• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 17 اسفند 1399
کد مطلب : 126102
+
-

پشت‌خط زن/ والیبال؛ یعنی تاکتیک

جمشید حمیدی- کارشناس والیبال

اگر کار به بازی سوم نکشد، امروز فینالیست‌های لیگ برتر والیبال معرفی می‌شوند. یکی از اتفاقات مهم در بازی‌های ماقبل فینال شکست هراز آمل 117– 114به شهرداری ارومیه بود. این از معدود مسابقاتی است که بازنده بیشتر از برنده امتیاز جمع می‌کند ولی هرچه که بود این بازی نبردی در اوج والیبال ایران بود. تاکتیک و تاکتیک‌پذیری در یک جمع متوسط از یک‌سو و قدرت‌نمایی ستارگان از سوی دیگر رأی به برتری ارومیه‌ای‌ها داد. امروز در میدان دیگر فولاد سیرجان ایرانیان و سپاهان اصفهان برای فینال رقابت دارند. عجیب اینکه طی 36 دوره لیگ این نخستین بار است که پایتخت نماینده‌ای در دور پایانی ندارد.

مربی خارجی برای زنان
نایب‌رئیس جدید فدراسیون والیبال کار خود را با هم‌اندیشی کارشناسان زن آغاز کرده است و گفته اگر لازم باشد برای تیم ملی زنان مربی خارجی می‌آورد، اما مربی خارجی برای چه؟ از این هم‌اندیشی‌ها به وفور برگزار شده است اما نتیجه‌ای داشته؟ در بسکتبال که یک هزارم والیبال ادعا ندارند، امسال بیش از 10بازیکن خارجی با تجارب بازی در لیگ‌های معتبر اروپا و آمریکا چنان کوره رقابت‌ها را داغ کرده‌اند که انگیزه جوان‌های ایرانی برای رسیدن به آنها هزار شده است. بیایید اول لیگ را درست کنید و بعد در اندیشه استعدادیابی اصولی و یافتن مربیان آگاه به علم و عمل باشید وگرنه از دل هیچ جلسه‌ای بازیکنان ناب ساخته و پرداخته نمی‌شود.

وداع با سوت داور
فرهاد شاه‌میری روزهای آینده از عرصه داوری بین‌المللی خداحافظی می‌کند، مردی که در 2 المپیک قضاوت کرد و چندین دوره مسابقات جهانی را با داوری‌های خود سربلند گذراند و اینک برحسب شرایط سنی یعنی 55سالگی باید سوت را بیاویزد. اینکه شاه‌میری طی دو دهه گذشته به مدارج عالی رسیده و از چه کمک‌هایی برخوردار بوده بگذریم. امروز بکوشیم داورانی را در فدراسیون جهانی مطرح کنیم که شخصیت اجتماعی و اهلیت فنی را با هم داشته باشند. شاه‌میری 25داوری کرد. او و یک داور ژاپنی از شناخته‌شده‌ترین داوران آسیا بودند. او مورد اعتماد فدراسیون جهانی است. از نظر فدراسیون جهانی شاه‌میری داورFIVB (ویژه) است. کسی مثل او می‌تواند به والیبال ایران معرفی شود؟



 

این خبر را به اشتراک بگذارید