• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 26 بهمن 1399
کد مطلب : 124335
+
-

گسترش اینترنت اشیاء همراه با 5G

همزمان با رونمایی از پروژه‌های 5G از سوی اپراتور اول قرار است در هفته ایران دیجیتال نخستین اپراتور اینترنت اشیاء معرفی شود

اینترنت
گسترش اینترنت اشیاء همراه با 5G

عمادالدین قاسمی پناه- خبر‌نگار

ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء (IOTEX2021) شاید سومین اتفاق مهم بهمن‌ماه امسال در حوزه اینترنت اشیاء باشد. این نمایشگاه از روز گذشته همزمان با هفته «ایران دیجیتال» آغاز شده و طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه(27و 28بهمن) از فعالان این حوزه در سالن 27نمایشگاه بین‌المللی میزبانی می‌کند.
قرار است اپراتور اول هم طی این نمایشگاه برای نخستین‌بار و به‌طور رسمی از پروژه‌های5G خود رونمایی کند. اپراتور دوم پیش از این در 3نقطه آنتن‌های5G  را رونمایی کرده بود و ورود همراه اول از خیز کشور برای نسل جدید ارتباطات همراه خبر می‌دهد که گسترش اینترنت اشیاء یا به‌صورت دقیق‌تر اینترنت چیزها را به همراه دارد.
 پیش از این در اوایل بهمن‌ماه بود که یکی از اپراتورهای اصلی از 3پکیج متنوع محصولات اینترنت اشیاء رونمایی کرد و آنها را در معرض فروش قرار داد. تنها چند روز پس از آن، تفاهمنامه‌ای میان یک کنسرسیوم و سازمان فناوری اطلاعات با هدف توسعه شبکه عمومی اینترنت اشیاء و به‌منظور ارائه خدمات رایگان شبکه این کنسرسیوم به استارت‌آپ‌ها، ذیل طرح نوآفرین کشور در محل صندوق نوآوری و شکوفایی و با حضور رئیس سازمان فناوری اطلاعات امضا شد.

نقش 5G در توسعه اینترنت اشیاء
روز دوشنبه «اولین مزایده باند فرکانسی در ایران» و همچنین وبینار «جایگاه اپراتور5G به‌عنوان شریک دیجیتال در اکوسیستم نوآوری» برگزار می‌شود. علاوه بر این در روز سه‌شنبه شاهد نشست «5G و بن‌بست توسعه زیرساخت‌های ثابت» خواهیم بود. این 3اتفاق نشان از اهمیت توسعه 5G در حوزه ارتباطات کشور و به‌طور خاص حوزه اینترنت اشیاء دارد، به‌طوری که مهدی روحانی‌نژاد، مدیر انجمن اینترنت اشیاء ایران در نشست آنلاین خبری نمایشگاه با اشاره به نخستین مزایده باند فرکانسی می‌گوید: براساس نقشه راه توسعه 5G در سازمان تنظیم مقررات، واگذاری باند ۳۵۰۰ مگاهرتز از اولویت‌های رگولاتوری در این مسیر است. افزایش ظرفیت شبکه این اپراتورها از طریق واگذاری فرکانس‌های مناسب و متناسب در باند ۳۵۰۰مگاهرتز در دستور کار قرار گرفته و رگولاتوری بنا دارد برای نخستین بار از طریق مزایده فرکانسی، این منابع را در اختیار اپراتورها قرار دهد.
او با اشاره به تجهیز 20میلیارد دیوایس و گجت به اینترنت اشیاء تا سال ۲۰۲۵ در سراسر دنیا می‌گوید: با توجه به سهم یک درصدی جمعیت ایران از کل جمعیت دنیا، برآورد می‌شود این عدد برای کشور ما چیزی حدود ۲۰۰میلیون دستگاه مجهز به اینترنت اشیاء باشد.
روحانی‌نژاد همچنین با اعلام حجم بازار ۴۱۸میلیارد دلاری اینترنت اشیاء در سال۲۰۲۱  می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود از ۲۱میلیارد دستگاه متصل به اینترنت اشیاء در جهان، حدود نیم‌میلیارد دستگاه توسط شبکه5G، یک میلیارد دستگاه توسط اپراتورهای سلولار و بقیه از طریق شبکه‌های LowPower  بردبلند مانند LoRa  و شبکه‌های بردکوتاه به اینترنت متصل شوند.
مدیر انجمن اینترنت اشیاءء ایران همچنین به مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی مبنی بر الزام استفاده از فناوری‌های ارتباطی جدید مانند 5G تا سال۱۴۰۳ برای حداقل ۱۰درصد از ارتباطات و اتصالات ایران اشاره می‌کند.

آغاز به‌کار نخستین اپراتور اینترنت اشیاء
روحانی‌‌نژاد با تأکید بر اینکه در بخش حضوری نمایشگاه ششم برنامه‌های مفصلی برای مردم ایران خواهیم داشت، تأکید کرد که همراه اول برای نخستین بار و به‌طور رسمی از پروژه‌های5G خود در این نمایشگاه رونمایی خواهد کرد.
او همچنین به واگذاری دائمی باند‌های فرکانس برای توسعه 5G با حضور مدیران عامل 2اپراتور اصلی کشور، هوشمندسازی مصرف انرژی با توسعه ابزار‌های اینترنت اشیاء مجهز به فناوری LoraWAN و توسعه کشاورزی هوشمند به‌عنوان دیگر برنامه‌های این رویداد اشاره می‌کند.
ازجمله اتفاق‌های مهم این رویداد رونمایی از نخستین اپراتور اینترنت اشیاء با پوشش کامل در تهران و امضای چند تفاهمنامه برای توسعه اینترنت اشیاء با حضور مسئولان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
مراسم حضوری این رویداد قرار است با شرکت مدیران عامل اپراتورهای موبایل، «سورنا ستاری» معاون علمی ریاست‌جمهوری، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات، محمد فرجود، مدیرعامل فاوای شهرداری تهران برگزار شود. به‌گفته روحانی‌نژاد، یکی از برنامه‌های این رویداد برگزاری چهارمین لیگ اینترنت اشیاء در کشور است که برندگان آن در روز آخر نمایشگاه معرفی خواهند شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید