• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 30 بهمن 1399
کد مطلب : 124789
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/jRkkY
+
-

آیا تدبیر تازه سیاستگذاران بازار سرمایه نتیجه می‌دهد؟

تقویت کفه تقاضا در بورس از شنبه

با ابلاغ مصوبه افزایش ضریب تعدیل سهام، سقف اعطای اعتبار در بازارسهام به 60 درصد رسید

به‌دنبال شکست سیاست دامنه نوسان نامتقارن، سازمان بورس دیروز مصوبه افزایش ضریب اعتباری مشتریان کارگزاری‌ها به ۶۰درصد را ابلاغ کرد تا از این طریق با تقویت طرف تقاضا مسیر دیگری را برای جلوگیری از روند نزولی شاخص بورس امتحان کند.
به‌گزارش همشهری، از زمان آغاز نزول بورس در 20مرداد‌ماه نشست‌های زیادی برگزار شده و تصمیم‌های مختلفی گرفته شده است. خروجی این نشست‌ها تزریق نقدینگی به بازار سرمایه و اجرای مقرراتی بوده که هیچ‌ یک نتوانسته‌اند مانع از نزول بازار سهام شود. در تازه‌ترین تصمیم از روز شنبه هفته جاری با اجرای دامنه نوسان نامتقارن سقف نزول قیمت سهام شرکت‌های بورس به 2درصد محدود شد. در مقابل اما میزان رشد قیمت سهام شرکت‌های بورس تا 6درصد مجاز درنظر گرفته شد. اما این سیاست هم نتوانست مانع از نزول بازار سهام شود. روند نزولی بورس همچنان ادامه دارد به‌طوری که دیروز و در جریان پنجمین روز از اجرای دامنه نوسان نامتقارن شاخص بورس دوباره با نزول مواجه شد. روند خروج پول از بازار سهام که از روز یکشنبه آغاز شده همچنان ادامه یافت. حالا اما قرار است سیاست افزایش سقف اعتباری کارگزاران به مشتریان اجرا شود تا با این کار حجم تقاضا در بورس افزایش یابد. سازمان بورس به‌دنبال آن است تا از این طریق، طرف تقاضا را در بورس تقویت و در برابر نزول بیشتر شاخص بورس سد محکمی ایجاد کند.

افزایش سقف اعتبار تا 60درصد
سازمان بورس اعلام کرده؛ ضریب تعدیل سهام در حساب تضمین معاملات اعتباری برای بورس تهران و فرابورس 60درصد در نظر گرفته شده است. این مصوبه از دیروز قابلیت اجرا پیدا کرد. ضریب تعدیل سهام در محاسبه تضمین اعتباری مشتریان اصطلاحی است که برای میزان اختصاص اعتبار خرید سهام به مشتریان کارگزاری‌های بورس اطلاق می‌شود به این معنا که مشخص می‌کند میزان اعتباری که کارگزاران می‌توانند به مشتریانشان بدهند چقدر است.
اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد چه تعداد از مشتریان بازار سرمایه به‌صورت اعتباری خرید می‌کنند اما برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که 80درصد از سهامداران از خدمات اعتباری کارگزاران استفاده می‌کنند با این حال میزان اعتباری که شرکت‌های کارگزاری به مشتریان می‌دهد سقف دارد و این سقف جدید را سازمان بورس تعیین و ابلاغ می‌کند. طبق قاعده شرکت‌های کارگزاری تا ۱۰درصد حقوق صاحبان سهام خود می‌توانند به مشتریان حقیقی خود اعتبار بدهند.

سابقه تغییر سقف اعتبار
 ابتدای امسال به‌دلیل رشد شدید تقاضا برای خرید سهام و به‌دلیل آنکه سازمان بورس در تلاش بود از رشد شدید شاخص‌ها جلوگیری کند این میزان را در چند مرحله از 60 به 10درصد کاهش داد که اتفاقا با اعتراض سهامداران مواجه شد اما بعد از آن با آغاز دوره نزول بازار سهام از 20مرداد ضریب اعتباری سهام دوباره روندی رو به رشد را دنبال کرده است به‌طوری‌که در شهریورماه میزان اعتباری که کارگزاران به مشتریان می‌دهد ابتدا به 35درصد و چند‌ماه پیش در نهایت به 50درصد افزایش یافت. حالا در تازه‌ترین تصمیم قرار شده سقف اعتبارکارگزاران به مشتریان تا 60درصد افزایش یابد یعنی شرکت‌های کارگزاری می‌توانند تا 60درصد از سبد سهام هر مشتری به او اعتبار بدهند.
این اقدام سازمان بورس به معنی تقویت طرف تقاضای خرید سهام از سمت افرادی است که از روش خرید اعتباری برای سرمایه‌گذاری در بورس استفاده می‌کنند. این تقویت طرف تقاضا می‌تواند به افزایش سفارش‌های خرید منجر شود. اما هنوز مشخص نیست آیا این اقدام قادر است از روند نزولی شاخص‌های بورس جلوگیری کند؟

   خروج 583میلیارد تومان نقدینگی سهامداران حقیقی

دیروز و در جریان پنجمین روز از اجرای دامنه نوسان نامتقارن در بورس بار دیگر شاخص کل بورس تهران با نزول مواجه شد و 583میلیارد تومان نقدینگی سهامداران حقیقی از بازار سهام خارج شد. معاملات بورس دیروز در حالی به پایان رسید که از ابتدای هفته مقررات جدید دامنه نوسان به اجرا گذاشته شد اما این مقررات جدید فقط در روز‌های شنبه و یکشنبه به رشد شاخص بورس منجر شد و بعد از آن شاخص کل در کل هفته نزول کرد به‌طوری‌که از روز یکشنبه تاکنون 2هزارو738میلیارد تومان نقدینگی سهامداران حقیقی از بازار سهام خارج شده است. در جریان دادوستد‌های دیروز هم شاخص کل بورس تهران دوباره 7500واحد افت کرد و 538میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد. با این حال دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام با 8.5درصد رشد به 6هزار و 656میلیارد تومان رسید. شاخص کل هم وزن هم با صعود مواجه شد. این دو رویداد در کنار افزایش ارزش روزانه معاملات امیدواری‌ها را برای رشد بازار سهام تحت‌تأثیر عوامل اقتصادی از ابتدای هفته بعد بیشتر کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید