• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
شنبه 23 اسفند 1399
کد مطلب : 126579
+
-

امروز تفاهمنامه‌ بازسازی ۳۱رام قطار امضا و قرارداد خرید ۱۰۵واگن مترو منعقد می‌شود

مترو به یادگار امام و شهید ستاری رسید

در حالی آخرین روزهای سال را سپری می‌کنیم که روزهای خوش حمل‌ونقل عمومی تهران به‌خاطر پایان چندین پروژه فرارسیده است؛ از قطار ملی و خرید واگن‌های جدید گرفته تا بهره‌برداری از 2ایستگاه جدید در خط6 مترو.
امروز در شرایطی دستاوردهای پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو ارائه می‌شود که 2 تفاهمنامه و یک قرارداد نیز به امضا خواهد رسید. به گزارش همشهری، امضای تفاهمنامه بازسازی کامل 31رام قطار (217واگن) مترو تهران یکی از مهم‌ترین تفاهمنامه‌ها میان شهرداری تهران و سازمان برنامه‌و بودجه است. بر این اساس، قرار است سازمان برنامه و بودجه از محل تبصره18 بودجه کل کشور در بحث قطارهای شهری و واگن‌ها کمک‌هایی انجام دهد. یکی از این کمک‌ها، اورهال 31قطار مترو تهران است که تفاهمنامه آن امروز به امضا خواهد رسید. بنابراین موانع و اقدامات پرهزینه اورهال قطارهای شهری با چنین تفاهمنامه‌ای برطرف خواهد شود. 
امروز همچنین قرار است تفاهمنامه دیگری بین شهرداری تهران و سازمان برنامه و بودجه به امضا برسد تا طرح نوسازی 10هزار دستگاه تاکسی از ناوگان فرسوده تاکسیرانی شهر تهران به اجرا درآید. علاوه بر اینها قرار است قراردادی بین شرکت مترو تهران و واگن‌سازی تهران بابت خرید 105دستگاه واگن قطار مترو منعقد شود. البته این تعداد از واگن مترو با الگوبرداری از قطار ملی به تولید انبوه خواهد است؛ گزارشی از روند ساخت قطار ملی قرار است امروز در حضور پیروز حناچی شهردار تهران، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر ارائه می‌شود. البته بهره‌برداری از نخستین قطار ملی به سال1400 موکول شده است. 
علی امام، مدیرعامل متروی تهران درباره تولید انبوه قطار ملی گفت: «در طرح پیشنهادی قطار ملی مترو، پیش‌بینی شده است که پس از عقد قرارداد تولید یک رام قطار، قرارداد تولید انبوه آن نیز آماده و به‌دنبال تأمین منابع مالی لازم، به مرحله اجرا درآید.» او ادامه داد: «تکمیل این پروژه ملی و در ادامه تولید انبوه قطارهای مترویی، نه‌تنها باعث کاهش وابستگی شبکه متروی کلانشهرهای کشور به محصولات شرکت‌های خارجی خواهد شد؛ بلکه دستاوردهای متعدد دیگری نیز برای صنعت داخلی به‌دنبال خواهد داشت.»‌

ورود نسل چهارم قطارها
علی امام در تشریح جزئیات ویژگی‌های قطار ملی با بیان اینکه قطار ملی مترو، نماد خودباوری و خلاقیت ایرانی است، به همشهری گفت: «با توجه به افزایش طول شبکه و تعداد ایستگاه‌های مترو در کلانشهرها، نیاز به افزایش و همچنین تجهیز واگن‌ها، بیش از پیش احساس می‌شود. این در حالی است که به‌دلیل تحریم‌های سخت بین‌المللی درسال‌های اخیر، عملا امکان توسعه ناوگان مربوطه و حتی در برخی موارد تعمیر و به روز رسانی تجهیزات قطارها از متروی کلانشهرها سلب شده و تنها راه برون‌رفت ازاین بحران بومی‌سازی قطعات است.» او ادامه داد: «در راستای تحقق ماده۵۴ قانون برنامه ششم توسعه از تیرماه سال گذشته، همکاری مشترکی بین معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست‌جمهوری، شرکت مترو، صندوق نوآوری و شکوفایی شکل گرفت تا طی قراردادی ۱۸ماهه، پروژه « قطارملی مترو» به سرانجام برسد.»
 امام یادآور شد: «در این پروژه باید سهم ۲۵ تا ۳۰درصدی شرکت‌های داخلی از دانش طراحی و ساخت و تأمین قطعات قطارهای مترو به ۸۵درصد افزایش یابد. بدین‌ترتیب، گامی بلند درزمینه شکست انحصار تولیدقطار از سوی شرکت‌های خارجی برداشته خواهد شد.» مدیرعامل شرکت مترو با اعلام  اینکه قطار ملی مترو با همکاری شرکت‌های مختلف داخلی ازجمله ۱۸شرکت دانش بنیان و ۴مجموعه صنعتی همچون شرکت واگن‌سازی تهران، جهاد دانشگاهی، مپنا و ایریکو ساخته شده است، اضافه کرد: «این طراحی و ساخت براساس تجربیات ۲۰سال گذشته در استفاده از 3نسل واگن‌ها صورت پذیرفته که طراحی و ساخت سیستم رانش، تهویه مطبوع، بدنه قطار، ترمز، راهروی بین واگنی، درها، دکوراسیون داخلی و هوشمند‌سازی‌ سیستم اطلاع‌رسانی ازجمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته توسط شرکت‌های داخلی برای تولید قطار ملی مترو بوده است.»
او در مورد دستاوردهای قطار ملی مترو نیز گفت: «ایجاد حداقل ۲۵هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم، فعال شدن حدود ۲۵۰شرکت داخلی در زمینه تأمین مواداولیه و همچنین سازندگان قطعات صنعت ریلی، کاهش ۲۰ تا ۲۵درصدی قیمت تمام‌شده واگن‌های مترو، صرفه جویی ارزی، توسعه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با این صنعت، استفاده از ظرفیت کامل 5 شرکت واگن‌ساز و... بخشی از ثمرات پروژه قطار ملی مترو است.» 

2 ایستگاه به خط 6اضافه می‌شود
اسفند پرترافیک پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی امروز با بهره‌برداری از 2 ایستگاه خط 6مترو تهران همراه می‌شود. به این ترتیب ایستگاه‌های یادگار امام در منطقه 2و محدوده بلوار مرزداران و شهرک فرهنگیان، افتتاح شده و آماده مسافرگیری خواهد بود. ایستگاه دیگر شهیدستاری است که در محدوده بزرگراه شهیدستاری و تقاطع بزرگراه‌ حکیم و خیابان پیامبر مرکزی قرار دارد. با بهره‌برداری از این ایستگاه، حجم مسافران ایستگاه‌های متروی صادقیه و ارم سبز کاهش می‌یابد. ضمن اینکه با جمع‌آوری فضای کارگاهی مربوطه فضای پیرامونی میدان بهنام و پارک موجود، دوباره در اختیار عموم شهروندان قرار می‌گیرد. با بهره‌برداری از این دو ایستگاه جدید، تعداد ایستگاه‌های مترو تهران به 134ایستگاه می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید