• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 10 اسفند 1399
کد مطلب : 125541
+
-

عراق دلارهای ایران را آزاد می‌کند

اختصاصی همشهری: بانک مرکزی ایران و بانک تجارت عراق بر سر نحوه آزادسازی منابع ارزی به توافق رسیدند

گزارش
عراق دلارهای ایران را آزاد می‌کند

سرانجام پس از 2بار سفر رئیس‌کل بانک مرکزی ایران به عراق برای آزادسازی دلارهای حبس شده نزد بانک‌ تجارت عراق، دیروز مدیرعامل این بانک راهی ساختمان بانک مرکزی در میرداماد شد تا درباره منابع ارزی ایران در این کشور و راه‌های نقل و انتقال آن با عبدالناصر همتی گفت‌وگو کند. گفت‌وگویی که در چارچوب سفر نخست‌وزیر عراق به ایران صورت گرفته و رئیس‌کل بانک مرکزی هم به صراحت از میهمان عراقی‌اش خواسته هرچه سریع‌تر راه دسترسی برای استفاده ایران از ارزهای خود را باز کند.
خبر رسمی این است که دوطرف بر سر انتقال بخشی از این ارزها و دسترسی ایران به توافق رسیده و خبر تأیید نشده این است که پس از کره‌جنوبی، عراق هم قرار است گام‌های عملیاتی‌تر نسبت به گذشته بردارد تا ایران بتواند از این منابع ارزی برای تامین نیازهای اساسی خود بهره ببرد.
طبق اطلاعاتی که به همشهری رسیده است؛ در دیدار همتی و مدیرعامل بانک تجارت عراق که منابع ارزی ایران در آن بانک سپرده شده، بر سر اینکه منابع ارزی کشور از چه کانالی انتقال یابد به توافق رسیده‌اند.
بانک مرکزی می‌گوید: مدیرعامل بانک تجارت عراق نیز در این دیدار با اشاره به اینکه پرداخت‌هایی اخیراً از محل منابع ایران در عراق انجام شده است، عنوان کرد که روند استفاده از منابع یادشده از این پس تسریع خواهد شد و تلاش می‌شود تا کانال‌ها و روش‌های مختلفی که مورد تأیید طرف ایرانی است، به‌منظور استفاده از این منابع عملیاتی شوند.
مهرماه امسال همشهری با اشاره به سفر رئیس‌کل بانک مرکزی به عراق از ماموریت ارزی در بغداد خبر داده و نوشت همتی به بغداد رفته تا راهی برای دسترسی به منابع ارزی ایران پیدا کند.
آزادسازی منابع ارزی ایران پس از مذاکره با نخست‌وزیر این کشور صورت گرفته و 2 کشور توافق کرده‌اند که سطح همکاری‌ها را با برداشته شدن موانع بانکی افزایش دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید