• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 12 اسفند 1399
کد مطلب : 125711
+
-

رئیس قوه قضاییه درنشست شورای‌عالی قوه قضاییه:

اعتماد عمومی به دستگاه قضایی نباید مخدوش شود

اعتماد عمومی به دستگاه قضایی نباید مخدوش شود


رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اعتماد عمومی بزرگ‌ ترین سرمایه دستگاه قضایی است که نباید مخدوش شود، تأکید کرد: هر کس به دستگاه عدلیه پناه آورد باید احساس کند که حقوق او ستانده می‌شود و وای به روزی که کسی احساس کند دستگاه قضایی حق او را نمی‌دهد.
سید ابراهیم رئیسی،  القای یأس در جامعه را گناهی نابخشودنی دانست و گفت: امروز از بهترین اعمال این است که امید در جامعه افزایش یابد و همکاران دستگاه قضا می‌توانند با همت مضاعف و تلاش بیشتر و سامان دادن کارها نقش بسزایی در این زمینه داشته باشند.
به گزارش میزان، رئیسی دیروز در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه با شورای قضایی استان‌ها افزود: بسیاری با جوسازی حق را باطل و باطل را حق جلوه می‌دهند، اما برای عبور از فضای غبارآلود و قضاوت بحق و عادلانه باید در مسیر تقوای الهی حرکت کرد تا از قدرت تمیز حق و باطل برخوردار شد.
رئیسی تشخیص درست موضوع و صدور حکم براساس قوانین قانونی و شرعی و اجرای حق و عدالت را از دیگر جلوه‌های حفظ کرامت انسان عنوان کرد.

ضرورت غربالگری زندانیان 
رئیسی همچنین بر لزوم پایش و غربالگری زندانیان تأکید کرد و گفت: قاضی هر روز باید اسم افرادی  را که در حبس قرار دارند به‌صورت مستمر مرور کند و ببیند که آیا این افراد همچنان مستحق حبس هستند یا امکان آزادی آنها وجود دارد.
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم پیگیری جدی تصمیمات و اجرای دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها تأکید کرد و گفت: شرح نشست با مسئولان شورای قضایی استان‌ها پیگیری مطالب گفته شده است. رئیسی افزود: دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها اگر اجرا شود ثواب هم دارد، اما صدور آنها صرفاً برای ثواب و یا قرار دادن در پوشه‌ها نیست بلکه برای پیگیری و اجراست.
او در بخش دیگری از سخنانش به کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها اشاره کرد و گفت: آمار موجود نشان می‌دهد که زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادگاه‌ها مناسب‌تر شده، اما باز هم باید در این رابطه گام‌های جدی‌تر برداشته شود.
رئیسی افزود: حرکت بدون برنامه مانند حرکت کشتی بدون ناخدا و بدون مقصد است که موجب سرگردانی این کشتی می‌شود.
رئیس قوه قضاییه همچنین بر رویکرد سیاسی نسبت به حقوق عامه تأکید کرد و گفت: توجه به حقوق عامه نباید حالت شکلی داشته باشد. رئیس دستگاه قضا در ادامه سخنانش گفت که یکی از مسائل محوری در حقوق عامه حفظ منابع طبیعی و ذخایر ملی است که بخشی از پرونده‌های معوقه را نیز تشکیل می‌دهد وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: همه همکاران قضایی باید به قضاتی که مأمور رسیدگی به پرونده‌های پیچیده در حوزه منابع طبیعی هستند در تشخیص موضوع کمک کنند تا این پرونده‌ها هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.
رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش نظارت بر کار ضابطین قضایی را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: به ضابطین حتماً باید آموزش داده شود و بر کارشان نیز نظارت شود و گزارشات آنها بررسی و نواقص به ضابطین گوشزد شود.
رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش به موضوع اجرای ماده ۴۷۷ نیز اشاره کرد و گفت: حکم صادره برای پرونده بعد از صدور حکم دادگاه تجدیدنظر قطعی و لازم‌الاجراست.
رئیسی افزود:‌درخواست اجرای ماده ۴۷۷ صرفاً برای تضمین اجرای قانون و موازین شرع و رعایت حد و عدل است و یک مرحله دیگر دادرسی نیست. وی متذکر شد، اعمال ماده ۴۷۷ برای آن است که خدای نکرده در ارتباط با یک پرونده حکم خلاف شرع صادر نشود و اصل بر صحت احکام صادره است.

   کاهش 26 درصدی آمار  پرونده های مسن

درادامه  این نشست، جعفر منتظری، دادستان کل کشور نیز از کاهش 26درصدی آمار  پرونده های مسن در واحدهای قضایی سراسر کشور خبر داد و ضمن تاکید بر ضرورت نظارت جدی دادستان‌ها بر عملکرد ضابطین گفت: امیدواریم در برنامه سال آینده دستگاه قضا، موضوع نظارت بر ضابطین ساماندهی شود تا مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، برطرف شود. در ادامه نیز غلامحسین محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضاییه با اشاره به مشکلات معیشتی مردم و گلایه های آنها از برخی دستگاه ها و سازمان ها که در جریان ملاقات با روسای کل دادگستری ها و دادستان ها بیان می شوند، بر ضرورت تعریف و تدوین سازوکاری منسجم برای همکاری و نامه نگاری قوه قضاییه با دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف کشور تاکید کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید