• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 27 بهمن 1399
کد مطلب : 124407
+
-

با پیاده‌روی سالم بمانیم

با پیاده‌روی سالم بمانیم

این روزها با شیوع «کرونا»، برخی از شهروندان از رفتن به باشگاه‌های ورزشی هراس دارند، اما حرکت نداشتن و ورزش نکردن، خود سبب بروز بیماری‌ها و ناراحتی‌های زیادی می‌شود. در چنین شرایطی یکی از توصیه‌های کارشناسان سلامتی، پیاده‌روی است. این پیاده‌روی می‌تواند در خیابان‌های خلوت یا اطراف بوستان باشد. پیاده‌روی تأثیرات مثبت زیادی دارد که در زیر به ۵ مورد اشاره کرده‌ایم.
سوزاندن چربی: قدم زدن با افزایش میزان متابولیسم بدن، چربی بیشتری را می‌سوزاند و تحقیقات نشان می‌دهد پیاده‌روی برای از بین بردن چربی شکمی که با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در ارتباط است، بسیار مؤثر است.
افزایش سوخت و‌ساز بدن: پیاده‌روی آهسته برای یک مدت زمان طولانی می‌تواند سوخت و‌ساز بدن شما را تنظیم کند و در کنترل وزن تأثیر مثبت داشته باشد.
تقویت پاها: پیاده‌روی برای استخوان‌ها مفید است. تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته‌اند و تقریباً یک و نیم کیلومتر در روز پیاده‌روی دارند، چگالی استخوان‌های کل بدنشان نسبت به زنانی که مسافت‌های کمتری را می‌پیمایند، بالاتر است. هم‌‌چنین پیاده‌روی برای کاهش سرعت از دست دادن استخوان‌های پا نیز بسیار مؤثر است.
بهبود فرایند هضم: قدم زدن منظم برای هضم آسان مواد غذایی دستگاه گوارش را تحریک می‌کند و مطالعات نشان داده‌اند که پیاده‌روی به‌ویژه پس از غذا در هضم زودهنگام آن مفید است. هم‌‌چنین راه رفتن پس از غذا، خطر بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را نیز کاهش می‌دهد.
کاهش علائم افسردگی: پیاده‌روی علائم افسردگی را تسکین می‌دهد. ۳۰ دقیقه پیاده‌روی، ۳ تا ۵ بار در هر هفته به مدت ۱۲ هفته، علائم افسردگی را حدود ۴۷‌درصد کاهش می‌دهد.
مهسا کرمانی‌ـ کارشناس سلامت

این خبر را به اشتراک بگذارید