• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 28 فروردین 1397
کد مطلب : 12526
+
-

خوابی برای کباب بناب

سید مرتضی احمدپور |خبرنگار :

تبریز 


کباب بناب یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای آذربایجان است که نه تنها در ایران بلکه در خارج از کشور هم شناخته شده. 

به دلیل همین شهرت هم از سال 94 جشنواره ملی کباب بناب در حال برگزاری است. حالا و با وجود کاستی‌های بسیار، مسئولان میراث ‌فرهنگی آذربایجان ‌شرقی تصمیم به برگزاری بین‌المللی این جشنواره همزمان با رخداد تبریز 2018 (تبریز، پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 است) گرفته‌اند؛ اقدامی که انتقاد بسیاری از کارشناسان گردشگری را به دنبال داشته است. 

مرتضی آبدار، مدیر کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان ‌شرقی، از گنجاندن این جشنواره در تقویم تبریز 2018 و تلاش برای برگزاری بهتر آن خبر می‌دهد و امین رفیعی، فرماندار بناب، وعده‌هایی می‌دهد که برای تحققشان هیچ برنامه‌ریزی‌ای نشده است. 

رفیعی درباره چگونگی حضور مهمانان خارجی در این جشنواره هم، با وجود فقدان فرودگاه در شهرستان، ابراز امیدواری می‌کند که مسافران خارجی‌ای که به تبریز می‌آیند سری هم به بناب و جشنواره بین‌الملی بزنند.

فرماندار بناب البته از نامه‌نگاری به کشورهای دیگر صاحب ‌سبک در پخت کباب اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد با توجه به گذشت 3 ماه از آغاز سال 2018، با تاخیر انجام می‌شود. 

محمدرضا اسدپناه، یکی از کباب‌پزهای سنتی بناب، به همشهری می‌گوید: تا زمانی که مشکلات کباب‌پزهای بنابی حل نشود، برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی دردی را دوا نمی‌کند.

او معتقد است:  ابتدا باید جشنواره‌های شهرستانی برگزار و ضمن تجلیل از فعالان قدیمی و شایسته کباب‌پزی در بناب از فعالیت غیراصولی برخی افراد در این حوزه جلوگیری شود و بعد از طی این مراحل سراغ دعوت از گردشگران خارجی رفت. 

اسدپناه توضیح می‌دهد: در حال حاضر برخی سودجویان با افزودن ترکیب‌هایی متفاوت و ارزان‌قیمت اصالت این خوراکی منحصربه‌فرد را در معرض خطر قرار داده‌اند. حتی در شهرهای دیگر مانند تبریز کباب‌هایی به اسم کباب بناب عرضه می‌شود که هیچ تشابهی با کباب بناب ندارند و مسئولان میراث فرهنگی و فرمانداری این شهرستان با روش‌های قانونی جلو این سوءاستفاده را بگیرند.  او انتقاد دیگر خود به بین‌المللی برگزار شدن جشنواره را هم این طور توضیح می‌دهد: اگر گردشگران داخلی و خارجی به بناب آمدند، قرار است در کدام هتل اقامت داده شوند یا در کدام آشپزخانه برای آن‌ها به صورت هم‌زمان کباب طبخ شود؟

حالا باید منتظر ماند و دید جشنواره بین‌المللی کباب بناب چگونه بین‌المللی شدن خود را جشن خواهد گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :