• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12626
+
-

تعویق حکم اعدام سارق طلافروشی کسری درهمدان

دادستان همدان خبرهای منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر عفو سارق محکوم به اعدام را تکذیب کرد

داخلی
تعویق حکم اعدام سارق طلافروشی کسری درهمدان

تعویق اجرای حکم اعدام یک سارق مسلح طلافروشی در همدان جنجال زیادی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت. درحالی‌که مادر جوان محکوم به اعدام با انتشار فیلمی در شبکه‌های اجتماعی از دستور مقامات عالی‌رتبه برای توقف اجرای حکم خبر داده اما دادستان همدان می‌گوید که علت توقف اجرای حکم اعدام فقط مورد قضایی است و اینکه گفته می‌شود با دستور مقامات عالی‌رتبه اجرای حکم اعدام متوقف شده صحت ندارد. اما ماجرای این سرقت مسلحانه چه بود و سارق مسلح چطور به اعدام محکوم شد؟

شامگاه دهم اردیبهشت سال94، 2سارق مسلح که نقاب به‌صورت داشتند به طلافروشی کسری در منطقه حصار امام خمینی همدان دستبرد زدند. یکی از شاهدان عینی سرقت در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: سارقان 2مرد جوان بودند که با یک موتور فرسوده راهی طلافروشی شده بودند. آنها موتور روشن را در فاصله‌ای حدود 2متری از طلافروشی پارک کرده و وارد مغازه شدند. من از طریق همسایه‌ها درجریان سرقت قرار گرفتم و خودم را به نزدیکی طلافروشی رساندم. عده‌ای از همسایه‌ها که در نزدیکی مغازه جمع شده بودند و جوانی که سلاح کلاشنیکف در دست داشت آنها را تهدید می‌کرد که جلو نیایند.
سارق دیگر هم داخل مغازه در حال جمع کردن النگوهای پشت ویترین بود و آنها را داخل کیسه‌ای که همراه داشت می‌ریخت.

این شاهد عینی ادامه می‌دهد: سارق مسلح هر از گاهی وارد طلافروشی می‌شد و از همدستش می‌خواست که زودتر طلاها را جمع کند. هر بار که وارد مغازه‌ می‌شد مردم به طرف طلافروشی می‌رفتند و او خارج می‌شد و یک تیر هوایی شلیک می‌کرد تا مردم عقب بروند. یادم هست که حدود 6تیر شلیک کرد که یکی از آنها به کف پیاده‌رو خورد.

او می‌گوید: طلافروشی کسری، در برقی نداشت و به همین دلیل سارقان آنجا را برای سرقت انتخاب کرده بودند. همه ماجرا حدود 2دقیقه طول کشید. در نهایت سارقی که داخل مغازه طلاها را جمع می‌کرد با کیسه‌ای که در دست داشت از مغازه بیرون آمد و همراه همدستش به طرف موتور رفتند. اما یکی از همسایه‌ها قبل از اینکه آنها از مغازه خارج شوند با لگد موتورشان را روی زمین انداخت که آنها را معطل کند. سارقان وقتی از مغازه خارج شدند به سمت موتور رفتند و جوانی که کیسه در دستش بود پشت فرمان نشست. جوان مسلح هم ترک موتور نشست اما قبل از اینکه فرار کنند صاحب طلافروشی که به‌دنبال آنها از مغازه خارج شده بود، یک میله فلزی حدودا 2متری را که برای نگهداری سایه‌بان مغازه استفاده می‌کرد به سمت آنها پرت کرد.  میله به کمر جوان مسلح خورد و او از روی موتور افتاد. هنوز اسلحه در دستش بود و مردم با دیدن این صحنه به طرفش هجوم بردند و اسلحه را از اوگرفتند و دستگیرش کردند اما همدستش با دیدن این صحنه سوار بر موتور فرار کرد و درحالی‌که دور می‌شد، مقداری از طلاها از داخل کیسه روی زمین ‌ریختند. پس از آن پلیس رسید و سارقی که دستگیر شده بود بازداشت و معلوم شد که دزدان حدود 3کیلو طلا به سرقت برده بودند.

4همدست

با دستگیری سارق مسلح، بازجویی از او آغاز و مشخص شد جوانی که همدست او بوده و وظیفه جمع کردن طلاها را برعهده داشت، بهمن نام داشته است. از سوی دیگر معلوم شد که آنها 2همدست دیگر هم داشته‌اند که وظیفه‌شان کشیک دادن بوده تا به محض نزدیک شدن ماموران، دزدان را خبر کنند. در این شرایط تحقیقات پلیس ادامه یافت تا اینکه 2همدست دیگر سارقان نیز دستگیر شدند. حدود 2هفته پس از سرقت نیز، بهمن خود را به پلیس آگاهی معرفی کرد و تسلیم شد و طلاها را تحویل داد.

شاهد عینی حادثه می‌گوید: بهمن النگوهای مسروقه را کاملا خرد و به قطعات 2سانتی تبدیل کرده بود تا آنها را بفروشد اما در نهایت خود را تسلیم کرد و طلاها را تحویل داد. پس از آن یادم هست که خانواده‌اش آنقدر به مغازه طلافروشی رفتند و به صاحب مغازه التماس کردند که او حدود 9ماه پس از سرقت به دادسرا رفت و رضایت داد.

حکم اعدام

با دستگیری سارقان مسلح، رسیدگی به پرونده آنها در دادسرا و پس از آن در دادگاه انقلاب همدان آغاز شد. بررسی‌ها نشان می‌داد که بهمن هیچ سابقه‌ کیفری نداشته است. او جوانی آرایشگر بود که در یکی از محله‌های همدان آرایشگاه داشت و در جریان محاکمه مدعی شد که دوستان با وعده یک شبه پولدار شدن او را وسوسه کرده بودند تا در سرقت مسلحانه شرکت کند و وی نیز فریب آنها را خورده بود.

با شروع رسیدگی به این پرونده، بهمن و همدستش به نام مهدی که در روز سرقت اسلحه در دست داشت با اتهام محاربه روبه‌رو شده و در نهایت در دادگاه انقلاب همدان به اعدام محکوم شدند. 2متهم دیگر پرونده نیز به حبس محکوم و راهی زندان شدند. حکم اعدام متهمان با اعتراض آنها روبه‌رو شد و پس از افت و خیز فراوان درنهایت از سوی دیوان‌عالی کشور تأیید شد. به این ترتیب صبح سه‌شنبه(دیروز) برای اجرای این حکم درنظر گرفته شد اما پیش از آن مادر و برادر بهمن با انتشار ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی از مقامات عالی قوه قضاییه خواستند که با توجه به توبه و اظهار ندامت بهمن و اینکه وی پیش از آن سابقه کیفری نداشته است، او را عفو کنند. دیروز درحالی‌که قرار بود حکم اعدام اجرا شود، خبر رسید که اجرای حکم متوقف شده و مادر بهمن با انتشار ویدئویی مدعی شد که مقامات عالی‌رتبه دستور توقف اجرای حکم را صادر کرده‌اند.

 از سویی برخی سایت‌ها نیز مدعی شدند که بهمن عفو شده است اما دیروز کامران حمزه، دادستان همدان خبر از به تعویق افتادن اجرای حکم اعدام داد و گفت: در این پرونده 2نفر محکوم به اعدام شده بودند و قرار بود به دار مجازات آویخته شوند اما با توجه به اینکه در روند قضایی اجرای حکم اشکال و مورد قضایی وجود داشت که باید برطرف می‌شد، اجرای حکم به زمان دیگری موکول شد و موضوع عفو یا اینکه گفته می‌شود با دستور مقامات عالی‌رتبه اجرای حکم اعدام متوقف شده، صحت ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید