• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 25 بهمن 1399
کد مطلب : 124276
+
-

صعود سکه تا زیر سقف 12میلیون

سکه بار دیگر به محدوده 12میلیون تومان نزدیک شده و به‌نظر می‌رسد هیچ عامل بازدارنده‌ای برای ورود و حتی ماندگاری در کانال 12میلیون تومانی بر سر راه خود نداشته باشد. 
تغییرات قیمت طلا و سکه از‌ماه دوم پاییز تاکنون با وجود کم و زیاد شدن دامنه نوسانات، همواره نزولی بوده و بعد از 25آذر که سکه کانال 12میلیونی را ترک کرد تنها یک‌بار در 16دی‌ماه توانست دوباره تا این محدوده قد بکشد که آن هم بیش از یک روز دوام نداشت. امید به بهبود مناسبات بین‌المللی و رفع تحریم‌ها با بازگشت آمریکا به برجام در 3‌ماه گذشته خریداران طلا وسکه را به کاهش بیشتر قیمت‌ها امیدوار کرده بود تا جایی که افت قیمت سکه تا کانال 9میلیون تومان نیز به‌گفته فعالان این حوزه، چندان بازار را تکان نداد. به‌نظر می‌رسد تحولات سیاسی داخلی و خارجی در هفته‌های اخیر، با تحریک مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر نرخ طلا و سکه یعنی دلار، پیکان تغییر قیمت را رو به بالا برده و با پرسه دلار در محدوده 25هزار تومان، سکه 12میلیون تومانی و بالاتر دور از انتظار نیست. 
به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی، تغییر سیاست‌های کاخ سفید و بازگشت آمریکا به برجام می‌توانست با توجه به برایند دیگر عوامل مؤثر بر بازارهای دارایی در ایران، قیمت دلار را در محدوده 20 تا 22هزار تومان تثبیت کند و در چنین شرایطی محدوده تثبیت قیمت سکه 9 تا 10میلیون تومان پیش‌بینی می‌شد. سیگنال‌های دریافتی از آمریکا اما سه هفته بعد از جابه‌جایی رسمی قدرت در ایالات متحده چندان امیدوارکننده نبوده و به‌نظر نمی‌رسد دست‌کم در یک‌ماه آینده تغییرات جدی‌ای در این عرصه رخ دهد. در داخل کشور رد کلیات لایحه بودجه در مجلس و اختلاف بر سر تورم زا بودن یا نبودن این لایحه نگرانی درباره آینده اقتصادی را در مردم افزایش داده و این عامل نیز بر افزایش قیمت‌ها بی‌تأثیر نبوده است. افزایش قیمت اونس جهانی درکنار دیگرعوامل تأثیرگذار، قیمت هر قطعه سکه را یک‌میلیون‌و ۱۰۰هزار تومان افزایش داد. حباب سکه که تا ۲۰۰هزار تومان کاهش یافته بود، طی یک هفته اخیر دوباره رو به بزرگ شدن گذاشته و تا حدود ۵۵۰هزار تومان افزایش یافته است.  در کنار این عوامل، تقاضا در بازار طلا و سکه در روزهای منتهی به عید نوروز هرسال به‌طور سنتی افزایش می‌یابد و گرچه کارشناسان با توجه به کاهش توان خرید و افزایش قیمت‌ها امید چندانی به بازگشت رونق همیشگی ندارند، اما بازار، خالی از مشتری نیز نخواهد ماند. این در شرایطی است که به‌رغم تأکید فعالان بازار بر ثبات قیمت‌ها و درخواست از مردم برای خرید مصنوعات طلا، گرایش به خرید سکه به‌دلیل سود حاصل از فروش آن هنوز نزد مردم بسیار بیشتر است و این باعث شده ساخت مصنوعات سبک از سوی طلافروشان مورد توجه قرار گیرد. محمد کشتی آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران هفته گذشته با اشاره به کاهش 40درصدی خرید طلا گفت که طلافروشان زیورآلات با وزن‌های سنگین را تبدیل به مصنوعات با وزن‌های سبک کرده‌اند تا   قدرت خرید مردم برای خرید طلا افزایش یابد و هموطنان بتوانند مصنوعات طلا را خریداری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید