بقایی/ مگر صاحبدلی روزی به رحمت کند در کار درویشان دعایی»
احیای چنارهای خیابان ولیعصر طی سال‌های گذشته در 3فاز انجام شده و دیروز فاز چهارم آن آغاز شد. این اقدام در راستای زنده‌سازی و سرسبزی خیابان باهویت تهران و ثبت جهانی آن صورت می‌گیرد. به همین منظور صبح دیروز، جدا از شهردار پایتخت، علی ربیعی سخنگوی دولت، علی‌محمد مختاری، رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران و برخی از اعضای شورای شهر تهران در مراسم کاشت درخت زندگی شرکت کردند تا به‌طور رسمی فاز چهارم ساماندهی و احیای چنارهای خیابان ولیعصر شروع شود. این فاز تا پایان سال به اتمام می‌رسد.
در این بین، شهردار تهران به اهمیت احیا و ساماندهی درختان چنار خیابان ولیعصر اشاره کرد و گفت: «این خیابان یکی از زیبایی‌های شهر تهران است و همان‌طور که در گذشته کسانی برای به‌وجود آمدن این اثر زیبا تلاش کردند، ما هم سعی می‌کنیم آن را به نحو احسن نگهداری کنیم و توسعه دهیم تا میراث ماندگاری برای آیندگان باشد.» 
به‌گفته پیروز حناچی، خیابان ولیعصر از خیابان‌های نادر در جهان و ویژگی شهر تهران است و به همین دلیل ثبت ملی شده و مدیریت شهری در تلاش است تا آن را ثبت جهانی کند. احیای چنارهای خیابان ولیعصر یکی از اولویت‌های حوزه خدمات شهری و فضای سبز شهرداری تهران است که حناچی در ضرورت آن گفت: «درختان این خیابان در سال‌های گذشته بنا به دلایلی تخریب شده‌اند و با احیا و ساماندهی آنها و همچنین انجام برخی از اقدامات تلاش می‌کنیم تا بار دیگر ارزش‌های سابق این خیابان را بازگردانیم.»
 به‌گفته حناچی تبدیل ولیعصر به خیابان کامل، برنامه دیگر مدیریت شهری است: «این خیابان به‌دلیل حس نوستالژی و تناسباتی که دارد، خصیصه‌های خیابان کامل را داراست و این اقدام جزو برنامه‌های مدیریت شهری‌است.» 

کاشت 500درخت چنار در یک‌سال
علی‌محمد مختاری، رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در مراسم احیا و ساماندهی درختان چنار خیابان ولیعصر گفت که از شهریور سال96 تا‌کنون حدود 3550اصله درخت چنار در خیابان ولیعصر کاشته شده است: «در گذشته به‌دلیل ساخت و سازها، پیاده‌رو‌سازی‌ و رها‌سازی‌ فاضلاب توسط 48نهاد و ارگان و سازمان و... به نهر خیابان ولیعصر، درختان چنار تخریب شده‌اند و مدیریت شهری احیا و ساماندهی آنها را در دستور کار قرار داده و امسال حدود 500اصله درخت چنار کهنسال با قدمت 10 تا 15سال در خیابان ولیعصر کاشته شده است.» به‌گفته رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، برخی از درختان از چنارستان‌های اطراف اصفهان و برخی هم از مشهد به روش روت‌بال با تریلی به تهران منتقل شده‌اند.

   چنار؛ نماد شهر تهران

شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران: تغییر اقلیم در تخریب درختان چنار تأثیر‌گذار بوده و برخی از کارشناسان متخصص در گونه‌های گیاهی به‌ویژه چنارها باور دارند که شرایط کنونی تهران برای زیست این درختان مناسب نیست و باید از گونه اصلاح‌شده که سازگاری بیشتر با شرایط آب‌وهوایی امروز پایتخت دارد، استفاده شود. در کنار این موضوع، نباید فراموش کنیم که چنار نماد شهر تهران و خیابان ولیعصر است و از این‌رو مدیریت شهری با احیای آنها تلاش می‌کند تا این نماد را در پایتخت حفظ و حراست کند. بنابراین تلاش مدیریت شهری قابل تقدیر است اما برای دست‌یافتن به نتایج مطلوب از چنین اقدامی حتماً باید با کارشناسان و متخصصان این امر مشورت شود تا مبادا پس از مدتی شاهد تخریب و خشک‌شدن چنارها باشیم. به‌نظر در این راه مردم و شوراهای محلی هم می‌توانند در حراست و نگهداری از چنارها به مدیریت شهری کمک کنند.

   ولیعصر؛ چنارستان جهان

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران: در برخی از کتب اشاره شده است که قدمت خیابان ولیعصر به دوره قاجاریه برمی‌گردد اما این خیابان تاریخ یکدستی ندارد؛ چراکه بخشی از آن مربوط به دوره قاجاریه است و بخشی هم در زمان‌های بعدی ساخته شده و شکل گرفته است. آنچه در مورد این خیابان برای همگان مشخص و مبرهن است، وجود چنارهاست. درختان سر به ‌فلک کشیده‌‌ای که به‌دلیل تعددشان سبب شده‌اند از این خیابان به‌عنوان چنارستان جهان یاد شود. موقعیت جغرافیایی خیابان ولیعصر از یک‌سو و وجود و تنوع مراکز خرید از لباس و کیف و کفش گرفته تا لوازم و تجهیزات پزشکی و خانگی، از سوی دیگر سبب شده تا همه مردم نه‌تنها پایتخت‌نشینان حداقل یک‌بار گذرشان به این خیابان بیفتد و حتماً خاطراتی از آن دارند. کاشت چنار در این خیابان به احیای هویت آن کمک می‌کند و امیدوارم به‌زودی شاهد سرسبزی آن چون گذشته باشیم.

   ما نیازمند باغبان هستیم

علی ربیعی، سخنگوی دولت: درخت نماد زیست و آبادانی است. در شرایط کنونی می‌خواهم از تعبیر باغبانی استفاده کنم؛ چون در مفهوم باغداری نوعی کسب‌وکار نهفته اما باغبانی مربوط به نگهداری و مراقبت است و امروز ما نیازمند باغبانی گسترده هستیم. جامعه امروز به‌گونه‌ای است که همه باید باغبان یکدیگر باشیم و از همنوعان مراقبت کنیم. ساکنان پایتخت باید زیست اجتماعی توأم با مهربانی را بیاموزند و سرلوحه شیوه زندگی‌شان قرار دهند. وقتی خیابان ولیعصر به همت شهرداری تهران مملو از درختان چنار شده است، مردم هم می‌توانند از این کار الگوبرداری کنند و نهال مهربانی، مسئولیت‌پذیری و در کنار هم بودن، بکارند. با این کار تهران به شهری قابل زیست تبدیل می‌شود و از این طریق مردم می‌آموزند که در سختی‌ها و دشواری‌ها کنار هم باشند و زیست بهتری را تجربه کنند. پیروز حناچی به شهر تهران سرسبزی اعطا کرده و اعتقاد دارم که  او به آرامی در حال پیشبرد اهداف توسعه پایدار است.

   نقش چنارها در ثبت جهانی خیابان ولیعصر

محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران: خیابان ولیعصر با حدود 17.9کیلومتر طول در حقیقت طولانی‌ترین خیابان تهران و خاورمیانه است. این خیابان ثبت ملی شده و چنارها در ثبت‌جهانی آن مؤثر‌ند، از این‌رو مدیریت شهری صیانت و احیای چنارها را در دستور کار خود قرار داده است. امروز با تلاش مدیران شهری و شورای شهر دوره پنجم است که بیش از 3هزار اصله درخت چنار در خیابان ولیعصر کاشته شده و همچنان شاهد سرسبزی این معبر که استخوان‌بندی تهران است، هستیم. مدیریت شهری با توجه به مشکلات و محدودیت‌های مالی و... رویکردش بهبود کیفیت زندگی شهروندان بوده و از این‌رو ایجاد شادی و نشاط و آرامش را در اولویت کارهای خود قرار داده و با همین رویکرد گام‌های بلندی در حفاظت و صیانت از درختان و باغات برداشته است که می‌تواند برای همیشه تهران و سایر کلانشهرها الگو باشد. لغو مصوبه برج‌باغ مهم‌ترین دستاورد این دوره مدیریت شهری است که منجر به صیانت از باغات شده و موفق شدیم امروز در مناطقی که بافت فرسوده دارند و کم‌برخوردارند حدود 20باب باغ را تملک و از طریق تبدیل آنها به خانه‌باغ و فضاهای عمومی به شهروندان ارائه خدمات کنیم. همچنین از طریق اجرای طرح موضعی صیانت، حفاظت و ساماندهی باغات، توانستیم باغ‌های به‌هم‌پیوسته کن، فرحزاد و کوهسار را تملک کنیم که می‌توان به‌عنوان نمونه اشاره‌ای به باغات 1070هکتاری کن و 211هکتاری فرحزاد کرد که توسط مدیریت شهری به بزرگ‌ترین تفرجگاه شهری تبدیل خواهند شد.

 وزیر امور خارجه در آیین درختکاری «با هم برای زمین» :
محیط‌زیست میراث مشترک بشری است



آیین درختکاری با عنوان «با هم برای زمین» در بوستان بهشت مادران با حضور وزیر خارجه، شهردار پایتخت و همسران دیپلمات‌های مقیم تهران برگزار شد.
وزیر خارجه در این آیین با اشاره به اهمیت درختان به‌عنوان نشانه‌های حیات گفت: روز جهانی زن را پشت سر گذاشتیم و باید یادآوری کرد که ما از زمین با نام مادر یاد می‌کنیم و این اهمیت نقش زمین برای آینده انسان را نشان می‌دهد.
محمدجواد ظریف افزود: همراه با هم درخت می‌کاریم و یک تجربه را نشان می‌دهیم و آن این است که محیط‌زیست مربوط به یک شهر و یک کشور و یک قاره نیست. محیط‌زیست همه ما به هم پیوسته است و نمی‌توانیم در دنیایی زندگی کنیم که گوشه‌ای از آن محیط‌زیست نامناسبی داشته باشد. محیط‌زیست میراث مشترک بشری است و همه می‌توانیم در ساختن میراثی بهتر با هم همکاری کنیم یا در نابود کردن این میراث تلاش کنیم.
او افزود: درختی که در تهران می‌‌کاریم به محیط‌زیست سراسر جهان کمک می‌کند. نمی‌توانیم دور محیط‌زیست خودمان دیوار بکشیم، همچنان که نمی‌توانیم صلح، آزادی و پیشرفت داشته‌باشیم در حالی ‌که همسایه ‌ما در ناامنی و فقر و جنگ به‌سر ببرد.
شهردار تهران نیز در این آیین گفت: در آستانه تغییر قرن، باید عملکرد یکساله مدیریت شهری بررسی و برای 100سال آینده برنامه‌ریزی شود.
پیروز حناچی گفت: به‌سوی اعتدال طبیعت می‌رویم و تهران هر روز زیبایی‌های بیشتری پیدا می‌کند. امسال از جهتی سالی نادر است چرا که در آستانه تغییر قرن چهاردهم به پانزدهم هستیم. با وجود اینکه برخی دانشمندان می‌گویند این قرن امسال تمام نمی‌شود اما ما سال جدید را با نام ۱۴۰۰ شروع می‌کنیم به همین مناسبت هم عملکرد یکساله مدیریت شهری را بررسی می‌کنیم و برای 100سال آینده برنامه‌ریزی می‌شود.
در انتهای این مراسم همسران دیپلمات‌های مقیم تهران در آیین کاشت نهال در بوستان بهشت مادران شرکت کردند.

۱۰۰نهال به‌نام ۱۰۰زن نامدار قرن


100 اصله نهال همزمان با هفته درختکاری و منابع طبیعی به نام 100زن نامدار قرن، همچون خدیجه ثقفی، مرضیه حدیدچی، طاهره صفارزاده، توران میرهادی، سیمین دانشور و ایران درودی در بوستان پردیس بانوان منطقه۱۵ تهران کاشته شد.
مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در این آیین گفت: تعداد زنان نامدار بیش از این 100عنوان است و ما تنها آغازگر این راه هستیم.
زهرا بهروزآذر گفت: در فرهنگ ایرانی اسلامی درخت نماد حیات و زندگی و باروری است و با کاشت نهال‌ به نام زنان نامدار قصد داریم این پیام را اعلام کنیم که زنان نامدار هم در حیات خودشان اثرگذار بودند و هم می‌توانند پس از حیاتشان برای دیگران اثربخش و الگویی شایسته باشند.

کاشت ۸۰ اصله درخت در باغ‌راه شهدای مدافع سلامت


مراسم کاشت ۸۰ اصله درخت با حضور مدیران شهری در باغ‌راه شهدای مدافع سلامت، واقع در سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران برگزار شد. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این آیین گفت: در ایام کرونا کادر درمان و مجموعه همکاران ما در سازمان پسماند حضور مؤثری را در عرصه خدمت‌رسانی داشتند و به همین مناسبت تصمیم گرفته شد نهال‌هایی به یاد افرادی که در یک سال گذشته در عرصه خدمت‌رسانی جان خود را از دست داده‌اند کاشته شود. صدرالدین علیپور با ذکر اینکه بر همین اساس ۸۰ اصله نهال به‌نیت ۸۰پزشک، پرستار، کادر درمان و همکارانمان در سازمان پسماند غرس شد، گفت: تدابیری از سوی سازمان پسماند و شرکت شهر سالم انجام شده است تا به خانواده‌های همکارانی که در این مسیر جان خود را از دست دادند، کمک کنیم. علیپور همچنین با ذکر اینکه پیش از شیوع ویروس کرونا روزانه حدود ۶۰ تا ۷۰تن پسماند بیمارستانی در تهران جمع‌آوری می‌شد که این آمار هم‌اکنون به ۹۰ تا ۱۰۰تن رسیده است، گفت: تمامی این حجم از پسماند هم در سایت ویژه‌ای در آرادکوه دفن می‌شود.

کاشت نهال به‌یاد ۶۲درگذشته کرونایی شهرداری تهران


مراسم گرامیداشت هفته منابع طبیعی و تقدیر از نخبگان ورزش شهرداری تهران، با کاشت ۶۲نهال به یاد ۶۲جان‌باخته کرونایی شهرداری تهران همراه شد. معاون شهردار تهران در این مراسم در مجموعه الماس شهر، با اشاره به یک سال گذشته در مواجهه با پاندمی کرونا گفت: همه ما طی این مدت تجارب جدیدی کسب کردیم، از بهداشت و مسائل شخصی گرفته تا نحوه تردد در سطح شهر ولی چیزی که بیش از همه چشمگیر است اهمیت ورزش و فعالیت در عرصه‌های ورزشی است که موجب حس رضایتمندی، نشاط و پایداری در سطح شهر و جامعه می‌شود. حامد مظاهریان با اشاره به کاهش آمار جان‌باختگان طی روزهای گذشته، کارنامه شهرداری تهران در مهار بیماری کرونا را قابل‌قبول دانست و گفت: شهرداری تهران خسارت‌هایی را در مقابله با این بیماری متحمل شد اما فرصت خدمت به شهروندان را نیز به‌ارمغان آورد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید