• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12553
+
-

مهار آب‌های مرزی؛ کلید توسعه کشاورزی اردبیل

یاشار پورمجید | روزنامه‌نگار:

اردبیل استانی با ظرفیت‌های ویژه در کشاورزی است. وجود خاک حاصلخیز و رودخانه‌های روان در جغرافیای این استان باعث شده است اردبیل تبدیل به قطب کشاورزی کشور شود. اما کشاورزی به روش سنتی و چشم داشتن به اراضی دیم نمی‌تواند انتظارات را از ظرفیت کشاورزی استان بر آورده کند و اجرای پروژه‌های کلان برای بهره‌وری بیشتر از منابع خدادادی برای استان ضروری است.

در حال حاضر پروژه‌های مهار آب‌های مرزی اردبیل که می‌تواند باعث توسعه کشاورزی شود مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی استان هستند. مهار آب‌های مرزی و جلوگیری از خروج این منابع عظیم از کشور یکی از موارد مورد تاکید در تحقق برنامه اقتصاد مقاومتی بوده است. از این رو دولت طرح مهار آب‌های مرزی در 11 استان کشور را به اجرا درآورده است تا با توجه به مشکل کم‌آبی، منابع آبی، بدون استفاده، از کشور خارج نشود. به گفته استاندار اردبیل، پروژه‌های مهار آب‌های مرزی در استان از بزرگ‌ترین و موثرین طرح‌های مشابه در حال اجرا در کشور به شمار می‌روند.

به گونه‌ای که در حال حاضر از کل 8 میلیارد دلار اعتبار تخصیصی در کشور برای مهار آب‌های مرزی، یک میلیارد دلار به استان اختصاص یافته است و کل این بودجه براساس قانون با اجازه رهبر معظم انقلاب از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است. در حال حاضر در طرح‌های سدسازی و احداث پایاب‌های مربوط به مهار آب‌های مرزی در استان حدود 3 هزار و 500 نفر مشغول به کار هستند و 19 طرح ملی در حوزه آب و سدسازی در حال اجرا است. شش طرح از این تعداد جزو طرح‌های بزرگ ملی برای مهار آب‌های مرزی محسوب می‌شوند و شامل سد عمارت، طرح توسعه بالهارود، شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین، سد و شبکه آبیاری و زهکشی احمدبیگلو، سد عنبران و تازه‌کند انگوت است. پروژه پایاب سد خداآفرین یکی از مهم‌ترین پروژه‌های کنترل و مهار آب‌های مرزی کشور است و در اجرای این پروژه هیچ مشکلی از لحاظ اعتبار و همچنین مقوله مهم حقابه وجود ندارد و تمام زیرساخت‌های لازم برای انجام این پروژه مهیاست. اجرای این پروژه‌ها می‌تواند تحول عظیمی در کشاورزی استان ایجاد کند. با برنامه‌‌ریزی برای استفاده بهتر از محصولات تولیدی کشاورزی می‌توان اقتصاد استان را متحول کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید