• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 11 اسفند 1399
کد مطلب : 125614
+
-

نبض خبر/ دست بالای دمکرات‌ها در شبکه‌های مجازی

3‌ماه پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا که به شکست دونالد ترامپ جمهوریخواه منجر شد، اکنون این دمکرات‌ها هستند که نبض پلتفرم‌های اصلی در شبکه‌های اجتماعی را در دست گرفته‌اند.

تصویر بزرگ‌تر چیست؟
اخراج دونالد ترامپ از شبکه‌های اجتماعی و تغییر در ساختار قدرت در آمریکا، فضای شبکه‌های اجتماعی در این کشور را دگرگون کرده و دمکرات‌ها اکنون در کنترل فضای آنلاین دست بالا دارند. غیبت ترامپ در فیسبوک، توییتر و اینستاگرام، توپخانه جمهوریخواهان را از کار انداخته‌ است.
  طبق آمار منتشر شده از سوی شرکت «کرود‌تنگل»، مجموع دنبال‌کنندگان 10چهره سیاسی برتر دمکرات‌ها در توییتر، بیش از 102میلیون نفر است. این در حالی است که تعداد دنبال‌‌کنندگان 10چهره مطرح جمهوریخواه به 23میلیون نفر نمی‌رسد. حتی اگر جو بایدن و معاونش یعنی کاملا هریس را هم از فهرست خارج کنیم، باز هم تعداد دنبال‌کنندگان دمکرات‌ها 3برابر تعداد دنبال‌کنندگان جمهوریخواهان است.
  طی 30روز گذشته، 10چهره برتر دمکرات‌ها در اینستاگرام، در مجموع آمار 76میلیونی تعامل کاربران (interaction) را داشته‌اند. این آمار برای جمهوریخواهان حدود 6میلیون بوده است.
  در فیسبوک، طی 30روز گذشته، میزان تعامل کاربران در صفحه‌های دمکرات‌ها 2.5برابر صفحه‌های جمهوریخواهان بوده است.

لابه‌لای خطوط
  چهره‌های محبوبی همچون برنی سندرز و الیزابت وارن طی سال‌های اخیر، طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند و به همین دلیل تعداد دنبال‌کنندگان آنها در شبکه‌های اجتماعی رشد چشمگیری داشته است.
  طی 4سال گذشته، ترامپ تک‌ستاره اردوگاه جمهوریخواهان بوده و حضور دیگر چهره‌های سیاسی جمهوریخواه در شبکه‌های اجتماعی همیشه تحت‌الشعاع محبوبیت او قرار داشته است. این مسئله دلیل اصلی ضعف امروز جمهوریخواهان در تقابل با دمکرات‌ها در فضای آنلاین است.
  وضعیت جمهوریخواهان در اینستاگرام به‌مراتب بدتر از دیگر شبکه‌های اجتماعی است؛ چرا که جوانان و نسل جدید تحول‌خواه، این شبکه اجتماعی را قبضه کرده‌اند.

آینده چه می شود؟
اندکی بیش از 1‌ماه از پایان کار ترامپ در کاخ سفید می‌گذرد و طی این مدت هیچ ردی از او در شبکه‌های اجتماعی دیده نشده است. اما همه می‌دانند که ترامپ قدرتی است که می‌تواند در جامعه آمریکا موجی تازه به راه‌اندازد. همه منتظر استراتژی او برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید