• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 13 اسفند 1399
کد مطلب : 125836
+
-

با مردم

سؤال از شما پیگیری از ما

سؤال: از مسئولان پیگیری کنید که چرا حقوق کارکنان شرکتی سازمان حمل‌ونقل شهرداری یاسوج بیش از یک سال است که به تعویق می‌افتد؟

40نفر  از پرسنل شرکتی سازمان حمل‌ونقل شهرداری یاسوج

پیگیری همشهری: استخدام سفارشی موجب تورم سیستم شهرداری یاسوج شده است
احد جمالی معاون سیاسی-امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: متأسفانه نگاه انتفاعی مدیران و روسا در استخدام سفارشی افراد در ادوار مختلف، موجب تورم سیستم شهرداری و ایجاد نیروی مازاد برای این دستگاه شده است با این حال تمام تلاش ما در‌ کمیسیون‌کارگری حمایت و احقاق حقوق کارگران است.
وی یادآور می‌شود: به‌عنوان مثال در چارت سازمانی شهرداری یاسوج 98نفر نیرو برای بخشی درنظر گرفته شده است اما به‌دلیل همین استخدام‌های سفارشی و سلیقه‌ای ما با 500نفر نیروی در حال‌کار مواجهیم که طبیعتأ پرداخت حقوق و مزایا برای این تعداد از افراد درحالی‌که منبع و محلی برای درآمد‌زایی بیشتر نیست کاری مشکل و حتی غیرممکن است. از سوی دیگر هزینه‌ای که باید صرف خدمات عمرانی شهر از قبیل بازسازی، تهیه مبلمان شهری و... شود به مصرف پرداخت حقوق‌کارکنان مازاد این سازمان می‌رسد. 
جمالی با اشاره به تفاوت میان پرداخت حقوق بین کارمندان رسمی و شرکتی ادامه می‌دهد: حقوق کارکنان رسمی طبق مصوبه دولت و مجلس و زیرنظر سازمان بودجه کشور پرداخت می‌شود و از الگوی واحد و مدونی تبعیت می‌کند درحالی‌که پرداخت حقوق کارکنان شرکتی بر عهده پیمانکار شرکت مربوطه است و طبق قانونی که به تصویب کمیسیون کارگری رسیده، پیمانکار ملزم است ابتدا تمام حقوق معوقه کارکنان شرکت زیرنظر خود را پرداخت کند و سپس به فعالیت بپردازد که ‌‌این قانون به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است و ناظرین دستگاه‌های قضایی بر ‌اجرای ‌آن نظارت دارند. جمالی تأکید کرد: ما برای جلوگیری از افزایش تورم و به‌وجود آمدن مشکلات بیشتر، از استخدام نیروهای جدید و سفارشی ممانعت‌ خواهیم کرد.

سؤال: مسئولان فکری برای نگهداری فضای سبز و درختان و نیز جمع‌آوری زباله‌های پارک جمشیدیه بکنند و اجازه ندهند این محیط تخریب و نازیبا شود.
تعدادی از شهروندان

پیگیری همشهری:جمع‌آوری زباله، همه روزه و به‌صورت دستی توسط پیمانکار صورت می‌گیرد و اطمینان از روند نهایی شدن آن با ناظرین شهرداری است، اما در مورد نگهداری از فضای سبز خلأ قانونی وجود دارد.
سید مصطفی حاج‌آقا‌میر، دبیر ستاد هماهنگی امور کوهستان شهرداری منطقه یک در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری در مورد نحوه حفظ و نگهداری فضای سبز پارک جمشیدیه و منطقه کلک‌چال می‌گوید: به‌طور تقریبی میزان جمع‌آوری زباله در طول روز بین 300تا 400تن است که البته این رقم در سال‌های پیش (قبل از پاندمی کرونا) بین 500تا 700تن بوده است. به همین منظور کارگرانی در محدوده‌ای بالاتر از ورودی پارک، اسکان داده می‌شوند تا سرعت کار بیشتر شود با این حال چون جمع‌آوری زباله از منطقه کلک‌چال به‌صورت دستی صورت می‌گیرد و توسط قاطر به دامنه کوه منتقل شده و در آنجا دپو می‌شود، این فرایند گاهی 2تا 3روز به طول می‌انجامد و ممکن است افراد معترض به انباشت زباله در منطقه قبل‌از جمع‌آوری نهایی از آنجا عبور کرده باشند. 
وی ادامه می‌دهد:‌ متولی اصلی این منطقه، سازمان منابع طبیعی و جنگل‌کاری است اما توسط چند پیمانکار نظارت و اداره می‌شود. متأسفانه دستورالعمل یکپارچه و قابل اجرایی که تمامی پیمانکاران را ملزم به پیروی‌‌کند در دست نیست و هر پیمانکاری به‌صورت سلیقه‌ای و بنا بر اهداف و منافع بخش خود عمل می‌کند. حاج‌آقامیر درخصوص چگونگی نگهداری و حفظ فضای سبز منطقه می‌گوید: درخصوص نگهداری از درخت‌های حریم شهر تهران که مناطق دربند و درکه هم شامل آن می‌شود، متأسفانه خلأ قانونی وجود دارد. به این معنا که درصورت قطع درخت در این مناطق، ارگانی برای پاسخگویی و پیگیری وجود ندارد و باید شکایت حقوقی انجام شود. البته آبیاری درختان این مناطق به‌عهده سازمان پارک‌هاست. وی یادآور می‌شود: قطع درخت به‌صورت خودسرانه و غیرقانونی در محدوده داخلی شهر طبق کمیسیون ماده 7جرم محسوب می‌شود و به فرد یا افراد متخلف جریمه تعلق می‌گیرد‌ و موظف به جایگزینی درختان قطع شده هستند، درحالی‌که چنین قانونی برای درختان حومه شهر صدق نمی‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید