• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 25 بهمن 1399
کد مطلب : 124283
+
-

کرونا جشنواره فیلم برلین را دوشقه کرد

امیدواری سینما به آینده

محمدناصر احدی_روزنامه نگار

گویا آلمانی‌ها معتقدند سینما ارزش آن را ندارد که در بحبوحه کرونا با برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم برلین، جان کسی را به خطر بیندازند و برای اینکه بر تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از ابتلا به ویروس کووید-19 در کشورشان افزوده نشود، تصمیم گرفته‌اند امسال این جشنواره معتبر و جهانی را به‌صورت مجازی برگزار کنند. در شرایطی غیراز پاندمی کرونا، جشنواره فیلم برلین از ۲۳بهمن تا ۳اسفند با حضور ستاره‌ها و کارگردانان سینما برگزار می‌شد که دست در گردن هم و بدون نیاز به رعایت فاصله فیزیکی جلوی عکاسان می‌ایستادند و لبخند می‌زدند و ژست می‌گرفتند. اما امسال جشنواره فیلم برلین در 2 بخش و در 2 زمان متفاوت برگزار می‌شود و خرس طلای برلین به یکی از فیلم‌هایی تعلق می‌گیرد که اول تا پنجم مارس (۱۱ تا ۱۵ اسفند) در بخش رقابتی به‌صورت آنلاین نمایش داده می‌شوند.
هیأت داوران این جشنواره متشکل از جیانفرانکو رُزی، ایلدیکو انیدی، یاسمیلا زبانیچ، محمد رسول‌اُف، آدینا پینتیلی و نداو لاپید است که همگی برنده خرس طلایی دوره‌های پیشین این جشنواره هستند. هیأت داوران که مستقلا درباره برندگان این جشنواره تصمیم می‌گیرند، به همراه تعدادی از دست‌اندرکاران سینما، فیلم‌ها را به‌صورت آنلاین می‌بینند و درباره‌شان قضاوت می‌کنند.
علاوه بر اینکه در ترکیب هیأت داوران این دوره از جشنواره نام محمد رسول‌اف دیده می‌شود، از سینمای ایران فیلم «قصیده گاو سفید» ساخته بهتاش صناعی‌ها در بخش رقابتی جشنواره هم حضور دارد. این فیلم در جشنواره فیلم فجر سال گذشته به نمایش درآمد اما از آن زمان تاکنون اکران عمومی نداشته و به موضوع قصاص می‌پردازد. کارگردان کره‌ای، هونگ سانگ‌سو که سابقه دریافت یوزپلنگ طلایی جشنواره لوکارنو برای فیلم «همین حالا، نه همون‌موقع» (2015) و خرس نقره‌ای جشنواره برلین برای فیلم «زنی که فرار کرد» (2020) را دارد، با فیلم «مقدمه» از کارگردانان مهم حاضر در بخش رقابتی جشنواره برلین است. همچنین فیلم «مامان کوچولو» از سلین سیاما که با فیلم «پرتره زنی در آتش» (2019) مورد توجه قرار گرفت، یکی دیگر از 15فیلمی است که در بخش رقابتی به نمایش درمی‌آید. از سینمای آلمان هم می‌توان به دانیل برول - بازیگری که بیشتر برای بازی در فیلم «خداحافظ لنین» (2003) شناخته می‌شود و در فیلم‌هایی مثل «حرامزاده‌های لعنتی» (2009) و «سرعت» (2013) هم ایفای نقش کرده است - اشاره کرد که در نخستین تجربه کارگردانی‌اش فیلمی ساخته به نام «همسایه بغلی» که به ماجرای درگیری یک هنرپیشه با همسایه‌اش می‌پردازد. در بخش ویژه این جشنواره نیز تعداد 11اثر به نمایش درمی‌آید که نخستین نمایش جهانی‌ اغلب این فیلم‌ها خواهد بود.
بخش اول این جشنواره برای جلوگیری از ابتلا به کرونا کاملا جمع و جور است و همه تلاش‌ها مصروف این بوده که کسی به‌خاطر حضور در جشنواره سلامتی‌اش به خطر نیفتد، اما آلمانی‌ها امیدوارند بخش دوم این جشنواره را که از ۹ تا ۲۰ ژوئن (۹ تا ۱۹ خرداد1400) برگزار می‌شود، با ادامه روند واکسیناسیون و کنترل بیماری، بتوانند با حضور تماشاگران و مراسم فرش قرمز و همینطور اعطای جوایز برگزار کنند. یکی از نکات جالب درباره جشنواره برلین امسال پوستر آن است که خرس معروف این جشنواره به شکل مجازی درآمده و با لبخندی که بر لب دارد، امیدواری به روزهای آینده را القا می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید