• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 13 اسفند 1399
کد مطلب : 125783
+
-

همراه با شاعر و نویسنده هم‌محله‌ای که ‌بانی راه‌اندازی محافل ادبی و شعرخوانی است

سرانه مطالعه علی‌آبادی‌ها بالاست

سرانه مطالعه علی‌آبادی‌ها بالاست

رضا نیکنام

«حسین صفری سیدآبادی» شاعر و نویسنده صاحب سبک ساکن محله علی‌آباد جنوبی، علاقه زیادی به فعالیت‌های فرهنگی دارد. او یکی از اعضای فعال شورایاری محله است و در اجرای برنامه‌های فرهنگی با شهرداری منطقه ۱۶ همکاری می‌کند.

 او یکی از اعضای فعال شورایاری محله است و در اجرای برنامه‌های فرهنگی با شهرداری منطقه ۱۶ همکاری می‌کند. این‌طورکه از زندگینامه نویسنده هم‌محله‌ای بر می‌آید سیدآبادی در دوران درس و مدرسه ذوق نویسندگی داشته و نوشته‌هایش تشویق معلمان و مدیران مدرسه را بر می‌انگیخته است. زمانی که پا به مقطع دبیرستان گذاشت استعداد و نبوغش کاملاً شکوفا شده بود و برای لحظه‌ای کاغذ و قلم را رها نمی‌کرد. متولد سال ۱۳۳۶ است و اکنون که ۶۳ سال دارد هنوز با همان عشق و علاقه با قلم و کاغذ خلوت می‌کند و با نوشتن آرام می‌گیرد.

نویسنده و شاعر محله ما چندین کتاب با موضوعات متنوع به رشته تحریر درآورده است. سیدآبادی تعامل خوبی با ساکنان محله علی‌آباد جنوبی دارد و تا قبل از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی‌بانی راه‌اندازی محافل ادبی و شعرخوانی در نقاط مختلف شهر بود و در این برنامه‌ها همیشه کتاب‌هایش را به شهروندان هدیه می‌داد.  نویسنده هم‌محله‌ای، بیشتر ساعات روز را در خانه با نوشتن یا خواندن کتاب‌های مختلف می‌گذراند. او به ساکنان منطقه ۱۶ نیز توصیه می‌کند که تا زمان پایان کابوس کرونا کمتر از خانه بیرون بیایند و کتاب بخوانند.  

  • اهالی هوای یکدیگر را دارند

حسین صفری سیدآبادی، پس از گذشت چند دهه سکونت در محله علی‌آباد جنوبی چنان به زندگی در کنار ساکنان عادت کرده که حتی در دوران کرونا که فاصله‌گذاری اجتماعی، باعث کاهش دید و بازدیدها شده از طریق گروه‌های مجازی یا تلفن جویای احوال آنان می‌شود و ارتباطش را حفظ کرده است. می‌گوید: «اینجا مردمان بسیار خونگرم و بامحبتی دارد. در طول این سال‌ها هر وقت با مشکلی مواجه شده‌ام همسایه‌ها و ساکنان محله علی‌آباد جنوبی بودند که زودتر از دیگران به کمکم آمدند، بنابراین من هم به‌عنوان عضو کوچکی از جامعه وظیفه‌ام می‌دانم که در حل مشکلات و سایر فعالیت‌های خیرخواهانه مشارکت داشته باشم و اهالی را در شرایط سخت تنها نگذارم.» 
وقتی از سیدآبادی سؤال می‌کنیم که وضعیت مطالعه وکتابخوانی ساکنان علی‌آباد جنوبی چگونه است، لبخندی می‌زند و می‌گوید: «شاید پیش خودتان بگویید اغراق است، اما باور کنید که‌درصد بالایی از ساکنان علی‌آباد جنوبی اهل مطالعه‌اند. سال‌های قبل که مراکز فرهنگی باز بود، مسئولان کتابخانه سرای محله علی‌آباد جنوبی به‌صورت شبانه‌روزی و ۲۴ ساعته به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کردند، اما با شیوع کرونا کتابخانه شبانه‌روزی محله ما تعطیل شده و علاقه‌مندان در شبکه‌های مجازی با کتاب‌های تازه منتشر شده آشنا می‌شوند و حتی می‌توانند بخشی از اوقات فراغت خود را به خواندن کتاب‌های الکترونیکی اختصاص دهند.»

  • جامعه کتابخوان‌تر، آسیب اجتماعی کمتر

سیدآبادی عقیده دارد که برای اشاعه فرهنگ کتابخوانی در محله‌ها نیاز به کمی خلاقیت و نبوغ داریم، مثلاً مسئولان فرهنگی منطقه ۱۶ می‌توانند نویسندگان و شاعران ساکن محله‌های مختلف را شناسایی کنند و از آنها بخواهند آثارشان را در نمایشگاه‌های محلی در معرض دید شهروندان قرار دهند.  
در این نمایشگاه‌ها باید کتاب با قیمت مناسب و با حضور نویسندگان در اختیار مردم قرار گیرد. لازمه این کار هم تبلیغات میدانی است. به این صورت که شهرداری با نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در میادین و معابر پر رفت و آمد، شهروندان را از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باخبر کنند.  
سیدآبادی تأکید می‌کند که جامعه اهل مطالعه کمتر دچار آسیب اجتماعی می‌شود، بنابراین متولیان فرهنگی باید تلاش کنند که کتاب را وارد سبد خرید خانوار کنند. مثل همین کار خوبی که برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام داده‌اند و در کنار محصولات و کالاهایی که به مردم می‌فروشند چند قفسه کتاب هم تعبیه کرده‌اند. فراموش نکنیم که گاهی ورق زدن کتاب یا خواندن عنوان آن می‌تواند افراد را تشویق به خرید آن کند.  

  • منطقه ۱۶ کانون نویسندگان و شاعران ندارد

نویسنده و شاعر نام‌آشنای محله علی‌آباد جنوبی خودش مروج فرهنگ مطالعه در منطقه ۱۶ است و تا پیش از شیوع بحران کرونا محافل ادبی زیادی را در محله‌اش راه‌اندازی کرده است. او با توجه به تجربه و شناختی که نسبت به علائق ساکنان دارد، می‌گوید: «جوانان به شرکت در جلسات نقد کتاب علاقه بیشتری نشان می‌دهند. میانسال‌ها و سالمندان از کارگاه‌های قصه‌خوانی و مشاوره و گروه سنی کودک و نوجوان نیز از کارگاه آموزش نویسندگی و آشنایی با نویسندگان مشهور استقبال می‌کنند. متولیان فرهنگی با توجه به شناختی که از نیاز مخاطبان خود دارند، می‌توانند این‌گونه برنامه‌ها را تدارک ببینند.»
صفری سیدآبادی می‌گوید: «متأسفانه در منطقه ۱۶ که ظرفیت فرهنگی بالایی دارد، کانون نویسندگان و شاعران وجود ندارد که این افراد به‌صورت ماهانه یا فصلی نشست ادبی بگذارند و ضمن معرفی آثار جدید خود، برای بهبود وضعیت مطالعه و کتابخوانی در محله‌ها راهکار و طرح ارائه دهند.»
از سیدآبادی می‌پرسیم شما که تا این اندازه دغدغه اعتلای فرهنگ مطالعه را در جامعه دارید تاکنون اقدام مؤثری در این زمینه انجام داده‌اید، می‌گوید: «شایدکارهایی که من کرده‌ام آنقدر مهم نباشد و به چشم نیاید. مثلاً مدتی قبل در زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، خانه‌ام را به نمایشگاه کتاب تبدیل کردم. استقبال مردم خیلی خوب بود، ضمن اینکه تعدادی از کتاب‌هایم را به شهروندان هدیه دادم تا مطالعه کنند. اکنون نیز که در شرایط کرونایی به سر می‌بریم با تشکیل گروه ادبی در شبکه مجازی این فعالیت‌ها را ادامه می‌دهم.»
نویسنده هم‌محله‌ای صحبتی هم با متولیان فرهنگی دارد. می‌گوید: «اگر فضا و امکانات در‌سراهای محله فراهم باشد، می‌توانم کارگاه‌های نویسندگی رایگان ویژه کودکان و نوجوانان راه‌اندازی کنم تا خدمتی به این نسل کرده باشم.»

  • فعالیت‌های فرهنگی حسین صفری سیدآبادی

  نگارش زندگینامه ۸ شهید والامقام ساکن در روستای سیدآباد. مصاحبه، تحقیق، جمع‌آوری خاطره و... حدود ۴ سال زمان برد.  
 نگارش ۴ جلد کتاب با عنوان «شمیم شالیزار» شامل ضرب‌المثل‌های اقوام مختلف ایران از جمله تالش، کرد، بختیاری و... که حاوی ۱۲ هزار ضرب‌المثل و ۳۵ هزار واژه بومی و محلی است که به دست فراموشی سپرده شده است.  
 همکاری در نگارش کتاب «پیاله خورشید» شامل یادنامه شاعر و عارف استاد «محمود شاهرخی»
 نگارش ۹ جلد کتاب با موضوع زندگینامه شهدای روستای قلعه رودخان با عنوان «جاودانگان تاریخ» که آماده چاپ است.  
 نگارش ۴ جلد کتاب با عنوان «چه زود پیر شدم» که واکاوی و تحقیق در زمینه زندگی سالمندان از دیدگاه اولیا و انبیاء الهی، نهج‌البلاغه، دانشمندان بزرگ ایران و دنیاست.  
 ‌بانی برگزاری محافل ادبی و مشاعره، نقد ادبی در محله علی‌آباد جنوبی.  

این خبر را به اشتراک بگذارید