• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 28 فروردین 1397
کد مطلب : 12429
+
-

ویژگی‌های شهردار آینده تهران

کنکاش در نشست مجمع 51نفره تهران و نتایج جلسه اعضای شورای شهر تهران با نماینده‌های مجلس

شهردار
ویژگی‌های شهردار آینده تهران

حامد فوقانی|خبرنگار:

«شهردار جدید تهران چه‌کسی خواهد بود؟» این سؤالی است که این روزها بسیاری از پایتخت‌نشینان مطرح می‌کنند و دنبال پاسخی برای آن هستند. در این میان عده‌ای از گزینه‌های مختلف حرف زده‌اند اما صحبت‌های مطرح شده تاکنون تنها بر ابهام ماجرا افزوده و هنوز نمی‌توان به قطعیت درباره گزینه‌های نهایی صحبت کرد و باید منتظر ماند که آیا امروز پس از نشست اعضای شورا، گزینه‌های نهایی اعلام می‌شوند یا خیر؟

با وجود این، جلسه یکشنبه عصر نمایندگان تهران در مجلس و اعضای شورای شهر، 5معیاری را مشخص کرد که می‌تواند به محدود کردن چهره‌های مطرح که قرار است در فهرست نهایی مجمع امید قرار بگیرند، بینجامد. اگرچه در این جلسه 51نفره (30نماینده تهران در مجلس، 21عضو شورای شهر تهران، به اضافه سرپرست شهرداری و استاندار) موضوعات دیگری درخصوص پایتخت کشور هم مطرح شد.

 موضوعاتی که بیشتر حول بهبود وضعیت مترو، کاهش آلودگی هوا و نوسازی بافت فرسوده دور می‌زد. البته محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفته که یکی از بحث‌ها هم به بدهی‌های باقیمانده از دوره گذشته مدیریت شهری مربوط می‌شده است.

او به شهرنوشت گفت: «سرپرست شهرداری تهران در جمع نمایندگان مجلس با اشاره به اینکه مدیریت شهری با بدهی فراوان و هزینه ماهانه هنگفتی تحویل گرفته شد، بر پرداخت ٥هزار و ٢٠٠میلیارد تومان از بدهی‌های گذشته خبر داده است.»

از سوی دیگر طیبه سیاوشی، دیگر عضو مجمع نمایندگان تهران به ایسنا گفت: «در نشست، روی ویژگی‌هایی چون ضدفساد بودن، شفاف بودن و توانمندی شهردار جدید برای ایستادگی در برابر مشکلات و چالش‌های پیش‌رو، پرهیز از سیاسی‌کاری و استفاده نکردن از جایگاه شهرداری برای رسیدن به صندلی ریاست‌جمهوری تأکید شد.»

هم‌اندیشی سرنوشت‌ساز

حال نکته مهم این است که امروز یکی از جدی‌ترین نشست‌های هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران برای آخرین بررسی‌ها در مورد گزینه‌های نهایی شهرداری تهران برگزار می‌شود. این موضوع را سیدحسن رسولی، عضو و خزانه‌دار شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری نیز تأیید کرد. او در عین حال گفت: «فرایند انتخاب شهردار تغییرات اساسی پیدا نخواهد کرد چون برای آن، معیارها و شاخص‌های 16گانه‌ای تعیین شده است.

 بنابراین حدس می‌زنم که اعضا نسبت به این معیارها تغییری حاصل کنند. البته ممکن است تغییرات جزئی ایجاد شود، ولی چون سند شورای‌عالی سیاستگذاران راه را نشان می‌دهد و اعضا هم تغییر نکرده‌اند، بنابراین معیارهای اصلی همان‌ها خواهد بود.» رسولی پیش‌بینی کرد که انتخاب شهردار تهران بیش از یک‌ماه زمان نبرد. این در حالی است که محمد سالاری، دیگر عضو شورا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از تدوین سازوکار جدید برای انتخاب شهردار خبر داده است. به گفته او، اعضا شناخت کامل‌تری نسبت به مأموریت‌‌های مدیریت شهری پیدا کرده‌ و اصلاحاتی را مطرح کرده‌اند و بعد از نهایی شدن سازوکار انتخاب شهردار در روز سه‌شنبه، گزینه‌های پیشنهادی برای شهرداری تهران بررسی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید