• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 30 بهمن 1399
کد مطلب : 124800
+
-

ادامه تماس‌های برجامی روحانی این بار با صدراعظم آلمان


 رئیس‌جمهور یک روز پس از گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور سوئیس، با صدراعظم آلمان هم گفت‌وگو کرد. محور این تماس‌های تلفنی بازگشت آمریکا به برجام، لغو تحریم‌ها و گره‌گشایی از مبادلات مالی ایران هستند. این رایزنی‌های فشرده قبل از سفر روز شنبه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران صورت می‌گیرد. رافائل گروسی در این سفر قرار است با سازمان انرژی اتمی ایران درخصوص چگونگی اجرای مفاد نامه ۲۷بهمن‌ماه ایران به آژانس درخصوص پروتکل الحاقی  گفت و گو کند. 
حسن روحانی در تماس عصر چهارشنبه خود با آنگلا مرکل ورود موضوعات جدید به برجام را امری غیرممکن خواند و گفت: برجام به عنوان یک سند مصوب شورای امنیت و محصول تلاش های طولانی ایران و 6 کشور بزرگ جهان ، یک چارچوب مشخص دارد و غیر قابل تغییر است. روحانی با بیان اینکه ادامه برجام با ادامه تحریم ها و عدم پایبندی طرف ها به تعهدات، فاقد مشروعیت و مقبولیت است، تنها راه حفظ برجام را لغو تحریم های غیرانسانی و غیرقانونی آمریکا و به دنبال آن بازگشت این کشور به برجام دانست. او با بیان اینکه دولت براساس قانون مصوب مجلس، موظف به کاهش بیشتر تعهدات در ازای عدم پایبندی طرف مقابل و رفع تحریم هاست، خاطرنشان کرد: اگر تحریم ها برداشته شود ما هم به طور کامل تعهدات خود را در قالب برجام انجام خواهیم داد.
رئیس‌جمهور افزود: با توجه به ایجاد شرایط جدید بین المللی و فراهم شدن زمینه همکاری ها بین کشورهای منطقه و جهان، فعال تر شدن شرکت ها و بخش های خصوصی دو کشور می تواند به توسعه همکاری‌های 2 کشور منجر شود. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی بر ضرورت حفظ برجام به عنوان یک توافق بین المللی تاکیدکرد  و حل و فصل اختلاف نظرها از مسیر گفت و گو و تقویت روابط دوجانبه و همکاری همه کشورها برای حفظ امنیت و ثبات منطقه را خواستار شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید