• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 25 بهمن 1399
کد مطلب : 124236
+
-

دلار در آستانه عبور از 26هزار تومان

قیمت هر دلار آمریکا طی روزهای آخر هفته قبل با 1200تومان رشد در آستانه عبور از مرز 26هزار تومان قرار گرفت

دلار
دلار در آستانه عبور از 26هزار تومان


با بروز ابهام‌های جدید در مورد سرنوشت تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریکا و رفع تحریم‌ها، قیمت دلار دوباره به صعود تمایل پیدا کرده است. ظرف چند روز گذشته، قیمت هر دلار با دست‌کم 1200تومان افزایش در مرز عبور از 26هزار تومان قرار گرفته است.
به گزارش همشهری، در شرایطی که امیدواری برای حل تنش‌های سیاسی بعد از برگزاری انتخابات آمریکا و پیروزی دمکرات‌ها افزایش یافته بود ارائه پیام‌های متناقض از رئیس‌جمهور آمریکا ابهام‌ها را بیشتر کرد و این موضوع به رشد قیمت دلار منجر شد. پیش از این امیدواری‌های ایجاد شده، برای رفع تحریم‌ها بعد از انتخابات آمریکا به سقوط قیمت دلار از 32هزار تومان به کانال 24هزار تومان و حتی برای چند روز به کانال 22هزار تومان منجر شده بود. این رویداد حتی موجب شد قیمت دلار برای میان‌مدت در کانال 24 تا 25هزار تومان ثابت بماند اما از یک هفته پیش با تبادل پیام‌های دوطرفه بین ایران و آمریکا در مورد نحوه بازگشت آمریکا به برجام، ابهام‌ها در مورد حل تنش‌های سیاسی و رفع تحریم‌ها بیشتر شد و این موضوع به افزایش قیمت دلار منجر شد.

افزایش شیب صعودی دلار
شیب صعودی قیمت دلار از یکشنبه هفته قبل و بعد از اظهارنظرهای جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد نحوه بازگشت این کشور به برجام آغاز شد. آنطور که جو بایدن گفته است لازمه بازگشت دوباره آمریکا به برجام کاهش سطح غنی‌سازی‌ در ایران است. موضوعی که احتمالا با موافقت مقامات سیاسی ایران مواجه نخواهد شد. 
به‌گفته مقامات ایران با توجه به آنکه آمریکا از برجام خارج شده، گام نخست را باید آمریکا بردارد و همین اختلاف نظر بر سر اینکه گام نخست را چه‌کسی بردارد ابهام‌ها در مورد حل تنش‌های سیاسی و رفع تحریم‌ها را بیشتر کرد و موجب شد قیمت هر دلار آمریکا دوشنبه هفته قبل با دست‌کم 500تومان رشد از 24هزارو100تومان تا محدوده 24هزارو600 و در برخی ساعات روز تا 24هزارو700تومان در بازار آزاد نوسان کند این شیب صعودی با تداوم واکنش طرفین و پافشاری بر مواضع خود بیشتر شد و تا شب گذشته، قیمت دلار بار دیگر با 1200تومان رشد در بازار آزاد در آستانه عبور از مرز 26هزار تومان قرار گرفت به‌طوری که در دادوستدهای روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا به 25هزارو800تومان و در برخی معاملات حتی به 25هزارو950تومان رسید. به‌نظر می‌رسد درصورت افزایش اختلاف‌ها در مورد برداشته شدن گام نخست برای بازگشت به برجام قیمت دلار هم با رشد بیشتری مواجه شود زیرا تحریم‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل و ریشه‌های رشد قیمت دلار است.

ریشه‌های رشد
کارشناسان بر این باورند که آینده قیمت دلار به رفع تحریم‌ها و کاهش تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریکا گره خورده و در صورت رفع تنش‌های هسته‌ای و ایجاد  توافقی بین ایران و آمریکا جریان ورود ارز به کشور افزایش خواهد یافت و با افزایش جریان ورود ارز موازنه عرضه و تقاضا ارز به‌نفع عرضه بیشتر، تغییر خواهد کرد و به تقویت ارزش پول ملی منجر خواهد شد. ضمن اینکه هر نوع کاهش تحریم‌ها می‌تواند به رشد اقتصادی بیشتر و حتی افزایش صادرات منجر شود و این خود می‌تواند درآمدهای ارزی ایران را نسبت به 2سال گذشته به شکل محسوسی افزایش دهد. با تکیه بر این استدلال‌ها اکنون اغلب کارشناسان و فعالان بازار ارز در انتظار تعیین تکلیف روابط سیاسی ایران و آمریکا و حل تنش‌های سیاسی هستند زیرا کاهش تحریم‌ها درآمد‌های ارزی دولت را افزایش خواهد داد و دست ارزی بانک مرکزی را قوی‌تر خواهد کرد؛ چنان‌که هادی حق‌شناس، کارشناس امور اقتصادی و نماینده سابق مجلس در این‌باره می‌گوید: چنانچه از تحریم‌ها عبورکنیم و به  2کنوانسیون باقی‌‌مانده از FATF ملحق شویم، موانع بیرونی تقویت پول ملی حذف و تقویت انجام خواهد شد. مهم‌تر از این چنانچه به روال عادی تجاری برگردیم قیمت ارز کم و پول ملی قوی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :