• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 28 بهمن 1399
کد مطلب : 124556
+
-

سبد سهامداران متنوع‌تر می‌شود

با ابلاغ معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی بازارسرمایه متحول خواهد شد


با رفع ابهام مالیاتی گواهی سپرده کالایی، مسیر تنوع در ابزار‌های معاملاتی بازارسرمایه باز شد. برآورد می‌شود با این رویداد، گواهی سپرده کالایی به یک محصول معاملاتی مهم در بازار سرمایه و ابزار جدیدی برای سرمایه‌گذارای سهامداران تبدیل شود و سبد سهام سرمایه‌گذاران متنوع‌تر شود.
به گزارش همشهری، معاون بورس کالای ایران اعلام کرده؛ سازمان امور مالیاتی با سازوکار اجرایی رفع ابهامات مالیاتی سرمایه‌گذاران در گواهی سپرده کالایی موافقت کرده است. گواهی سپرده کالایی نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا‌ست و می‌‌تواند باعث سهولت معاملات در بازار مشتقه شود. 
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گواهی سپرده کالایی این است که دارندگان آن می‌توانند با وثیقه قرار‌دادن این اوراق، از شبکه بانکی تامین مالی کنند یا به زبان ساده‌تر وام بگیرند.
همچنین با استفاده از گواهی سپرده کالایی امکان نقد‌کردن کالاهای راکد به‌وجود می‌آید، هزینه‌های انبارداری و جابه‌جایی بین انبارها کاهش می‌یابد، فاصله زمانی بین تولید و مصرف کالا توسط تولیدکننده مدیریت می‌شود، به ثبات قیمت‌ها کمک می‌کند و تامین مالی تولیدکنندگان در کوتاه‌ترین زمان و کمترین هزینه انجام می‌شود همچنین این ابزار به استاندارد‌سازی‌ کالاها کمک می‌کند.

تنوع در ابزار‌های معاملاتی
اما استفاده از این ابزار به غیر از آنکه به ‌توسعه بازار کالایی منجر می‌شود، می‌تواند سبد سرمایه‌گذاری سهامداران در بازار اوراق بهادار را هم متنوع‌تر کند به این معنا که سهامداران می‌توانند در کنار معاملات سهام با استفاده از این اوراق در کالا‌ها هم سرمایه‌گذاری کنند و ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند زیرا این ابزار می‌تواند روی انواع مختلفی از کالا‌ها مانند محصولات کشاورزی، صنعتی، معدنی منتشر شود و سهامداران می‌توانند به غیر از سهام، از محل نوسان قیمت کالا هم استفاده کنند. پیش‌بینی می‌شود با توسعه معاملات این اوراق حجم معاملات اوراق بهادار در بازارسرمایه به‌شدت افزایش یابد و جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار ایجاد شود.  همچنین براساس گزارش‌های نهادهای بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول، فائو، گواهی سپرده کالا از ابزارهای متداول تامین مالی در کشورهای توسعه‌یافته و حتی برخی کشورهای در حال توسعه به‌حساب می‌آیند، درحالی‌که کشورهای در حال توسعه و ازجمله ایران، اقدام قابل‌توجهی در این زمینه انجام نداده‌اند. همچنین براساس تجربیات جهانی، کاربرد گواهی سپرده کالا در تامین مالی، برای تمام بخش‌های اقتصادی اهمیت دارد و می‌تواند در بخش کشاورزی به‌عنوان یک ابزار حیاتی منجر به تامین منابع مالی کشاورزان و توسعه بخش کشاورزی شود.


   ابهام مالیاتی برطرف شد

معاون بورس کالای ایران از موافقت سازمان امور مالیاتی با رفع ابهامات مالیاتی در ابزار گواهی سپرده کالایی خبر داد. علیرضا ناصرپور گفت: با این تصمیم یکی از موانع اصلی بر سر راه توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی رفع خواهد شد؛ چراکه تا پیش از این تنها کالاهایی نظیر محصولات کشاورزی که معاف از مالیات بودند قابلیت استفاده از این ابزار را داشتند اما از این پس معاملات گواهی سپرده کالایی برای سایر کالاها نیز مقدور خواهد بود. به‌گفته او، از این پس بورس کالا قادر خواهد بود با همکاری فعالان سایر حوزه‌ها مانند صنعتی و معدنی یا پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی گواهی سپرده کالایی و معاملات مشتقه این کالاها را منتشر کند که پیشرفت بزرگی است. او افزود: گواهی سپرده کالایی یک ابزار خاص است؛ چرا‌که ابتدا یک کالا تبدیل به ابزار مالی شده و در نهایت دوباره برای تحویل تبدیل به کالا می‌شود در نتیجه سازوکار اجرایی انتقال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در این ابزار یکی از ابهامات بود. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران ادامه داد: در واقع فروشنده‌ای که کالایی را تبدیل به گواهی سپرده کرده و آن را به فروش می‌رساند، طبیعتا مالیات بر ارزش افزوده را از خریدار دریافت می‌کند اما با توجه به اینکه بعد از نخستین معامله، کالای مربوطه تبدیل به گواهی سپرده کالایی می‌‌شود، این مسئله که چطور این اعتبار مالیاتی ایجاد شده به نفر آخر یعنی تحویل‌گیرنده کالا منتقل شود، موضوع بحث بود که با مساعدت سازمان امور مالیاتی سازوکار اجرایی در نحوه انتقال این اعتبار مالیاتی و تکالیف هر یک از سرمایه‌گذاران در این فرایند تبیین شد. لذا یکی از موانع اصلی توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی مرتفع شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید