• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 13 اسفند 1399
کد مطلب : 125864
+
-

کنکور کرونایی دکتری

آزمون دکترای سال‌1400 در شرایطی قراراست روز جمعه برگزار شود که جمعی از داوطلبان به‌دلیل شروع پیک چهارم کرونا، خواستار تعویق آزمون هستند


 محمدصادق خسروی‌علیا ـ خبرنگار

2روز دیگر قرار است کنکور دکترای۱۴۰۰ برگزار شود. این در حالی است که ویروس کرونای جهش‌یافته انگلیسی در کشور ریشه دوانده و برخی استان‌ها به‌شدت درگیر این بیماری شده‌اند. آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا بار دیگر وارد مرز اعداد سه‌رقمی شده و مقام‌های مسئول در ستاد ملی مبارزه با کرونا از 2هفته پیش دائما هشدار می‌دهند پیک چهارم این بیماری آغاز شده و فروردین‌ماه دشواری در پیش خواهیم داشت. حالا در این میان سازمان سنجش مرغش یک پا دارد و صدای اعتراض حدود ۲۰۰ هزار نفر داوطلب دکتری را نمی‌خواهد بشنود. داوطلبان درچند هفته اخیر در فضای مجازی و رسانه‌ها نسبت به برگزاری این آزمون در موعد مقرر(۱۵ اسفند‌۱۳۹۹) بارها ابراز نگرانی کرده و با نامه‌نگاری و تماس‌های تلفنی از سازمان سنجش درخواست کرده‌اند مانند سال گذشته این آزمون را به تعویق بیندازد. اما چند روز پیش سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور، آب پاکی را روی دست همه ریخت. فاطمه زرین‌آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش در واکنش به این درخواست‌ها اعلام کرد: کنکور دکترای‌۱۴۰۰ بدون تعویق و در روز جمعه ۱۵ اسفندماه با رقابت ۱۸۴‌هزار و ۲۱۳‌نفر برگزار می‌شود.
با این واکنش صدای اعتراضات داوطلبان بلندتر شد. البته آنها همچنان امید خود را برای به تعویق انداختن این آزمون از دست نداده‌اند. زرین‌آمیزی استدلال می‌کند: «در کنکور دکتری از تجربیات به‌کار گرفته شده در کنکور دکترای‌۹۹ درخصوص اعمال پروتکل‌های بهداشتی بهره می‌گیریم.»
ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. گویا همه صدای اعتراض داوطلبان را شنیده‌اند جز سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور! زرین‌آمیزی گفته تا‌به‌حال درخواست خاصی مبنی بر لغو یا تعویق کنکور دکترای‌۱۴۰۰ دریافت نشده است. «سازمان سنجش آموزش کشور در زمینه برگزاری کنکور دکتری براساس روال قانونی و زمان معین‌شده آزمون پیش می‌رود، مگر اینکه مانند کنکور دکترای‌۹۹ استثنائات به سازمان سنجش آموزش کشور ابلاغ شود.»

چرا آزمون باید به تعویق بیفتد!؟
جمع قابل‌توجهی از داوطلبان کنکور دکتری با ارسال ویدئو، متن و صدا به روزنامه همشهری از دلایل خود برای به تعویق افتادن این آزمون می‌گویند:  علی-ش در این‌باره می‌گوید: «بحث تهویه هواست، ویروس انگلیسی خودش 70 درصد قدرت سرایت بیشتر و 30درصد میزان فوتی بیشتری دارد که عمده راه انتقال هم تنفس و تهویه است. الان هم فصل سرماست. نمی‌شود در و پنجره‌ها را باز کرد. کما‌اینکه خود مسئولان وزارت بهداشت بارها گفته‌اند و هشدار داده‌اند در فضاهای سرپوشیده هرچقدر هم رعایت کنیم، بالاخره ویروس انتقال پیدا می‌کند. در نتیجه شرکت در آزمون یعنی رفتن در دل خطر.»
فرزانه-م می‌گوید: «باید با خودمان صادق باشیم. همه می‌دانیم رعایت پروتکل‌ها در عمل صورت نمی‌گیرد و انتقال ویروس به‌سادگی انجام می‌شود. به‌دلیل کثرت داوطلبان، خطر بیشتر است. پس با عبارت‌های امیدوار‌کننده‌ای مانند «رعایت پروتکل و...» نباید  روی نقاط ضعف سازمان سنجش سر‌پوش گذاشت.» کاوه-ر نیز به نکته مهمی اشاره می‌کند: «نکته حائز اهمیت مسافرت‌های داوطلبان شهرستانی به مراکز استان است. معمولا این سفرها یکی دو روز قبل از آزمون صورت می‌‌گیرد و داوطلبان در مراکز مستقر می‌شوند. متأسفانه خود مهمانپذیرها به‌دلیل بهداشت پایین، قطعا عامل انتشار ویروس خواهند بود.» فاطمه-م می‌گوید: «کسی نمی‌آید در فرم خود‌اظهاری سنجش بگوید من کرونا دارم! قطعا مبتلایان بیماری‌شان را پنهان می‌کنند و به‌راحتی بقیه را گرفتار خواهند کرد.» سعید-ک نگران ناقلان بدون علامت است: «این بیماری به خودی‌خود عوارض بلندمدتی هم دارد که اگر دوستان مسئول سازمان سنجش در گوگل جست‌وجوکنند، متوجه خواهند شد. به‌خصوص نوع جهش‌یافته ویروس که به‌لحاظ انتشار، خطرناک‌تر است. قطع به یقین عده‌ای همین پروتکل‌های کم‌اثر را هم رعایت نمی‌کنند و بقیه را به‌خطر می‌اندازند، به‌ویژه ناقلان بی‌علامت. باید توجه داشت که عده زیادی از داوطلبان ‌یا خانواده‌های‌شان قطعا مشکلات و بیماری زمینه‌ای دارند که با برگزاری آزمون‌ها قطعا درگیر خواهند شد.»
محمد-چ داوطلب آزمون دکتری و آزمون وکالت است؛ 2 آزمون مهم و پرجمعیت که با وجود اعتراض گسترده داوطلبانش قرار است در دوران جهش کرونا برگزار شود. محمد از تعویق آزمون‌های کم‌جمعیت می‌گوید: «انتخابات کانون خوزستان و آذربایجان را که نهایتا تعدادشان به 400نفر هم نمی‌رسید و پروتکل‌ها در آن به‌راحتی می‌توانست اجرایی شود، از ترس جان به تعوق افتاد. اما جان ۸۲‌هزارداوطلب آزمون وکلا را می‌خواهند به خطر بیندازند.» مینا-ف می‌گوید: «با تعویق تاریخ آزمون و برگزاری آن در فصل گرم می‌توان در و پنجره‌های سالن‌ها را باز کرد و تهویه مناسب‌تر صورت می‌گیرد، ایضا کسی که درس خوانده باشد، از تعویق هراس ندارد.»
مرتضی-ع می‌نویسد: «آزمون‌هایی نظیر دستیاری پزشکی با تعداد بسیار کمتر مورد تعویق قرار گرفت.»
علاوه بر آزمون دکترای این هفته، آزمون وکالت در ۲۲‌اسفند‌۹۹ قرار است برگزار شود و بیش از ۸۰‌هزار نفر داوطلب این آزمون هستند. شرایط آزمون وکالت درست مشابه آزمون دکتری است و جمع قابل‌توجهی از داوطلبان این آزمون نسبت به برگزاری آن اعتراض دارند. محمد‌رضا-ب در این‌باره می‌گوید: «کانون وکلای دادگستری نمی‌تواند با آوردن اسم سنجش و ستاد، از زیربار مسئولیت شانه خالی کند و چنانچه از تاریخ آزمون تا مدتی که پزشکان برای ظهور علائم بیماری بیان کرده‌اند برای هرکدام از داوطلبان و خانواده‌های ایشان اتفاقی بیفتد، مسئول اصلی کانون خواهد بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید