• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 12 اسفند 1399
کد مطلب : 125764
+
-

معاون امور فنی و عمرانی شهرداری تهران در نشست خبری مطرح کرد:

احداث 200کیلومتر پیاده‌راه به اتمام رسیده است

عمران
احداث 200کیلومتر پیاده‌راه به اتمام رسیده است

زهرا کریمی_خبرنگار

روز گذشته در حاشیه بازدید از مرکز همایش‌های رازی در شهرری، نشست خبری سازمان فنی و عمرانی شهرداری تهران با حضور اصحاب رسانه و مدیران شرکت یادمان‌سازه، شرکت خاکریزآب، معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، سازمان عمران مناطق شهرداری تهران، سازمان مهندسی و عمران شهر تهران و سازمان مشاور فنی و مهندس شهر تهران برگزار شد. 
معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در بازدید از مجتمع رازی به ویژگی‌های این مجتمع اشاره کرد و گفت: «این مجموعه در کنار قدیمی‌ترین برج تهران، طغرل قرار گرفته است و تقریبا همه پروژه‌های نیمه‌کاره حوزه فنی و عمرانی با وجود مشکلات مالی بسیار پروژه رازی به اتمام رسید تا مردم جنوب تهران از این مجموعه استفاده کنند. سالن مجموعه رازی تقریبا از نظر ابعاد و تعداد صندلی مشابه برج میلاد است. همچنین 3سالن جنبی در این مجموعه می‌تواند همایش‌های مختلف را پوشش دهد و مجموعه دیگری به‌عنوان موزه به همراه گالری و رستوران در این مجموعه ساخته شده که در مجموع می‌توان آن را یکی از کارهای درخشان سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران خواند.» 
صفا صبوری دیلمی درباره تغییر رویکرد مدیریت شهری در دوره فعلی از خودرومحوری به انسان‌محوری گفت: «تهران ۵۵۰کیلومتر بزرگراه برای سرعت‌بخشیدن به ماشین‌ها دارد و این نشان‌دهنده آن است که از مسیر پیاده‌راه کاسته‌ایم و برای ماشین‌ها مسیر ایجاد کرده‌ایم. طی ۸۰سال اخیر این تفکر بود که مسیر از عابران گرفته و به ماشین‌ها داده شود. اما امروزه نیاز است با رویکرد انسان‌محور و افزایش امکانات لازم در این موضوع، مشکلات تردد در تهران را با ساخت پیاده‌راه برطرف کنیم؛ هرچند که این رویکرد نقش تأثیر‌گذاری در دگرگونی پروژه‌های عمرانی شهر تهران و ساخت بزرگراه‌ها خواهد گذاشت. اما بر اساس طرح جامع شهر تهران این طرح پیگیری می‌شود. برای نیل به این اهداف نیز هم‌اکنون ساخت 1400کیلومتر پیاده‌راه در قالب طرح «بهراه» در نظر گرفته شده است و نقشه پیاده‌راه‌های تهران را برای نخستین‌بار 6معاون شهردار امضا کرده‌اند و این، اهمیت موضوع را نشان می‌دهد.»
او در راستای همین موضوع تأکید کرد: «پل‌های انسان‌محور در تهران ساخته خواهد شد که این پل‌ها بسیار عریض و طویل‌تر از پل‌هایی هستند که برای وسایل نقلیه درنظر گرفته شده است. در واقع یکی از مقاصد این است با پیاده‌رو‌سازی‌ محله‌ها را دوباره به‌هم وصل کنیم، چراکه در این سال‌ها بزرگراه‌سازی‌ موجب جدایی محله‌ها از هم شده است.»

۵۰۰کیلومتر پیاده‌رو
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اعلام کرد: «سال۹۹ ایجاد ۵۰۰کیلومتر پیاده‌رو مدنظر بود اما به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، فروردین هرگونه کار در تهران ممنوع بود و از اردیبهشت تاکنون ۳۰۰کیلومتر در دست اجراست که ۲۰۰کیلومتر پیاده‌راه به اتمام رسیده‌است.» معاون شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان کامل اشاره کرد و گفت: «طرح دیگر در این راستا، طراحی پیاده‌رو کامل است که یک بخش آن به مسیر دوچرخه اختصاص دارد؛ در برنامه ۵ساله مسیرهای دوچرخه‌سواری تهران ۱۴۰کیلومتر بود و نقطه اول ما ایجاد مسیر برای معلولان و بعد دوچرخه‌سواری است.»
وی با اشاره به انتشار عکسی که در آن تیر چراغ برقی در مسیر دوچرخه‌سواری یکی از خیابان‌هاست، گفت: «حتما کار ما اشکالاتی دارد اما برای جابه‌جایی این تیر چراغ باید مکاتباتی انجام شود؛ البته آنجا تابلوی هشدار نیز نصب کرده‌ایم که آن سایت در عکسِ منتشرشده، تابلو را ماسکه کرد و یا اینکه موتورسواران در ساعات اوج ترافیک از مسیر دوچرخه حرکت می‌کنند درست نیست، اما بهتر از این است که در پیاده‌رو تردد کنند؛ به‌نظرم باید اعمال قانون در این زمینه انجام شود.» 
رویکرد جدید ما براساس شورای شهر و دستورات شهردار تبدیل شهر ماشین‌محور به انسان‌محور است، با این حال در 2سال گذشته ۱۸کیلومتر اتوبان ساخته‌ایم و ساخت اتوبان‌ها براساس طرح جامع و تفصیلی شهر تهران بوده است.» 
صبوری دیلمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از افتتاح بخش غربی زیرگذر گلوبندگ در روزهای آینده خبر داد و گفت: «به‌زودی شاهد بهره‌برداری از بخش غربی این زیرگذر در مرکز شهر خواهیم بود و بخش شرقی آن نیز تا پایان تابستان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. در این پروژه ۴ست پله برقی و ۸ آسانسور تعبیه شده و مردم در آسایش و آرامش می‌توانند از آن استفاده کنند. لازم به یادآوری است که بخش غربی این پروژه ۲۰روز گذشته آماده شد و اکنون منتظر دریافت گواهی استاندارد آسانسور است و تا تأییدیه استاندار اخذ نشود قطعا این پروژه افتتاح نخواهد شد.»
او به اقدامات صورت‌گرفته در حوزه کنترل و مدیریت آب‌های سطحی در شهر تهران اشاره کرد و افزود: «در تهران ۷رودخانه داریم اما دیگر شاهد آبگرفتگی و سیل نیستیم. کار شبانه‌روزی انجام شد تا دیگر در میدان آزادی شاهد آبگرفتگی نباشیم. این در حالی است که کل پرسنل حوزه معاونت ۱۳۰۰نفر است و در 4کارخانه آسفالت و یک کارخانه بتن نیز تعدادی نیرو با مدل کارگری به‌کار گرفته شده است. 530‌کیلومتر کانال آبراه در تهران داریم که اگر به ۷۰۰کیلومتر برسد، تهران را در برابر سیلاب‌های با دوره بازگشت ۱۰۰ساله ایمن خواهد کرد. همچنین ۲۰سال طول می‌کشد تا ایمنی تهران را در برابر سیل به وسیله الزامات و ایجاد کانال‌ها و آبراه‌ها تضمین کنیم اما با گرفتن اعتبار بیشتر، تلاش می‌کنیم این بازه به ۱۰سال کاهش پیدا کند.»

مکث
46 پروژه در حال اجرا

مجید غمخوار، مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران
پروژه‌های فرهنگی برج طغرل و خانه افشار تمام‌ شده و پروژه بلدیه ۵۰درصد پیشرفت داشته است. همچنین کار ساخت ۷مسجد در مناطق مختلف تهران و حوزه علمیه منطقه۱۸ در حال انجام است. پروژه میدانگاه‌ها را هم در دست اجرا داریم و نمونه شاخص آن میدانگاه هفتم تیر بود که افتتاح شد. از سوی دیگر ۱۷کیلومتر در تهران پیاده‌راه ایجاد کرده‌ایم و مناسب‌سازی‌ معبر کریمخان هم به اتمام رسید. سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران در سال۸۸ با تجمیع ۸شرکت ایجاد شد و تا به امروز ۱۲۰پروژه خدماتی عمرانی در تهران اجرا کرده‌است. اکنون نیز ۴۶پروژه در حال احداث داریم و تا اوایل سال آینده برخی از آنها افتتاح می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید