• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 26 بهمن 1399
کد مطلب : 124338
+
-

دریافت اولین تصاویر مریخ‌نورد چین از مریخ

ترافیک در مریخ باعث هیجان میان محققان نجومی شده و هر روز انتظارها برای اطلاعات جدیدتر از سیاره سرخ بیشتر می‌شود

فضا
دریافت اولین تصاویر مریخ‌نورد چین از مریخ

زهرا خلجی- خبر‌نگار

دو روز پس از ورود موفقیت آمیز کاوشگر چینی تیانون-1 به مدار سیاره مریخ، آژانس فضایی چین در آخرین ماموریت جاه طلبانه فضایی پکن، تصاویر ویدئویی از این کاوشگر در حال چرخش دور مریخ منتشر کرد.
به گزارش خبرگزاری شین هوای چین، در این تصاویر دهانه‌های سفید در سطح مریخ قابل مشاهده بود که با پرواز کاوشگر طی یک روز روی سطح مریخ، رنگ این دهانه‌ها از سفید به سمت سیاه کمرنگ گرایش پیدا می‌کرد. فیلمی که تیانون ارسال کرده است از دید یک دوربین مانیتورینگ است که فیلم‌های شگفت‌انگیزی ارائه می‌دهد. زیر سیستم بررسی مهندسی شامل تعدادی دوربین کوچک نظارتی است که برای نظارت بر فرایندهایی مانند استقرار ارائه‌های خورشیدی و سایر رویدادها استفاده می‌شود. این دوربین‌ها هر سه ثانیه یک بار و حدود نیم ساعت به‌طور مداوم عکس می‌گیرند.
مریخ نورد تیانون -1پنج تنی شامل یک مدارگرد مریخ، یک ناو و یک مریخ نورد مجهز به انرژی خورشیدی است و در ژوئن گذشته از جنوب چین به سمت سیاره سرخ پرتاب شد. این تازه‌ترین برنامه فضایی پکن است و هدف نهایی آنها ایجاد یک ایستگاه فضایی خدمه تا سال2022 و سرانجام قرار دادن یک فضانورد روی ‌ماه است تا عرصه جدید و فرازمینی را برای رقابت آمریکا و چین ایجادکند.
تیانون- ۱ تقریبا همزمان با مریخ‌نورد آمریکایی که رقیب آنها به‌حساب می‌آید به فضا پرتاب شد و انتظار می‌رود در‌ماه مه با دست پر به سطح زمین بازگردند.
موفقیت مریخ‌نورد چینی در رسیدن به سطح مریخ در همان هفته‌ای رخ داد که کاوشگر امارات متحده عربی به نام امید نیز با موفقیت وارد مدار مریخ شد. پروژه کاوش مریخ   اماراتی‌ها نخستین ماموریت بین سیاره‌ای جهان عرب به‌حساب می‌آید که برای آنهارویدادی تاریخ‌ساز است. دانشمندان چینی امیدوارند که در‌ماه مه یک مریخ‌نورد 240کیلوگرمی را در Utopia، حوزه برخورد عظیم مریخ، فرود آورند. مدارگرد آن برای یک سال مریخی در آنجا باقی خواهد ماند. این ماموریت برای مطالعه 3ماهه خاک و جو مریخ از سطح سیاره عکس می‌گیرد، نقشه می‌کشد و به‌دنبال نشانه‌هایی از زندگی گذشته می‌گردد. کاوشگر تیانون پیش از این نخستین تصویر خود را از مریخ ارسال کرده بود. یک عکس سیاه و سفید که ویژگی‌های زمین‌شناسی ازجمله دهانه اسکیاپارلی و VallesMarineris و بخش وسیعی از دره‌ها را در سطح مریخ نشان می‌دهد.این کاوشگر با انرژی خورشیدی محموله‌های علمی را برای بررسی خصوصیات خاک سطحی و جست‌وجوی توزیع احتمالی آب یخ با یک رادار نافذ به سمت زمین حمل می‌کند.   تیانون-1 سطح سیاره سرخ را با دوربین‌هایی با وضوح متوسط ​​و بالا و یک رادار صدایی بررسی می‌کند و با یک مغناطیس سنج و ردیاب ذرات سایر ردیابی‌ها را انجام می‌دهد.
ثابت شده است که سیاره مریخ برای فضانوردان و دانشمندان یک هدف چالش‌برانگیز است چرا که از سال1960 بیشتر مأموریت‌های انجام شده برای سفر به این سیاره از سوی روسیه، اروپا، ژاپن و هند با شکست مواجه شده است. مریخ‌نورد استقامت از آژانس فضایی ناسا نیز که قرار است طبق برنامه‌ریزی‌ها 18فوریه به سطح سیاره سرخ برسد، پنجمین مریخ‌نوردی است که از سال1997 موفق شده به مریخ سفر کند که همه این ماموریت‌ها نیز توسط آمریکایی‌ها انجام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید