• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 26 بهمن 1399
کد مطلب : 124368
+
-

آنها هم بر خط بودند

مروری بر تجربه‌های دیگر کشورها در جشنواره‌های موسیقی مجازی

آنها هم بر خط بودند

 
آرش نهاوندی ـ روزنامه‌نگار

پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام، یوتیوب و فیسبوک توانسته‌اند نقش رابط میان جشنواره‌های موسیقی و تماشاگران میلیونی علاقه‌مند به موسیقی در سراسر دنیا را ایفا کنند. در سال‌2020 و همچنین در 2021 تعداد زیادی از جشنواره‌هایی که پیش‌تر به‌صورت حضوری برگزار می‌شدند، در برگزاری جشنواره‌‌های آنلاین مشارکت کرده‌اند. جشنواره‌های موسیقی نظیر گروه‌هایی مانند«رادیوهد»، «لو کات کانی»، «جسی و جوی» در آن شرکت داشتند و جشنواره موسیقی تابستانی تورنتو، از جشنواره‌های موسیقی بودند که به‌صورت آنلاین برگزار شدند. تعداد دیگری از جشنواره‌ها نیز که از گذشته به‌صورت بر‌خط برگزار می‌شدند، امسال توانستند تماشاگران زیادی جذب کنند، ازجمله این فستیوال‌ها می‌توان به دهمین جشنواره‌ آنلاین «هیپ‌هاپ روز آتلانتا» و جشنواره آنلاین «دالو درام» اشاره کرد. جشنواره‌های «بیگ بند» و جشنواره «سوپر بند» هم در سال‌2020 آنلاین برگزار شده‌اند. با این حال، تعداد زیادی از جشنواره‌های بزرگ موسیقی زنده در پی شیوع کرونا در بسیاری از نقاط جهان و به‌ویژه در آمریکا ‌لغو شدند، ازجمله جشنواره‌های لغو‌شده می‌توان به جشنواره‌های موسیقی «هنگ اوت»، جشنواره «گردهمایی جوگالوها»، جشنواره «دریم وایل» و جشنواره «کالینگ موزیک بوستون»، اشاره کرد.
اغلب جشنواره‌های بین‌المللی موسیقی که به‌صورت آنلاین در سال‌2020 برگزار شده‌اند، سایت‌هایی را به‌منظور ثبت‌نام تماشاگران طراحی کرده‌اند و از طریق این سایت‌ها به فروش بلیت می‌پردازند. تعداد زیادی از جشنواره‌های آنلاین برگزار‌شده در سال‌2020 بلیت‌های خود را با تخفیف جالب‌توجه و ارائه پکیج‌های خانوادگی و دوستانه عرضه کردند تا تعداد بیشتری از افراد بتوانند از تجربه موسیقی آنلاین لذت ببرند. برخی از رویداهای موسیقی در سال‌2020 نیز به‌صورت رایگان برگزار شد تا مردم بتوانند با یکدیگر در عرصه موسیقی تعامل کنند و این احساس در آنها ایجاد نشود که تنها گذاشته شده‌اند.
به‌طور کلی و در مجموع می‌توان به این مسئله اشاره کرد که بلیت رویدادها و جشنواره‌های آنلاین موسیقی‌2020 با تخفیف‌های زیادی در اختیار علاقه‌مندان به موسیقی قرار گرفت، البته به خریداران بلیت جشنواره‌های موسیقی بین‌المللی آنلاین در سال‌2020 بسته‌هایی شامل تمام محتویاتی که در کنسرت‌های حضوری عرضه می‌شوند، ازجمله بلیت‌های نقره‌ای و طلایی و... ارائه شد. ازجمله جشنواره‌های معروف موسیقی دنیا جشنواره بین‌المللی تومارولند بلژیک است که این جشنواره نیز در سال‌2020 به‌صورت آنلاین برگزار شد و پکیج‌ها و بسته‌های ویژه‌ای در اختیار ثبت‌نام‌کنندگان آنلاین این جشنواره قرار گرفت. جشنواره‌های موسیقی بین‌المللی که به‌صورت آنلاین برگزار می‌شدند؛ همچنین برای تماشاگران ثبت‌نام‌کننده در ‌پلتفرم‌های اینترنتی خود بسته‌ای شامل‌ مچ‌بند، بازو‌بند، چوب‌های سبک مخصوص تماشای کنسرت، فنجان‌ها و پرچم‌های مارکدار، درنظر گرفته بودند که به خانه‌های آنها ارسال کردند.
در سایت‌های مختص برگزاری جشنواره‌های موسیقی آنلاین، به‌صورت جداگانه فضایی برای تعامل و گفت‌وگو میان تماشاگران این رویدادها فراهم شده و از این طریق تماشاگران آنلاین این رویدادهای موسیقایی می‌توانند درباره موسیقی‌های مورد‌نظر و ارزیابی خود نسبت به جشنواره اظهارنظر کنند و تعامل داشته باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید