• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 23 اسفند 1399
کد مطلب : 126552
+
-

اولیای دم به‌مناسبت عید مبعث از قصاص گذشتند

نجات 2 قاتل پای چوبه دار


10سال پس از قتل دردناک جوان 22ساله در یکی از روستاهای اطراف گرگان، در حالی ‌که حکم قصاص عاملان این جنایت به مرحله اجرا رسیده و آنها پای چوبه دار قرار گرفته بودند، خانواده مقتول به مناسبت عید مبعث و بدون قید و شرط از خونخواهی گذشتند و به قاتلان فرصت زندگی دوباره دادند.
به گزارش همشهری، حدود 10سال پیش جنایت هولناکی در یکی از روستاهای اطراف گرگان رخ داد که در جریان آن جوانی 22ساله با ضربات چاقو به قتل رسید. عاملان جنایت 2نفر از دوستان او بودند که تحت تعقیب قرار گرفتند و طولی نکشید که یکی از آنها که پسری حدودا 24ساله بود دستگیر شد. او در همان بازجویی‌های اولیه به ارتکاب جنایت اقرار کرد و گفت: قاتل اصلی یکی از دوستانم است. او از مدتی قبل با مقتول بر سر مسائل شخصی دچار اختلاف شده بود و روز حادثه سراغ من آمد و گفت که می‌خواهد از مقتول زهرچشم بگیرد و خواست که همراه او بروم. من هم قبول کردم و به سراغ مقتول رفتیم اما با هم درگیر شدیم و با ضربات چاقو او را به قتل رساندیم. با اعترافات پسر جوان، جست‌وجو برای دستگیری قاتل ادامه یافت اما او بدون برجا گذاشتن ردی از روستا گریخته بود. در این شرایط متهم دستگیرشده راهی زندان شد و بررسی‌ها برای دستگیری دومین متهم ادامه داشت تا اینکه چندسال بعد، او که دچار عذاب وجدان شده بود نزد پلیس رفت و خودش را تسلیم کرد. این متهم نیز در بازجویی‌ها اعترافات همدستش را تأیید کرد و هر دوی آنها پای میز محاکمه قرار گرفتند و با رأی دادگاه به قصاص محکوم شدند.

تلاش برای بخشش
در حالی ‌که 2پسر جوان به جرم مشارکت در قتل عمدی به قصاص محکوم شده و حکم صادره از سوی دادگاه در دیوان‌عالی کشور نیز تأیید شده بود، تلاش هیأت صلح و سازش شورای حل اختلاف استان گلستان برای گرفتن رضایت خانواده مقتول آغاز شد. پدر مقتول مدت‌ها قبل فوت کرده بود و داغ این جنایت برای مادر و 3خواهرش آنقدر عمیق بود که آنها حاضر به گذشت نبودند.
احمد جعفری، رئیس شورای حل اختلاف استان گلستان می‌گوید: در سال‌های گذشته اعضای شعبه صلحی زندان گرگان، معتمدین و میانجیگران محلی بارها برای گرفتن رضایت به منزل اولیای دم رفتند اما خانواده داغدار از ورود اعضای شورا به منزلشان جلوگیری می‌کردند و حاضر به بخشش نبودند. آنها می‌گفتند که مقتول بی‌گناه کشته شده و تنها چیزی که آرام‌شان می‌کند مجازات عاملان این جنایت است. در این شرایط بود که چهارشنبه هفته گذشته در حالی ‌که مقدمات اجرای حکم فراهم شده بود، هر دو قاتل در زندان مرکزی گرگان پای طناب دار قرار گرفتند.

بخشش بدون قید و شرط 
رئیس شورای حل اختلاف استان گلستان ادامه می‌دهد: همه‌‌چیز برای اجرای حکم قصاص آماده بود، با این حال هیأت صلح و سازش دست از تلاش برنداشتند و حتی تا لحظاتی پیش از اجرای حکم نیز برای جلب رضایت اولیای دم اصرار کردند تا اینکه در آخرین لحظات، خانواده مقتول از قصاص گذشتند و به مناسبت عید مبعث و بدون هیچ شرطی، هر دو محکوم به قصاص را بخشیدند و به این ترتیب آنها به زندان برگشتند و فرصت زندگی دوباره پیدا کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید