• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12557
+
-

رفع نگرانی از آلودگی آب آشامیدنی هرسین

جمعیت تحت پوشش تصفیه‌خانه‌های هرسین که اسفند96 به بهره‌برداری رسید، 110 هزار نفر است

هرسین
رفع نگرانی از آلودگی آب آشامیدنی هرسین




مرضیه قاسمی| کرمانشاه- خبرنگار:

در 2 سال گذشته به‌دلیل بارندگی‌ها و در نتیجه بالا آمدن سطح آب‌های زیر زمینی که در سال‌های پر باران اتفاق می‌افتاد، آب سراب هرسین گل‌آلود و کدر می‌شد. از آن‌جا که آب آشامیدنی شهرستان هرسین از این سراب تامین می‌شود، آب آشامیدنی منطقه هم گل‌آلود می‌شد. این وضعیت موجی از نگرانی مردم شهرستان را برای آلودگی آب ایجاد کرد. موضوع تقریبا چند ماهی به طول انجامید و در طول این مدت مسئولان بارها از سالم بودن آب شهرستان خبر می‌دادند، اما همچنان اکثر مردم برای تامین آب مورد نیاز خود راهی چشمه‌های اطراف شهرستان شده و یا با بطری‌های آب معدنی تا حدودی از آلودگی آب در امان بودند.

هر چند که با گذشت مدتی از این مساله آب آشامیدنی شهرستان به حال عادی برگشت و مردم از آب لوله‌کشی استفاده می‌کنند،اما کسانی هستند که هنوز هم از آب چشمه‌ها برای آشامیدن استفاده می‌کنند. با این حال مسئولان از سال گذشته عملیات اجرایی برای نصب تصفیه‌خانه اضطراری با هدف حذف کدورت آب در مواقع اضطراری به‌ویژه در هنگام بارندگی‌ها را شروع کردند که این تصفیه‌خانه در اواخر اسفند سال گذشته به بهره‌برداری رسید. شهرستان هرسین با جمعیت تقریبا 50 هزار نفر، در ۴۴ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان کرمانشاه واقع شده و دارای ۸۳ کیلومتر شبکه توزیع آب، ۲ باب مخزن ذخیره با ظرفیت ۶۰۰۰ مترمکعب برای استفاده مردم است که از خدمات شرکت آب و فاضلاب بهره‌مند هستند. جویا شدیم.


پروژه‌های مهم تصفیه‌خانه هرسین 

مدیر امور آبفای شهر هرسین با اشاره به این‌که تصفیه‌خانه فاضلاب شهر هرسین از جمله پروژه‌های مهم و در دست اجرای این شهرستان بود، بیان می‌کند: جمعیت تحت پوشش این تصفیه‌خانه در 2 مدول و برای 110 هزار نفر است که مدول اول آن نیز برای 55 هزار نفر پیش‌بینی شده است. «ساسان افضلی کیا» می‌افزاید: فرایند این تصفیه‌خانه از نوع لجن فعال بوده و ظرفیت تصفیه فاضلاب آن در مرحله اول 13 هزار متر مکعب در روز است. وی اضافه می‌کند: تصفیه‌خانه فاضلاب شهر هرسین در فاز نهایی دارای ظرفیت تصفیه بیش از 25 هزار متر مکعب فاضلاب در روز را خواهد داشت. افضلی کیا هدف از اجرای طرح تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرها را در زمینه جمع‌آوری فاضلاب و دفع بهداشتی آن‌ها می‌داند و عنوان می‌کند: این دفع بهداشتی در زندگی روزمره مردم بسیار تاثیرگذار است.

وی ادامه می‌دهد: پس از اجرای طرح و بهره‌برداری از آن استفاده از پساب حاصله در راستای مصارف صنعت، کشاورزی و آبیاری فضای سبز خواهد بود.  افضلی کیا اضافه می‌کند: تصفیه‌خانه فاضلاب شهر هرسین در زمینی به مساحت حدود 7 هکتار برای جمعیت 55 هزار نفری با فرایند لجن فعال با ظرفیت 13 هزار متر مکعب در شبانه‌روز در حال اجرا است و در پایان سال 96 وارد مدار بهره‌برداری شده است. وی در پایان می‌افزاید: شهر هرسین جمعیت 53 هزار نفری دارد که بیش از 12هزار مشترک از خدمات آب سالم و بهداشتی بهره‌مند هستند.


افتتاح 2 واحد تصفیه‌خانه اضطراری

معاون بهره‌برداری آبفای استان نیز درباره افتتاح 2 واحد تصفیه‌خانه اضطراری در هرسین در روز‌های پایانی سال گذشته به همشهری می‌گوید: این تصفیه‌خانه‌های اضطراری در 29 اسفند 96 با حضور معاون پارلمانی ریاست جمهوری در شهرستان هرسین افتتاح شد.


حذف کدورت آب آشامیدنی

«رضا داوودی» می‌افزاید: این 2 واحد تصفیه‌خانه به شکل اضطراری است و هدف کاری آن‌ها حذف کدورت آب شرب است. بنابراین هر زمان که کدورت آب آشامیدنی هرسین بالا برود این تصفیه‌خانه‌ها این آمادگی را دارند که وارد فاز بهره‌برداری شوند و بلافاصله این کدورت را حذف کنند. این تصفیه خانه‌ها تنها در شرایط اضطراری که آب آشامیدنی دچار آلودگی شود وارد مدار بهره‌برداری می‌شوند و اقدام به حذف کدورت آب می‌کنند.

داوودی درباره میزان اعتبارات این پروژه نیز اظهار می‌کند: حدود 5 میلیارد تومان اعتبار برای هر 2 واحد در نظر گرفته شد. معاون بهره‌برداری آبفای استان با اشاره به مزایای این 2 تصفیه‌خانه اضافه می‌کند: از جمله ویژگی‌های این تصفیه‌خانه‌ها این است که قابلیت حذف کدورت آب شرب به ظرفیت 200 لیتر در ثانیه برای شهر هرسین را دارند و نیز قابلیت تصفیه آب تا 300 لیتر در ثانیه را هم دارند. وی ادامه می‌دهد: مراحل اجرایی کار از تابستان سال گذشته شروع شد و در زمانی حدود 5 ماه به اتمام رسید و در 29 اسفند افتتاح شد.


آب هرسین سالم است

داوودی درباره وضعیت کنونی آب شرب شهرستان هرسین اظهار می‌کند: در حال حاضر آب هرسین هیچ مشکلی ندارد و سالم است، ولی در اوقاتی که بارندگی اتفاق می‌افتد و امکان بالا رفتن کدورت آب وجود دارد در آن زمان این 2 تصفیه‌خانه وارد مدار می‌شوند. در حال حاضر آب هرسین مناسب و بدون مشکل است. داوودی فرایند تصفیه آب در این تصفیه‌خانه‌ها را هم شامل انعقاد، لخته سازی، ته نشینی، فیلتراسیون و گند زدایی عنوان می‌کند و می‌افزاید: در هر مرحله به‌ترتیب یکی از این مراحل اتفاق می‌افتد و آب در نهایت بدون هیچ گونه آلودگی وارد شبکه شهری می‌شود. ‌

این خبر را به اشتراک بگذارید