• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12580
+
-

روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان:

حمله موشکی به سوریه بدعتی زشت در روابط بین‌الملل است

دیپلماسی
حمله موشکی به سوریه بدعتی زشت در روابط بین‌الملل است

رئیس‌جمهور که در یکی دو روز گذشته با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت‌وگو کرده بود، دیروز در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای خود با همتای ترک تبادل نظر کرد.

براساس اعلام سایت رسمی رئیس‌جمهور ایران، حسن روحانی عصر سه‌شنبه در تماس تلفنی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با وی، توسعه و تعمیق بیش از پیش روابط 2کشور را در همه حوزه‌های مورد علاقه خواست 2ملت برشمرد و تأکید کرد که تسریع در اجرای توافقات، به این روابط رو به توسعه، شتاب خواهد داد.

رئیس‌جمهور با قدردانی از میزبانی شایسته آنکارا از اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه، گفت: مبارزه با تروریسم، پایان جنگ در سوریه و ایجاد امنیت در منطقه از اهداف مشترک 3کشور است و معتقدم این همکاری مشترک در موضوع سوریه و تداوم روند آستانه، شرایط مناسب‌تری را در تحولات میدانی در سوریه برای دستیابی به صلح ایجاد کرده که باید از آن پاسداری شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه «برخی قدرت‌های بزرگ غربی فکر می‌کنند به هر نحوی که شده باید در مسئله سوریه مداخله کنند»، حمله موشکی اخیر آمریکا، انگلیس و فرانسه را به سوریه تجاوزکارانه عنوان و تصریح کرد: این بدعتی بسیار زشت در روابط بین‌الملل است که چند کشور قدرتمند و زورگو هرموقع خواستند به کشوری حمله کنند.

روحانی به برخورد دوگانه و گزینشی این قدرت‌ها با موضوع تسلیحات شیمیایی اشاره کرد و افزود: حملات شیمیایی چندین‌باره صدام به ایران اسلامی و سکوت این قدرت‌ها، برای ما به خوبی اثبات کرده که این کشورها نسبت به سلاح شیمیایی هیچ‌گونه حساسیتی ندارند.  رئیس‌جمهور، دولت و ملت ایران را از بزرگ‌ترین قربانیان تسلیحات شیمیایی خواند و تأکید کرد: همین موضوع باعث شده تا دولت و ملت ایران به‌شدت نسبت به به‌کارگیری این تسلیحات در جهان حساس باشند و آن را از سوی هر کشوری شدیدا محکوم کنند.

روحانی با بیان اینکه «همه باید نسبت به مسائلی که به نوعی مداخله غیرقانونی در منطقه است، حساسیت نشان دهند»، گفت: وقتی هنوز چیزی اثبات نشده و بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی نتیجه تحقیقات و بررسی‌های خود را اعلام نکرده‌اند، نباید به کشور و یا کشورهایی اجازه داده شود که دست به اقدام نظامی بزنند.

رئیس‌جمهور با اشاره به دخالت‌ها و اقدامات مشکل‌آفرین آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه تأکید کرد: اگر کشورهای حمله‌کننده، واقعا دنبال عاملان حمله شیمیایی بودند چرا اجازه ندادند بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحقیقات خود را انجام دهد؟ روحانی اظهارداشت: تمام این تحولات اهمیت همکاری‌های مشترک ایران، ترکیه و روسیه را بازگو می‌کند. در شرایط فعلی کاهش تنش در سوریه و عدم‌مداخله کشورهای غربی به‌عنوان 2اصل می‌تواند برای ما مطرح باشد. 3کشور کار بسیار سنگین و بزرگی را آغاز کرده‌اند و ضروری است با کمک یکدیگر به سمت دستیابی به هدف نهایی که بازگرداندن آرامش به سوریه و منطقه است، گام برداشته شود. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این تماس تلفنی، تأکید کرد که کشورش از گسترش و تعمیق بیش از پیش روابط تهران - آنکارا در همه عرصه‌ها استقبال می‌کند. وی ابراز امیدواری کرد که سفر وزیر اقتصاد کشورش به تهران و نهایی‌کردن یک سلسله توافقات، روند افزایش حجم مبادلات 2کشور را شتاب بخشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :