• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 بهمن 1399
کد مطلب : 124670
+
-

چطور خوک‌ها تبدیل به گیمر شدند؟

برای نخستین بار در یک آزمایش خوک‌ها آموزش دیده‌اند تا با استفاده جوی‌استیک یک بازی کامپیوتری را انجام دهند

چطور خوک‌ها تبدیل به گیمر شدند؟

دانشمندان در یک تحقیق علمی توانسته‌اند به 4خوک یاد دهند چطور بازی کامپیوتری انجام دهند. این 4خوک برای یادگیری بازی‌های ویدئویی مورد مطالعه قرار گرفتند و در کمال تعجب بسیار خوب بودند. کانداک کورنی، متخصص رفتارشناسی حیوانات و سارا بویسن، کارشناس رفتارهای شامپانزه مطالعه مشترکی روی خوک‌ها انجام دادند که در مجله Frontiers in Psychology منتشر شده است. این مطالعه آزمایشی برای بررسی فرایندهای شناختی مانند حافظه، توجه و مفهوم‌سازی‌ حیوانات مزرعه است. در این آزمایش، ابتدا به خوک‌ها یاد دادند که چگونه از پوزه خود برای استفاده از دکمه جوی استیک استفاده کنند. سپس به آنها آموختند که از جوی استیک برای انجام یک بازی ویدئویی استفاده کنند. البته در این بازی ویدئویی خوک‌ها نتوانستند Princess Peach را نجات دهند، اما نشان دادند توانایی قابل‌توجهی در یادگیری و اجرای بازی دارند.
محققان در بیانیه‌ای اعلام کردند: در این آزمایش هر خوکی وظیفه‌اش را به بهترین نحو انجام و نشان داد که حیوانات فهمیده‌اند که حرکات جوی استیک به جانمایی روی صفحه نمایش ارتباط دارد. حرکات درست خوک‌ها در این آزمایش با پاداش غذایی همراه بود، اما همچنان به تشویق‌های کلامی نیز پاسخ می‌دادند. این کارشناسان معتقدند که خوک‌ها نتوانستند معیارهای مورد نظر را نشان دهند تا تسلط کامل بر این مفهوم داشته باشند، اما محققان گمان می‌کنند که این امر ممکن است به نحوه عمل آزمایش مرتبط باشد. این آزمایش برای حیوانات با دید دوربین و با مهارت محدود طراحی نشده است. دانشمندان پیشنهاد می‌کنند که یک صفحه لمسی می‌تواند گزینه‌ای برای آزمایش‌ها و کاوش‌های آینده باشد. دامنه این مطالعه کم و محدود بود، اما می‌تواند برای درک دانشمندان از هوش خوک و توانایی یادگیری حیوانات مؤثر باشد. محققان علاقه‌مندند این مطالعه را بیشتر ادامه دهند تا ببینند آیا می‌توان از رایانه‌ها و نمادها برای ارتباط با خوک استفاده کرد.
کورنی، یکی از محققان این آزمایش می‌گوید: اینکه یک حیوان چنین مفهومی را درک کند و بر علم ما تأثیر بگذارد، اصلا اتفاق کوچکی نیست. اینکه خوک‌ها می‌توانند این کار را در هر سطحی از سختی انجام دهند در مطالعات گسترده‌تر به ما اجازه می‌دهد تا صبر کنیم و ببینیم که دیگر آنها قادر به یادگیری چه چیزی هستند و این یادگیری چگونه ممکن است بر آنها تأثیر بگذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید