• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 5 اسفند 1399
کد مطلب : 125142
+
-

رسول حاصلی/کارشناس ارشد تربیت‌بدنی و علوم ورزشی

ضرورت حضور مربیان در ایستگاه‌های ورزشی

ضرورت حضور مربیان در ایستگاه‌های ورزشی

فعالیت‌های ورزشی بخشی از زندگی سالم در شهرهای بزرگ است که در دهه‌های اخیر به تعداد علاقه‌مندان آن افزوده شده و شواهد علمی، نقش مثبت فعالیت فیزیکی در کاهش بیماری‌ها را نشان می‌دهد.
در این زمینه، وجود فضاهای ورزشی در شهرهای بزرگ از حقوق اولیه شهروندان محسوب می‌شود. از این‌رو نصب وسایل ورزشی در بوستان‌ها گامی مؤثر در جهت توسعه ورزش شهروندی است. البته شهروندان با شرایط بدنی مختلف نمی‌بایست از این دستگاه‌ها به‌صورت یکسان استفاده کنند. و بر حسب سن، جنس، وزن، میزان آمادگی جسمانی و وجود بیماری‌های مختلف، نوع و زمان استفاده از این دستگاه‌ها متفاوت است. دو موضوع در بحث دستگاه‌های بدنسازی وجود دارد که شامل استاندارد بودن و آموزش نحوه استفاده است. استفاده از این وسایل ورزشی مانند چاقوی دو لبه است که هم می‌تواند مفید و هم همراه با عارضه باشد.

به نظر می‌رسد تعداد مربیان تربیت‌بدنی در بوستان‌ها که به نحوه استفاده از ست‌های پارکی آشنایی کامل داشته باشند، محدود باشد. نزدیک به یک دهه از شروع نصب وسایل بدنسازی پارکی و بهره‌برداری از این تجهیزات در شهر تهران می‌گذرد و در این زمینه ارائه چند عنصر کلیدی ضروری به نظر می‌رسد. نکته اول این است که اغلب طرفداران این تجهیزات و علاقه‌مندان به ورزش در پارک را افراد سالمند تشکیل می‌دهند که بیشتر از سایر مردم در معرض آسیب هستند. نکته بعدی، نبود کارشناسان تربیت‌بدنی جهت آموزش نحوه استفاده صحیح از این تجهیزات و عدم استفاده از یک برنامه تمرینی مناسب است که احتمال وقوع آسیب را افزایش می‌دهد.

همچنین آموزش و افزایش آگاهی شهروندان در استفاده از ست‌های ورزشی بوستان‌های شهر تهران از دیگر موارد قابل توجه در این زمینه است. به نظر می‌رسد برای کاهش و به حداقل رساندن آسیب‌دیدگی شهروندان در اثر استفاده غیراصولی و اشتباه از ست‌های ورزشی باید اقدامات لازم صورت گیرد و تربیت و آموزش مربیان ورزشی برای آموزش استفاده درست از دستگاه‌های ورزشی در بوستان‌ها در اولویت مسئولان مربوطه قرار گیرد.

در مجموع، ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی و ست‌های ورزشی در بوستان‌های شهری پایتخت که توسط شهرداری تهران راه‌اندازی شده، زمینه لازم برای تحرکات بدنی و انجام ورزش‌های ساده برای عموم شهروندان را فراهم کرده است و اگر نقاط ضعف این ایستگاه‌های ورزشی که عدم استفاده از مربیان آگاه و متخصص و کاردان در کنار ست‌های ورزشی برخی بوستان‌هاست برطرف شود، می‌توان با بهره‌مندی از مربیان و کارشناسان مناطق شهری به آموزش صحیح و اصولی شهروندان پرداخت و فرهنگ استفاده از این نوع فعالیت‌های ورزشی در شهر را بیش از پیش توسعه داد.  

این خبر را به اشتراک بگذارید