• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 5 اسفند 1399
کد مطلب : 125168
+
-

بازتاب خارجی توافق با گروسی

 توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز منتهی به ضرب‌الاجل ایران برای توقف اجرای پروتکل الحاقی واکنش‌های قابل‌توجهی را در عرصه بین‌المللی داشت که مهم‌ترین آنها به گزارش ایسنا، به شرح زیر است:
راهی برای اجرای تعهدات: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: روابط دیپلماتیک مهمی با تمام اعضای توافق ازجمله آمریکا وجود دارد تا ببینیم که آیا بازگشت آمریکا به توافق که دولت ترامپ آن را ترک کرده، امکان‌پذیر است یا نه؟ فکر می‌کنم این راهی برای ایران به سمت اجرای تعهدات هسته‌ای‌اش است.
آمریکا برگردد:  وانگ ون بین، سخنگوی وزارت امورخارجه چین به راشاتودی گفت: چین بر این باور است که بازگشت آمریکا به توافق جامع هسته‌ای تنها راه‌ حل‌وفصل بن‌بست به‌وجود آمده در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران است. آمریکا و متحدانش باید احساس فوریت خود را تقویت کنند و به میز مذاکره با ایران بازگردند.
 سفر گروسی مثبت بود: میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین تأکید کرد: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس با نتایجی مثبت از تهران بازگشته است. اگرچه پروتکل الحاقی ظرف 2روز به تعلیق درخواهد آمد، آژانس و ایران به تفاهم مشترکی رسیدند که حفظ سطح کافی راستی‌آزمایی را مجاز خواهد ساخت.
ایران با آژانس همکاری کند: هایکو ماکس، وزیر خارجه آلمان تأکید کرد: اکنون به نفع ایران است که رویه‌اش را پیش از اینکه توافق به طرزی جبران‌ناپذیر آسیب ببیند، تغییر دهد. به‌عنوان عضوی از برجام، فقط خواستار پایبندی کامل تهران، شفافیت کامل و همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید