• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 25 بهمن 1399
کد مطلب : 124287
+
-

اسکار متفاوتی در راه است

«خورشید» در میان نامزدهای اولیه بهترین فیلم بین‌المللی

گزارش
«خورشید» در میان نامزدهای اولیه بهترین فیلم بین‌المللی

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فهرست نامـــزدهای اولیه اسکار2021 را در 9رشته از جمله بهترین فیلم بین‌المللی، بهترین مستند، بهترین مستند کوتاه، بهترین انیمیشن کوتاه، بهترین فیلم کوتاه، بهترین موسیقی متن، بهترین چهره‌آرایی، بهترین ترانه فیلم و بهترین جلوه‌های ویژه اعلام کرد. بر همین اساس، فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی از ایران ازجمله نامزدهای منتخب اعضای آکادمی اسکار در رشته «بهترین» فیلم بین‌المللی خواهد بود.
طبق بیانیه‌ای که پیش‌تر آکادمی اسکار انتشار داده بود، برای حضور در رشته بهترین فیلم بین‌المللی، 93کشور اعلام آمادگی کرده بودند. درحالی‌که در سال‌های قبل اعضای آکادمی اسکار برای رشته بهترین فیلم بین‌المللی تنها 10نامزد را انتخاب می‌کردند، در سال‌جاری، به تعداد نامزدها در این رشته افزوده شده است. به‌گزارش ورایتی، در میان فیلم‌های نامزد‌شده در رشته بهترین فیلم بین‌المللی، تنوع کشورها به‌طور ویژه‌ای به چشم می‌خورد. تعداد فیلم‌هایی که از کشورهای غیراروپایی در رشته بهترین فیلم بین‌المللی نامزد شده‌اند برای نخستین‌بار از کشورهای اروپایی بیشتر است؛ 3فیلم از آسیا، 3فیلم از آمریکای لاتین و 2فیلم از آفریقا. فیلم‌های خورشید (از ایران)، دو نفر از ما (از فرانسه)، رفقای عزیز (از روسیه)، من دیگر اینجا نیستم (از مکزیک)، مأمور جاسوس (از شیلی)، راند دیگر (از دانمارک)، کجا رفتی آیدا؟ (از بوسنی و هرزگوین)، لا لورونا (از گواتمالا)، روزهای بهتر (از هنگ‌کنگ)، شب پادشاهان (از ساحل عاج)، امید (از نروژ)، کولکتیو (از رومانی)، یک خورشید (از تایوان) و مردی که پوست خود را فروخت (از تونس) نامزدهای منتخب رشته بهترین فیلم بین‌المللی اسکار2021‌هستند.
درحالی‌که در دوره قبلی مراسم اسکار تنها 170فیلم برای حضور در رشته بهترین فیلم مستند بلند در مراسم نهایی اسکار نام‌نویسی کرده بودند، در این دوره 238فیلم برای حضور در رشته بهترین فیلم‌ مستند بلند ثبت‌نام کرده‌اند که رکوردی تاریخی نیز در این زمینه محسوب می‌شود.
فیلم‌های جنگ برای دمکراسی، دیک جانسون مرده است، کمپ معلولان، دولت پسران، کولکتیو، گوندا، شب، نقاش و دزد، ۷۶روز، زمان، شکارچیان ترافل، «ام‌ال‌ک/ اف‌بی‌آی» و به چچن خوش آمدید، نامزدهای رشته بهترین فیلم‌ مستند بلند در اسکار2021 هستند.

پیش‌بینی‌های شگفت‌انگیز
پیش‌بینی می‌شود که شگفتی‌های دیگری نیز در هنگام اعلام اسامی نامزدهای نهایی دیگر رشته‌های جوایز اسکار2021 رقم بخورد. به‌احتمال زیاد در اسکار2021، نخستین زن رنگین‌پوست کاندیدای دریافت جایزه بهترین کارگردان سال خواهد شد و همچنین بسیار محتمل است که تعدادی زیادی از زنان در رشته بهترین کارگردانی نامزد شوند. البته رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای رشته‌های اصلی اسکار 15مارس2021 (25اسفند1399) اعلام می‌شود. نودوسومین دوره مراسم اسکار هم در 25آوریل 2021 (6اردیبهشت1400) برگزار می‌شود.

نمایش اسکار در چند لوکیشن 
ادامه شیوع ویروس کرونا و روند کند واکسیناسیون باعث تداوم شرایط نامطمئن در نخستین فصل جشنواره‌ها و جوایز سینمایی در سال2021 شده است. پیش‌تر به‌دلیل اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا و لزوم اتخاذ تدابیر احتیاطی برگزاری مراسم جوایز اسکار2021، دو‌ماه نسبت به موعد مقرر برگزاری، به تعویق افتاده بود. علاوه بر این آکادمی اسکار به‌منظور نمایش تلویزیونی مراسم اهدای جوایز اسکار در سال2021 سناریوهای مختلفی را درنظر گرفته است. براساس نخستین اخبار درزیافته به خبرگزاری‌‌ها درباره شیوه برگزاری این مراسم، اسکار2021 ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کووید-19 به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد، اما با یک‌سری تغییرات نسبت به گذشته؛ ازجمله اینکه این مراسم نه‌تنها در سالن تئاتر دالبی، که در تعداد دیگری از سالن‌ها و مکان‌ها در شهر لس‌آنجلس از طریق تلویزیون پخش خواهد شد.
یکی از سخنگویان آکادمی اسکار در بیانیه‌ای درباره تغییرات شیوه برگزاری اسکار2021 اعلام کرد: در این سال منحصربه‌فرد، آکادمی درصدد است مراسم اهدای جوایز اسکار را متفاوت‌تر از گذشته برگزار کند و به بهداشت عمومی و ایمنی تمام آنهایی که قرار است در این مراسم حضور یابند اولویت دهد.

گزینش متفاوت نامزدها
آکادمی اسکار نیز مانند هر گروه صنعتی دیگر در هالیوود، خود را با شرایط دوران شیوع کرونا انطباق داده و با توجه به بسته‌بودن سالن‌های سینما و به تعویق افتادن نمایش و اکران‌نشدن بسیاری از فیلم‌ها در سالن‌های سینما، قواعد جاری خود را در زمینه انتخاب فیلم‌های برگزیده برای حضور در مراسم اسکار2021 تغییر داده بود. براساس قوانین جدید آکادمی اسکار، فیلم‌هایی که از طریق «وی‌اودی» یا پلتفرم‌های اینترنتی نمایش فیلم انتشار می‌یابند نیز در صورتی که حداکثر 60روز پس از انتشار به آکادمی اسکار ارسال شوند، برای اعضای آکادمی اسکار در سالن نمایش فیلم این آکادمی نمایش داده خواهند شد و درصورت احراز رأی کافی اعضای آکادمی، برای حضور در مراسم اسکار انتخاب می‌شوند. پیش‌تر نیز اعلام شده بود که به‌دلیل شیوع کرونا، 9هزار رأی‌دهنده منتخب آکادمی اسکار قادر خواهند بود فیلم‌های معرفی‌شده را به‌صورت آنلاین و از طریق «اپل‌تی‌وی» در خانه مشاهده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید