• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 25 بهمن 1399
کد مطلب : 124240
+
-

زنگ خطر موج جدید کرونا در خوزستان

افزایش 50درصدی موارد ابتلا به کرونا در خوزستان طی 2هفته گذشته زنگ خطر پیک سوم بیماری را در این استان به صدا درآورده است. همین زنگ خطر موجب شد فعالیت اصناف و مشاغل گروه4 در ۹شهرستان زرد استان یعنی اهواز، دزفول، آبادان، شوشتر، کارون، شادگان، رامهرمز، بهبهان و اندیمشک ممنوع شود. محمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز و رئیس مرکز بهداشت خوزستان، استان را در مرحله ورود به پیک جدید توصیف کرده و گفته بود که احتمالا پیک زمستانه شدیدتر از پیک‌های قبلی خواهد بود. رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز هم با بیان اینکه طی هفته اخیر در همه استان شاهد افزایش ۴۰ تا ۵۰درصدی موارد ابتلا و 30درصدی میزان بستری بوده‌ایم به همشهری می‌گوید: «با توجه به خیز بیماری، روند بستری بیماران در آی‌سی‌یو افزایش یافته است و ما نگران افزایش بستری و بیماران بدحال در هفته‌های آینده هستیم.»
آرش یلالی با اشاره به 3پیک بیماری در کشور می‌افزاید: «پیک‌های بیماری در خوزستان با تأخیر اتفاق می‌افتد و به‌صورت کلی در 6استان جنوبی تاکنون شاهد 2پیک بیماری بوده‌ایم و به‌نظر می‌رسد با پایان پیک پاییزه و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی درحالی‌که در کل کشور به پیک چهارم نزدیک می‌شویم در آستانه ورود به پیک سوم هستیم و این شرایط تقریبا در همه استان‌های جنوبی مشابه است.»
وی با تأکید بر اینکه شادگان به‌دلیل آمار مبتلایان از هفته گذشته قرنطینه شد، تأکید می‌کند امروز (شنبه) در جلسه ستاد استانی کرونا درباره شرایط خوزستان تصمیم‌گیری خواهد شد.
یلالی البته مهم‌تر از قرنطینه رعایت 90درصدی پروتکل‌های بهداشتی را در کنترل بیماری مؤثر می‌داند درحالی‌که فعلا میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان بین 60 تا 70درصد است. رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز مهم‌ترین کمبود استان در آستانه ورود به پیک سوم را نیروی انسانی می‌داند و توضیح می‌دهد: «در شرایطی که میانگین کشوری نسبت پرستار به تخت بیمارستانی 1.6 است در خوزستان شاهد نسبت 0.7 هستیم. در یک‌سال گذشته ظرفیت‌های درمانی استان و آزمایشگاه‌ها افزایش قابل توجهی یافته و شرایط اصلا با نیمه‌اول سال قابل مقایسه نیست، اما کمبود نیروی انسانی مشکلی است که در صورت افزایش موارد بستری و بدحال بر رسیدگی به بیماران تأثیر می‌گذارد.» او با اشاره به آزمون استخدامی وزارت بهداشت که روز گذشته برگزار شد، می‌گوید: «خوزستان هم از پذیرفته‌شدگان این آزمون سهمیه دارد، اما اختلاف استان با میانگین کشوری نیاز به توجه ویژه از سوی وزارت بهداشت دارد.» مسئولان علوم پزشکی خوزستان پیش از این اعلام کرده‌اند در صورتی که بیماری کووید-۱۹ در خوزستان به همین وضع ادامه پیدا کند، مجبور به اعمال محدودیت‌های بیشتری در ایام عید نوروز خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید