• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 26 آذر 1396
کد مطلب : 1253
+
-

فعالان سیاسی از اهداف پشت پرده پویش تخریب دولت می‌گویند

ایجاد شکاف با تزریق نا امیدی

دولت
ایجاد شکاف با تزریق نا امیدی

موج‌سازی‌ علیه دولت دوازدهم بعد از بودجه  سال97 که حسن روحانی، رئیس‌جمهور به مجلس ارائه کرد و برنامه اقتصادی دولت برای دخل و خرج سال آینده کشور روشن شد، شدت گرفت.

ناامیدکردن مردم، بالابردن مطالبات از دولت دوازدهم و همانندسازی اردیبهشت 96با خرداد84 سه دستور کاری است که مخالفان دولت با طرح بحث «عبور از روحانی» به‌دنبال تخریب دولت برآمده‌اند. عبور از روحانی خط‌مشی است که مخالفان دولت روحانی را در رسانه‌ها به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی چون توییتر و تلگرام گرد هم آورده است و به اهرمی برای فضا‌سازی‌ علیه دولت دوازدهم بدل شده؛ اهرمی که از سوی رقبای روحانی به اصلاح‌طلبان منسوب می‌شود اما اصلا‌ح‌طلبان از سلبریتی‌های فرهنگی و اجتماعی گرفته تا فعالان حزبی و سیاسی‌اش آن را ساختگی می‌دانند و این بحث را سنگ‌اندازی رقیب در مسیر ائتلافی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون می‌دانند. حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور از حلقه افراد دولتی بود که به این ماجرا واکنش نشان داد و نوشت: پویش فرمایشی پشیمانی با پشتیبانی کسانی شکل گرفت که باید در مورد کارهای کرده و نکرده خود به تک‌تک مردم ما پاسخگو باشند. اشاره آشنا به پویش اعلام پشیمانی از رأی‌دادن به روحانی بود. آشنا نوشت: آنها ثروت و سعادت ملت را به تاراج دادند،چه سدهایی ساختند که پشتش آبی نیست، چه فرودگاه‌هایی که ساختند و پروازی به آنجا نیست، به دست هرنماینده یک مجوز پالایشگاه و پتروشیمی دادند،  به اسم خصوصی‌سازی‌، پتروشیمی را به وزارت رفاه،  پالایشگاه را به وزارت دفاع، روغن کشی را به بنیاد شهید و  نیروگاه‌سازی‌ را به آستان قدس رضوی دادند. اصلاح‌طلبان یکپارچه معتقدند که بحث عبور از روحانی در هسته اصلی و میان اصلاح‌طلبان تأثیرگذار و صاحب نام به‌رغم نقدهای جدی هرگز مطرح نبوده است.

ریشه ماجرا کجاست؟

اینکه ریشه و خاستگاه بحث عبور از روحانی از سوی چه کسانی به بحث داغ شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده، سؤالی است که آذر منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت پاسخی مناسب برای آن یافته. او معتقد است رقبای روحانی از فردای انتخابات آستین‌ها را بالا زده‌اند و 3هدف بالابردن مطالبات یا تغییر جهت آنها، ناامیدکردن مردم که درنهایت بابازسازی خرداد۸۴به نتیجه برسند و در نهایت ایجادشکاف دربین حامیان دولت ودولت را پیگیری کردند.  حمیدرضا جلائی‌پور، جامعه‌شناس و از فعالان اصلاح‌طلب هم در این بحث با منصوری هم نظر است. او در این‌باره در صفحه تلگرامش نوشت: در دوره اول ریاست‌جمهوری روحانی «تندروها» در مخالفت با اعتدال، اصلاحات و روحانی نگرانی از « ارزش‌ها» و تهاجم فرهنگی دشمن غربی را مطرح می‌کردند. با توجه به اینکه در انتخابات ۱۳۹۶ از اجرای این راهبرد نتیجه نگرفتند، در دور دوم ریاست‌جمهوری روحانی برای مخالفت با او به 2راهبرد دیگر متوسل شده‌اند. در همین راستا هم از یک طرف در هدف روابط خارجی دولت برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی- به‌عنوان یکی از راه‌های اساسی برای حل مشکل اقتصاد عقیم ایران- ایجاد مانع می‌کنند تا در سیاست خارجی روحانی ایجاد گشایش نشود. از طرف دیگر با شیوه‌های فرهنگی  و شاد و مردمی و سرگرم‌کننده و بی‌توجه به تهاجم فرهنگی دشمن! از حالا ساز ناکامی روحانی را در جلب افکار عمومی کوک می‌کنند.

یادآوری چرایی رأی به روحانی 

جمعی دیگر از اصلاح‌طلبان با تأیید این نکته که عبور از روحانی فضا‌سازی‌ رقبای روحانی است، منتقدان را به چرایی رأی‌آوری روحانی در کارزار انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری حواله می‌دهند. آنها با پذیرش اینکه عدم‌تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور بدون تردید آسیب‌زاست، یاد آور می‌شوند: هرچند که اجرایی‌شدن وعده‌های روحانی در انتخابات برایشان مهم و امید بخش است اما ارتباط دولت با اصلاح‌طلبان و بالعکس تحت‌تأثیر عدم‌تحقق وعده‌ها قرار نمی‌گیرد چرا که خوب می‌دانند دولت برای تحقق وعده‌هایش تلاش می‌کند و هرگز آنها را پشت گوش نینداخته است. علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران هم در واکنش به سوءتفسیرها از بودجه‌ای که مبنای حمله به دولت شده، نوشت: لایحه بودجه دولت هریک از شهروندان را به نوعی شاکی کرده است. این در حالی است که برای اداره کشور درشرایط اسفبار اقتصادی حاضر جای چندانی برای مانور روی بودجه وجودندارد و هرکس باشد و نخواهد عوامفریبی کند حداکثر 5درصد امکان بهبود دارد.این مشکل دولت نیست، مشکل نظام است و همه باید کمک کنند. آذرمنصوری هم می‌نویسد: این دولت به‌رغم همه نقدهایی که وجود دارد، تنها دولتی است که می‌توانست و می‌تواند کشور را درمسیر توسعه قرار دهد. نقش ضعیف اطلاع‌رسانی در دولت هم یکی از دلایل این حملات و سوء برداشت‌ها عنوان شده، چنانکه کامبیز نوروزی از حقوقدانان شناخته‌شده کشور ریشه رشد چنین شایعاتی علیه روحانی در شبکه‌های مجازی را در ناتوانی دولت برای برقراری ارتباط با بدنه اجتماعی‌اش می‌داند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید